ANAF lansează o campanie vizând restaurante, baruri, fast-food-uri: Dacă nu i se dă bon fiscal, clientul primește gratis

Taxe și Consultanță   
ANAF lansează o campanie vizând restaurante, baruri, fast-food-uri: Dacă nu i se dă bon fiscal, clientul primește gratis

ANAF a lansat o campanie de informare privind obligația comercianților de a emite și de a înmâna clienților bonul fiscal, precum și obligația clienților de a-l cere, dacă acesta nu a fost înmânat din inițiativa comerciantului. Campania vizează domeniul HoReCa, în care aplicarea cotei reduse de TVA, de 11%, este condiționată de o colectare mai bună, în caz contrar TVA urmând să urce la 21% în toamnă. Totodată, ANAF explică și situațiile în care clienții pot beneficia de bunurile și serviciile achiziționate, fără plata contravalorii acestora.

Sectorul HoReCa a fost scutit în iulie de creșterea TVA la cota generală (de 21% aplicabilă de la 1 august), dar păstrarea TVA la cotă redusă (de 11% de la 1 august) a fost condiționată de îmbunătățirea semnificativă a colectării în domeniu. Dacă nu se colectează mai bine la actuala cotă de TVA, de 11%, autoritățile au avertizat că în toamnă TVA vaa crește și pentru acest domeniu la 21%.

Urmărește-ne și pe Google News

Campania ANAF - Ai dreptul la bon fiscal

ANAF a lansat astăzi o campanie națională de informare prin care își propune să ajute cetǎțenii să își cunoască și să își exercite drepturile în relația cu operatorii economici, în special în domeniul HORECA (restaurante, baruri, cafenele, fast-food-uri etc).

EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Ministerul Finanțelor amână pentru 2027 impozitarea la valoarea de piață a locuințelor persoanelor fizice și va apela un an la un mecanism tranzitoriu. Impozitele vor crește, însă, semnificativ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Ministerul Finanțelor amână pentru 2027 impozitarea la valoarea de piață a locuințelor persoanelor fizice și va apela un an la un mecanism tranzitoriu. Impozitele vor crește, însă, semnificativ

În perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifraudă fiscală au desfășurat verificări în diverse locații din țară, pe baza datelor din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost acela de a vedea dacă unitățile de alimentație publică respectă obligația legală de a emite bonuri fiscale pentru serviciile plătite în numerar.

Rezultatele acțiunilor antifraudă arată că, în anumite cazuri, clienții au primit doar note de plată sau înștiințări, fără bon fiscal. Această practică contravine legii și afectează corecta colectare a veniturilor bugetare.

Ce drepturi au clienții în HORECA?

  • La plata în numerar, clienții trebuie să solicite și să primească bonul fiscal, acesta fiind documentul obligatoriu care atestă tranzacția. În situația plăților prin card, clientul are dreptul să solicite emiterea și înmânarea bonului fiscal.
  • La plata cu cardul de credit sau debit, operatorii economici nu au obligația legală de a emite și înmâna bonul fiscal, însă acesta poate fi tipărit și oferit la cererea expresă a clientului.
  • În cazul în care comercianții refuză emiterea și înmânarea bonului fiscal, cu excepția situației defectării aparatelor de marcat electronice fiscale când se emit chitanțe potrivit legii, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia.
Avocații contestă creșterea plafonului maxim pentru contribuția la sănătate (CASS). \ CITEȘTE ȘI Avocații contestă creșterea plafonului maxim pentru contribuția la sănătate (CASS). " Este o povară disproporționată!"

Prezența bonului fiscal este dovada plății serviciului și garanția că tranzacția a fost înregistrată si fiscalizată corect.

Pentru a facilita semnalarea cazurilor în care dreptul la bon fiscal nu este respectat, ANAF pune la dispoziție o linie de contact. Orice situație de acest tip poate fi semnalată la adresa de e-mail: sesizari.anaf@anaf.ro, inclusiv prin transmiterea unei fotografii/scanări lizibile a documentului înmânat pentru plata serviciilor/bunurilor achiziționate, achitate cu numerar, fără emiterea și înmânarea bonului fiscal.

Pentru ca sesizările să poată fi analizate și soluționate cât mai eficient, ANAF îi invită pe cetățeni să transmită detalii relevante privind situația constatată, precum denumirea și adresa unității de alimentație publică, data și ora vizitei, precum și o scurtă descriere a evenimentului.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
bon fiscal