Membrii autorităților teritoriale pentru ordine publică (ATOP) nu vor mai fi remunerați pentru activitatea în aceste structuri, rezultând o economie la buget de 22 milioane lei anual, conform unei decizii pregătite pentru adoptare în ședința de azi a Guvernului. Membrii acestor ATOP sunt, în cea mai mare parte, șefi ai organelor de ordine publică, poliție, poliție locală, jandarmi, ISU și consilieri locali, care sunt oricum remunerați. În unele județe, un membru ATOP primea 3.285 lei net pentru o singură ședință lunară.
Autoritatea teritorială de ordine publică (ATOP) este constituită din șeful Direcției generale de poliție a municipiului București sau al inspectoratului de poliție județean, un reprezentant al Corpului Național al Polițiștilor, subprefect, 6 consilieri desemnați de Consiliul General al Municipiului București, respectiv de consiliul județean, 3 reprezentanți ai comunității desemnați de primarul general al municipiului București, respectiv de președintele consiliului județean, șeful Direcției generale de jandarmi a municipiului București sau al inspectoratului județean, șeful Inspectoratului pentru Situații de Urgență al Municipiului București sau șeful inspectoratului pentru situații de urgență județean, șeful serviciului teritorial al Poliției de Frontieră Române și, după caz, șeful poliției locale din municipiul reședință de județ.
Pentru activitatea desfășurată în plen și în comisii membrii autorității teritoriale de ordine publică au dreptul la o indemnizație de ședință stabilită de Consiliul General al Municipiului București, respectiv de consiliile județene.
Majoritatea consiliilor județene au stabilit prin actele administrative proprii indemnizații pentru membrii ATOP în cuantumuri între 5% și 10% din indemnizația lunară a președintelui consiliului județean.

Astfel, prin participarea membrilor ATOP (al căror număr variază între 15-16 persoane) la ședințele trimestriale, în plen, și la ședințele lunare ale comisiilor organizate în cadrul ATOP sunt efectuate cheltuieli însemnate de la bugetele locale ”care nu sunt proporționale cu nevoile privind dezvoltarea comunităților locale”, arată Guvernul.
În acest sens, principalele critici privind valoarea și eficiența indemnizațiilor acordate membrilor ATOP constatate de Guvern sunt:
a) valoarea disproporționată a indemnizațiilor:
- în unele județe, indemnizațiile pentru membrii ATOP sunt foarte mari comparativ cu activitatea depusă. De exemplu, în unele județe, un membru ATOP primea 3.285 lei net pentru o singură ședință lunară, ceea ce ducea la un fond lunar de 50.000 lei și un buget anual de 600.000 lei pentru această structură, sume considerate enorme în raport cu indicatorii economici ai județului;
- diferențele între județe sunt semnificative: în unele locuri indemnizația este de 400-500 lei, iar în altele depășește 2.000 lei, fără un criteriu unitar de stabilire a valorii;
b) eficiență scăzută și rol consultativ formal:
- ATOP are un rol pur consultativ, fără putere de decizie sau impact direct asupra siguranței publice, iar activitatea practică se rezumă adesea la citirea unor rapoarte și discuții formale care nu produc rezultate concrete pentru comunitate;
- față de membrii ATOP există suspiciunea că desfășoară o activitate mai mult formală;
c) lipsa transparenței și a justificării cheltuielilor:
- nu există o raportare clară și transparentă a activității ATOP, iar justificarea pentru sumele plătite este adesea insuficientă sau inexistentă;
- mulți membri sunt consilieri județeni sau persoane cu funcții deja remunerate în alte instituții publice, iar prezența lor în ATOP este văzută ca o recompensă politică, nu ca o necesitate administrativă;
d) reacții și măsuri de reducere a indemnizațiilor:
- criticile publice au dus, în unele județe, la reducerea drastică a indemnizațiilor (de exemplu, în unele județe, de la 3.300 lei la 500- 1.000 lei pe lună), cu argumentul că banii economisiți pot fi folosiți mai eficient în alte domenii de interes public.

Guvernul va stabili acum că activitatea desfășurată în plen și în comisii de către membrii ATOP este neremunerată.
Norma propusă urmează să intre în vigoare de la 1 august 2025.
Cheltuielile de personal ale bugetelor locale se vor reduce anual cu o valoare estimată de 21.932.000 lei ca urmare a eliminării indemnizațiilor pentru membrii ATOP.
Valoarea estimată este calculată pentru un număr de 15 membri ai ATOP care participă la 4 ședințe trimestriale și la 12 ședințe de comisie anual (o ședință de comisie/lună) pentru care beneficiază de o indemnizație de 10% din indemnizația președintelui de consiliu județean sau a primarului general al Municipiului București.
Pentru anul 2025, cheltuielile de personal ale bugetelor locale se vor reduce cu o valoare estimată de 6.854.000 lei, având în vedere faptul că proiectul de act normativ este prevăzut a intra în vigoare începând cu data de 1 august 2025.