Un număr record de 80 de retaileri au intrat pe piața românească în ultimii doi ani

Un număr record de 80 de retaileri au intrat pe piața românească în ultimii doi ani

Sursa foto: Laszlo Raduly

Cristina Cuncea
Cristina Cuncea
scris 17 sep 2015

Un număr record de 80 de retaileri au intrat în România din 2013 până în prezent și au deschis aproape 170 de magazine, cu o suprafață de 30.000 metri pătrați, iar planurile acestora vizează alte 30 de magazine în următoarele 12 luni, potrivit unui raport al CBRE.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Astfel, România se află pe locul 22 din 67 de piețe analizate în ceea ce privește atractivitatea și planurile de extindere viitoare ale retailerilor.

Pe de altă parte, în perioada analizată 10 branduri de retail au ieșit de pe piața românească, atât din domeniul modei, cât și din cel al materialelor de construcții și bricolaj. Cele mai notabile ieșiri au fost bauMax, Obi - ambele din domeniul bricolaj, New Look, Nine West, La Senza - din domeniul modei.

Motivele pentru care acești retaileri au plecat din România variază și cele mai multe fie reflectă un model operațional de business slab, (în principal legat de promovare și marketing) sau o nepotrivire între brand și preferințele consumatorilor, potrivit CBRE.

Un caz aparte este cel al retailerului britanic Debenhams, care a închis magazinele din România în 2013, dar a revenit anul acesta sub o nouă franciză și cu noi planuri de extindere.

Tipologia mărcilor, suprafața ocupată de acestea, amplasarea primului magazin variază foarte mult. Brandurile nou intrate sunt atât branduri de lux, precum Vionnet sau Michael Kors, branduri de fashion precum Sinsay și Mohito, dar și magazine de decorațiuni (H&M Home, English Home) și chiar și cafenele (Tchibo Coffee Store sau Columbus Café).

Consultanții CBRE arată că acest număr record de noi intrări este corelat cu performanță macroeconomică, mai precis cu creșterea PIB în perioadă analizată de 3,3%, substanțial peste avansul înregistrat în alte țări Europene.

În general, chiriașii aleg pentru primul lor magazin o amplasare centrală (94%), în cadrul centrelor comerciale (82%), în București (68%). A două opțiune, valabilă în special pentru brandurile de lux, este de a alege un spațiu stradal sau în cadrul unor galerii comerciale.

Chiar dacă Bucureștiul este favorit, asta nu înseamnă că orașele regionale sunt ignorate, cele mai atractive fiind Constanța, Timișoara, Brașov, Ploiești, Iași și Cluj-Napoca.

Sectorul modei este majoritar, aproape jumătate dintre comercianți analizați provenind din această zonă. Aproape două treimi dintre noii veniți (65%) operează în sistem franciză. De menționat că 88% dintre cafenele&restaurante, 71% dintre magazinele de lux și 86% dintre cele modă operează în franciză, dar doar 40% din magazine de decorațiuni casă sunt francizați și nici un supermarket nu operează sub acest model.

Retailerii din Italia, SUA și Franța reprezintă jumătate din noii intrați în piață, iar cei din Polonia, Germania și Marea Britanie au deschis cele mai multe magazine.

”Pentru următoarea perioadă ne așteptăm să vedem și mai multe intrări în piață, în condițiile în care România va deveni cu adevărat o destinație comercială. Acest lucru se va întâmplă în condiții de creștere macro-economică, a consumului intern, a venitului disponibil pentru cumpărături și de relaxare fiscal”, a declarat Laura Dumea Bencze, head of research România & CEE Research Analyst.

În ceea ce privește tipologia comercianților și sistemul de operare, modelul existent va continua, potrivit CBRE, chiriașii din modă, francizații și mărcile din Europa vor continuă expansiunea în România. Analiștii companiei mizează și pe o atractivitate în creștere pentru orașele regionale, în condițiile în care oferta de centre comerciale de a treia generație, căutate de aceste magazine, va crește fie prin dezvoltări noi, fie prin renovarea celor existențe.

viewscnt
Afla mai multe despre
retail
cbre
studiu
românia