Un proiect legislativ inițiat de AUR, inclusiv de liderul partidului, George Simion, analizat de Profit.ro, prevede ca participarea la Pilonul II de pensii facultative să fie doar voluntară, nu obligatorie sau automată, și să se realizeaze în baza unei cereri individuale, scrise, a persoanei interesate. Participanții actuali vor putea renunța să mai contribuie la Pilonul II, iar banii acumulați ar urma să rămână în fondul administrat privat până la deschiderea dreptului de pensie.
De ce este important: În 2017 și 2018, pe vremea când liderul PSD era Liviu Dragnea, au existat mai multe inițiative ca Pilonul II să devină opțional. Inițial, fostul premier și actual președinte al Consiliului Național al PSD, Mihai Tudose, a dat ca sigură această transformare. Ulterior, premierul Viorica Dăncilă și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, au anunțat că Guvernul lucrează la un mecanism prin care persoanele care contribuie la Pilonul II de pensii, administrat privat, să se transfere cu aceste contribuții integral la Pilonul I, administrat de stat.

În 2008, când s-a introdus Pilonul II de pensii de stat administrate privat, cota de contribuție era de 2% din venit și urma să se majoreze anual cu 0,5 puncte procentuale, până la nivelul de 6% din salariu. Guvernele nu au respecat însă calendarul de majorare, nivelul contribuțiilor fiind chiar înghețat o perioadă, pentru ca în 2016 cota de contribuție să crească până la 5,1%.
În 2018, cota s-a redus la 3,75%, nivel la care a rămas până la 1 ianuarie 2024, când cota a fost majorată la 4,75%, cât este și în prezent.
Acum, AUR susține că analiza funcționării practice a Pilonului II relevă ”existența unui mecanism financiar complex prin care contribuțille obligatorii ale cetățenilor sunt redirecționate către companii private care încasează comisioane substanțiale pentru administrarea acestor fonduri, după care o mare parte din aceste resurse sunt reinvestite în titiuri de stat, creând astfel un circuit financiar care beneficiază multiple categorii de intermediari în detrimentui contribuabililor”.
”Din perspective veniturilor generate pentru administratori, sistemul obligatoriu garantează un flux constant de resurse provenite de la peste 8 milioane de contribuabili români, fără ca aceștia să aibă posibilitatea de a opta pentru alternative sau de a-și retrage contribuțille viitoare. Această configurație creează o situație de monopol de facto asupra unei părți din contribuțiile sociale, în absența consimțământului liber exprimat al titularilor acestor contribuții”, mai susțin inițiatorii.

Ca urmare, proiectul AUR popune ca participarea la Pilonul II să fie exclusiv voluntară pentru persoanele în vârstă de până la 35 de ani care contribuie la sistemui public de pensii.
”Orice altă dispoziție legală care instituie obiigativitatea participării sau repartizarea automată se abrogă”, prevede proiectul.
Totodată, participarea la un fond de pensii administrat privat se va realiza exclusiv în baza consimțămțntului expres al persoanei, exprimat printr-un act juridic de aderare individual.
În termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a eventualei noi legi, participanții la Pilonul II pot opta pentru încetarea virării contribuțiilor viitoare la fond.
Activele acumulate pînă la data exercitării opțiunii de retragere de la Pilonul II vor rămâne în administrarea fondului și vor putea fi utilizate potrivit prevederilor în vigoare până la îndeplinirea condițiilor de deschidere a dreptului la pensie privată.

AUR susține că noua reglementare va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri prin crearea unei competiții reale între furnizorii de servicii de administrare a fondurilor de pensii, care vor fi obligați să demonstreze valoarea serviciiior oferite pentru a atrage și menține clienții.
”Eliminarea caracterului obligatoriu va stimula dezvoltarea de produse financiare inovatoare și personallzate care să răspundă cerințelor specifice ale diferitelor categorii de contribuabili”, susține opoziția.
În plus, din perspective impactului social, mai susține AUR, propunerea legislativă ”va răspunde cerințelor legitime ale cetatenilor de a exercita controlul real asupra propriilor contribuții sociale și de a alege modalitățile de asigurare pentru perioada de după pensionare în conformitate cu circumstanțele și preferințele personale”.