2017 în retail: Dispar două branduri de magazine, va continua extinderea pe proximitate și discount

2017 în retail: Dispar două branduri de magazine, va continua extinderea pe proximitate și discount
scris 1 ian 2017

Brandurile XXL MegaDiscount și Billa vor dispărea de pe piață, retailerii vor continua planurile de extindere, posibil cu un număr mai mare de deschideri de magazine decât in acest an, consumul va continua să crească și noi legi care vor intra în vigoare se numără printre evenimentele preconizate în anul 2017 pentru piața de retail.

Profi, Mega Image, Rewe România (Penny Market), Lidl, Kaufland, Carrefour și Selgros sunt marii retaileri care au anunțat planuri de expansiune și în 2017. Numărul de noi magazine preconizate pentru anul viitor va fi similar sau chiar îl va depăși pe cel din 2016, când au fost inaugurate circa 240 de magazine.

Retailerul Profi, care a fost preluat în noiembrie de fondul de investiții Mid Europa, a deschis 134 de magazine noi în 2016 și a ajuns la 500 de magazine, iar pentru 2017 plusează și vrea să deschidă 200 de supermarketuri noi. Acestea vor aduce un plus între 3.000 și 3.600 de angajați noi, dar și extinderea capacităților logistice, inclusiv cu un depozit nou, de 20.000 metri pătrați, în zona Moldovei, la Roman.

Mega Image, parte a grupului Ahold Delhaize, va deschide în 2017 primele magazine în Cluj, aceasta fiind a zecea piață la nivel național pentru retailer, după București și județele Ilfov, Brașov, Prahova, Constanța, Giurgiu, Dâmbovița, Ialomița și Călărași.

RETROSPECTIVĂ 2016 Deschiderea de mall-uri noi, bucuria retailerilor de fashion: vânzări mai mari cu 20-30% și peste 350 de magazine deschise CITEȘTE ȘI RETROSPECTIVĂ 2016 Deschiderea de mall-uri noi, bucuria retailerilor de fashion: vânzări mai mari cu 20-30% și peste 350 de magazine deschise

În 2016, rețeaua s-a extins cu 51 de magazine și a ajuns la 522 de supermarketuri Mega Image și magazine de proximitate Shop&Go la nivel național.

Și Rewe România are planuri de expansiune pentru rețeaua Penny Market, după ce în 2016 a deschis 26 de magazine noi și a ajuns la 200 de unități. De asemenea, din 2017 compania renunță la brandul XXL MegaDiscount, șase magazine urmând să fie rebranduite în Penny, iar două vor fi închise.

Lidl a deschis 11 magazine în 2016 și are în plan extinderea cu 10 magazine noi, rețeaua urmând să ajungă la 215 magazine anul viitor. Compania estimează că piața românească are potențial pentru un număr total de 300 de magazine Lidl. Anul viitor, retailerul german urmează să-și inaugureze și propriul sediu, situat în cartierul Aviației și dezvoltat de Skanska.

Și retailerul german Kaufland are în plan noi deschideri de magazine în 2017, după ce și-a extins rețeaua cu 5 hipermarketuri pe parcursul anulului 2016, ajungând la 112 unități la nivel național.

Pentru Carrefour, principala investiție anul viitor va fi rebrandingul celor 86 de supermarketuri Billa, cumpărate de la Rewe, în formatul Market. În 2016, Carrefour a deschis 19 magazine, dintre care 3 hipermarketuri (2 în București și unul la Piatra Neamț), 15 supermarketuri Market și un magazin de proximitate Express. Rețeaua Carrefour numără 292 de magazine dintre care 32 hipermarketuri 'Carrefour', 119 supermarketuri 'Market', 44 magazine de proximitate 'Express', 10 magazine de proximitate 'Contact', un magazin de comerț online: www.carrefour-online.ro și 86 de magazine Billa.

Și rețeaua de magazine cash&carry Selgros va continua expansiunea în 2017, fiind anunțat deja un magazin din noul format compact în cadrul proiectului Bistrița Retail Park, a cărui finalizare este estimată pentru trimestrul al doilea din 2017.

Selgros a reluat expansiunea în 2016, după patru ani de la ultima deschidere, cu două magazine în noul format, la Târgu Mureș și Alba Iulia. Compania, parte a grupului Transgourmet Holding AG, mai deține 19 magazine standard.

Ce retaileri sunt așteptați pe online

Retailerul Mega Image ar putea intra în 2017 cu propriul magazin online, dar își va menține colaborarea și cu eMag.

În septembrie 2016, directorul general al Mega Image, Vassilis Stavrou, declara în cadrul unei conferințe Deloitte, că retailerul va folosi experiența Ahold în e-Commerce pentru a trece la următoarea etapă în dezvoltarea online.

PERSPECTIVE 2017: Consultanții imobiliari estimează un an 2017 cu tranzacții surpriză pe piața de birouri și pe cea de retail CITEȘTE ȘI PERSPECTIVE 2017: Consultanții imobiliari estimează un an 2017 cu tranzacții surpriză pe piața de birouri și pe cea de retail

Și Kaufland s-ar putea lansa în online, Valer Hancaș, director Corporate Affairs & Comunicare al Kaufland România, declarând că este fezabilă o lansare spre sfârșitul anului 2017.

Retailerul german Kaufland a anunțat la începutul anului 2016 că vrea să-și lanseze operațiunile online până în 2017, pentru care va dezvolta un departament special, potrivit planetretail.net, care citează publicația germană Lebensmittel Zeitung.

Doar Carrefour și Cora dețin în prezent magazine online proprii. De asemenea, Metro este prezent în online cu un magazin de birotică.

Sunt însă retaileri, precum Profi, care exclud intrarea în comerțul online.

Consumul va continua să crească

În ultimii trei ani, consumul, reflectat prin cifra de afaceri a comerțului cu amănuntul, a înregistrat creșteri între 7% și 9%, susținute de majorarea veniturilor populației, de scăderea TVA la alimente la 9% și a cotei standard la 20%.

Această tendință este estimată și pentru 2017, pe fondul creșterilor de salarii anunțate în diverse domenii, dar și a altor măsuri, precum reducerea cotei standard de TVA cu încă un procent, de la 20% la 19%.

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a avansat în octombrie cu 7,9% față de aceeași perioadă din 2015, ritm inferior celui înregistrat în lunile precedente, și a fost susținută mai ales de vânzările de bunuri nealimentare.

În primele zece luni ale acestui an, afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu 14,7% față de aceeași perioadă din 2015.

Cel mai înalt ritm de creștere din ultimele luni a fost înregistrat în februarie, de 21,8% față de februarie 2015, nivel record din 2008 încoace.

”Noi suntem mulțumiți. Am avut creștere în fiecare an, clienții ne apreciază. Ne așteptăm la o creștere a consumului și anul viitor a consumului, din perspectiva Lidl”, a declarat în noiembrie Sergiu Fală, Director Național de Expansiune și Servicii Centrale, membru al Consiliului de Conducere Lidl România.

Directorul general al Profi, Daniel Cârstea, consideră că sunt multe zone neexploatate în România, cu un potential semnificativ de creștere pentru retailer.

”Vedem potențial mare de creștere în segmentul de proximitate din România. Compania este într-o formă excelentă și are un potențial semnificativ de creștere în următorii ani pentru că Romania are multe zone în care retailul modern nu a ajuns incă”, a arătat Daniel Cârstea.

Legislație 2017: Legea 51%, schimbarea caselor de marcat și cashback

În 2017, comercianții cu o cifră de afaceri anuală mai mare de 2 milioane de euro au obligația ca pentru carne, legume, fructe, miere, ouă, lactate și produse de panificație să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din lanțul alimentar scurt, adică de pe piața locală, potrivit legii 321/2009. Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie, legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianților menționați. Marile magazine au și obligația de a organiza evenimente de promovare și vânzare a produselor alimentare românești.

Ministerul Agriculturii a publicat la mijlocul lunii decembrie normele metodologice de aplicare a Legii 321/2009, care presupun și înființarea și coordonarea unui Consiliu care va monitoriza necesarul de produse alimentare românești pe lanțul scurt de aprovizionare a comercianților, producția prognozată pentru anul următor, cantitățile de produse ce nu pot fi achiziționate pe acest canal.

Marii retaileri spun însă că nu au fost consultați și consideră că acțiunea ministrului Agriculturii nu poate beneficia de prezumția de bună-credință întrucât este la 5 luni de la intrarea în vigoare a Legii și a doua zi după alegerile parlamentare.

Din 1 octombrie 2017, retailerii vor trebui să-și schimbe casele de marcat cu jurnal pe hârtie cu case de marcat cu jurnal electronic. Conform legislației încă în vigoare, comercianții trebuie să înlocuiască aparatele de anul viitor (în mai multe etape, în funcție de dimensiunea afacerii), astfel încât, din 2018, acestea să fie conectate la server-ul ANAF.

Tot din 2017 trebuie aplicată și Legea cashback, pe baza căreia magazinele pot acorda, la cerere, până la 200 de lei cash clienților.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
retaileri
extindere
consum
perspective