Orașele cu până la 100.000 locuitori, noile ținte pentru dezvoltatorii de spații de retail

Orașele cu până la 100.000 locuitori, noile ținte pentru dezvoltatorii de spații de retail
Cristina Cuncea
Cristina Cuncea
scris 18 aug 2015

Dezvoltatorii se vor orienta pe termen mediu spre orașele terțiare, ținând cont că în România în majoritatea orașelor cu o populație de peste 100.000 de locuitori au fost dezvoltate proiecte moderne de retail, iar parcurile de retail de dimensiuni reduse ar putea deveni formatul preferat al dezvoltatorilor, potrivit DTZ Echinox.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În trimestrele viitoare, spațiile comerciale moderne programate pentru livrare totalizează peste 100.000 mp. Cel mai activ investitor de retail va rămâne NEPI, care are în curs de dezvoltare un centru comercial în Timișoara și extinde anumite centre comerciale din portofoliul său.

Aceste livrări se vor adăuga stocului total de spații moderne de retail, care la finalul lunii iunie 2015 a depășit 3 milioane mp. Centrele comerciale reprezintă 60% din stoc, parcurile de retail 25%, iar diferența de 15% este reprezentată de galerii comerciale.

Două centre comerciale au fost finalizate în semestrul unu, având o suprafață totală închiriabilă de 117.000 metri pătrați, respectiv Mega Mall în București și Coresi în Brașov. Densitatea spațiilor moderne de retail din România la mia de locuitori este de 151 mp, iar orașul București, cu un stoc de 1 milion mp, are o densitate de 537 mp de retail modern la mia de locuitori.

Potrivit DTZ, vânzările cu amănuntul au crescut în prima jumătate a anului cu 4,8% față de aceeași perioadă a anului trecut – creșterea a fost stimulată de vânzările de produse alimentare (produse alimentare, băuturi și tutun) care au crescut cu 11,5% față de anul precedent, vânzările nealimentare ramânând stabile.

Profi cel mai activ retailer de FMCG

Principalii retaileri de FMCG au continuat să-și mărească rețeaua, Profi fiind cele mai activ, cu 40 de supermarketuri și magazine de proximitate deschise. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland, Auchan și Carrefour și-au extins rețeaua locală cu o unitate fiecare. La sfârșitul primului semestru, Kaufland operează 103 hipermarketuri în România, lanțul de hipermarketuri Auchan are 33 de unități și Carrefour operează 28 de hipermarketuri.

Pe de altă parte, strategiile de expansiune ale retailerilor de fashion au continuat să vizeze proiectele existente cu performanțe dovedite. Mai mult, odată cu deschiderea Mega Mall și Coresi SC, o serie de retaileri de fashion și-au lărgit rețeaua.

Inditex a deschis în primul semestru 10 magazine

În primele șase luni ale anului, grupul spaniol Inditex a fost cel mai activ retailer pe segmentul fashion, cu 10 unități noi deschise, ajungând la sfârșitul lunii iunie la o rețea de 108 magazine. Cel de-al doilea retailer de modă activ a fost grupul polonez LPP, cu 6 noi magazine deschise. La sfârșitul S1 2015, LPP operează 21 de magazine în România.

”Interesul noilor retaileri a crescut semnificativ față de perioada similară a anului trecut. În consecință, un număr ridicat și diversificat de brand-uri a intrat pe piața din România în primul semestru din 2015. Bucureștiul continuă să fie destinația principală pentru deschiderea primului magazin din România”, apreciază consultanții DTZ.

Brandurile noi de retail care au intrat pe piața locală în primul semestru sunt Hilfiger Denim, Casa Convenienza, Michael Kors, Pupa, Sport Vision. Tween Damat, Marks&Spencer Food.

Rata de neocupare în proiectele dominante este sub 4%, în proiectele secundare între 10-15%, iar în cele terțiare între 20-25%.

Chiriile ar putea să crească

Nivelul chiriilor prime a fost stabil în ultimii patru ani, iar în acest an nu va înregistra modificări semnificative. ”Începând cu trimestrul patru din 2015 este așteptată o presiune ascendentă asupra nivelului prime de închiriere, ținând cont de faptul că spațiile comerciale de 100 mp situate la parterul centrelor comerciale dominante sunt din ce în ce mai limitate, numărul de intrări noi este în creștere, iar retailerii - în special brandurile de modă - raportează creșteri solide ale vânzărilor”, estimează consultanții DTZ.

La sfârșitul lunii iunie, pentru proiectele de retail performante din București, chiriile prime continuă să se situeze între 60-70 euro/ mp/ lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25-45 €/ mp/ lună. În afara capitalei, chiria în centrele dominante variază între 20-25 euro/ mp/ lună. În orașe precum Timișoara, Cluj Napoca, Iași sau Constanța chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate. În orașele terțiare, chiria prime este de 12-18 euro/ mp/ lună.

viewscnt
Afla mai multe despre
retail
studiu
dtz echinox
nepi