Director general ANPC: Evitați cumpărarea de carne din „portbagajele masinilor”. Atenție la prețuri!

Director general ANPC: Evitați cumpărarea de carne din „portbagajele masinilor”. Atenție la prețuri!
Profit.ro
Profit.ro
scris 18 dec 2019

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele masinilor” chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic, verificați starea ambalajelor și încadrarea produselor în data durabilității minimale, urmăriți concordanța dintre prețul de la raft și cel de pe bonurile de casă, acordați o atenție deosebită în cazul “ofertelor promotionale” recomandă directorul general Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel. El avertizează că unii operatori economici vor “profita” de această perioadă pentru a-și vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

”Acordați o atenție deosebită la achiziția produselor alimentare, în special în cazul “ofertelor promotionale”! În primul rând, consumatorii trebuie să acorde o atenție deosebită la achiziția produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor “profita” de această perioadă pentru a-și vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora.  De asemenea trebuie să verificați cu atenție din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare) calitatea produselor alimentare și să le refuze pe acelea pentru care au suspiciuni privind calitatea și mai ales siguranță. Recomand atenție la produsele alimentare care prezintă urme de mucegai, care prezintă data durabilității minimale depășită sau ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului”, afirmă directorul general al ANPC Paul Anghel, care prezintă criteriile pe care cumpărătorii trebuie să le aibă în vedere la achiziționarea cărnii și a produselor din carne, a laptelui și a produselor lactate, a ciocolatei, a cozonacului și a vinului pentru sărbători, scrie News.ro.

Febra cumpărăturilor de Crăciun, boost semnificativ pentru piața bunurilor de larg consum CITEȘTE ȘI Febra cumpărăturilor de Crăciun, boost semnificativ pentru piața bunurilor de larg consum

Comercializarea cărnii și a produselor din carne:

-Achiziționarea cărnii și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și trebuie să aibă ștampilă de control sanitar-veterinar. În aceste condiții există garanția unui produs sigur, ce nu va va afecta sănătatea;
-Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele masinilor” chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu va poate eliberă bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să va afecteze sănătatea;
-Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mazguit, cu prezența mucilagiilor etc), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine etc. Carnea trebuie să prezinte la suprafața o peliculă uscată, de culoare roz până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafața cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;
-Atenție și la preț! Verificați concordanță dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;
-Carnea achiziționată sub formă refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;
-Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

Starbucks deschide o nouă cafenea, în gară CITEȘTE ȘI Starbucks deschide o nouă cafenea, în gară

Comercializarea laptelui și a produselor lactate:

-Consumatorii trebuie să fie atenți la modul de prezentare a ambalajului. În cazul în care ambalajul este bombat, înseamnă că a început procesul de fermentare și produsul nu mai este propriu consumului uman;
-Trebuie acordată atenție deosebită condițiilor de depozitare atât în magazinul de desfacere cât și la domiciliu. Verificați dacă laptele și produsele lactate sunt păstrate la temperatura indicată de producător și refuzați achiziționarea produselor care au fost expuse spre comercializare la alte temperaturi decât cele indicate de producător;
-Solicitați vânzătorului, în cazul în care magazinul nu are asigurat sistemul de autoservire, să consulte eticheta produsului pentru a analiza compoziția și, mai ales, încadrarea în data durabilității minimale. Nu achiziționați produsele pentru care aveți îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare;
-Consumatorii trebuie să solicite vânzătorilor informații suplimentare cu privire la natura produselor pe care doresc să le cumpere, întrucât există cazuri în care comercianții expun la vânzare, în același spațiu înlocuitori de produse lactate alături de produse lactate. În condițiile în care modul de prezentare (formă de calup, dimensiuni, aspect, culoare) și chiar de etichetare sunt asemănătoare, diferențierea este îngreunată, motiv pentru care este absolut necesar să solicite informații suplimentare din partea comerciantului;
-Atenționez consumatorii să refuze produsele care prezintă data durabilității minimale/data limită de consum modificată sau depășită. De asemenea, să nu cumpere lapte și produse din lapte din locuri neautorizate. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibara bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și consumatorul riscă să achiziționeze un produs neconform sau chiar nesigur care îi poate afecta sănătatea.

Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri, etc.):

-În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;
-Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;
-Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de muște, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mână;
-Pentru produsele de patiserie preambalate data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ ambalaj.

INFOGRAFIC Retailerii străini vs micile afaceri de cartier. Din 100 de lei cheltuiți pe alimente, băutură, țigări, 62 de lei intră în buzunarul străinilor CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Retailerii străini vs micile afaceri de cartier. Din 100 de lei cheltuiți pe alimente, băutură, țigări, 62 de lei intră în buzunarul străinilor

Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine etc):

-Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import se vor înscrie numele și adresă importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;
-Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limbă română;
-Pentru ciocolată și produse din ciocolată: se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutura. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. Această excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, dacă conținutul net total, inclusive ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. O mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masă produsului;
-Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafața lucioasă, nestratificata și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasa;
-Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;
-Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.

Comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice:

-Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolica, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolica mai mică de 10% vol.;
- Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, funcție de conținutul de zaharuri;
-Consumatorul trerbuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;
-La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;
-Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementărilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor. 

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
carne
ambalaje
preturi