România a dat anul trecut aproape 30% din veniturile statului pe salariile din sectorul bugetar, doar două țări din UE având o situație mai dificilă

România a dat anul trecut aproape 30% din veniturile statului pe salariile din sectorul bugetar, doar două țări din UE având o situație mai dificilă
scris 15 mai 2024

România a înregistrat anul trecut o stagnare în ceea ce privește evoluția cheltuielilor cu salariile bugetarilor, calculate ca pondere în veniturile bugetului, la aproape 30%. Doar alte două state din UE, Letonia și Malta, au cheltuit pe salarii mai mult decât România, deși la o diferență foarte mică, arată calculele Profit.ro.

De ce este important: România nu este un stat cu cheltuieli foarte mari, dar are venituri reduse la buget, din cauza ineficienței aparatului fiscal, care abia acum se află în proces de modernizare, dar și din cauza numărului foarte mare de scutiri de taxe și regimuri fiscale speciale acordate de politicieni unor tipuri de venituri.

Urmărește-ne și pe Google News
Încasările din suprataxa pe energie s-au prăbușit. Gaură de miliarde la compensațiile pentru furnizori CITEȘTE ȘI Încasările din suprataxa pe energie s-au prăbușit. Gaură de miliarde la compensațiile pentru furnizori

După doi ani de consolidare în ce privește cheltuielile cu bugetarii, în care s-a coborât de la recordul de cheltuieli de 37,44% din venituri în 2020 la 29,83% în 2022, anul 2023 a fost unul de stagnare, în care Guvernul a cedat în mai multe rânduri protestelor și a majorat salarii peste ceea ce fusese programat în construcția bugetară, în timp ce veniturile colectate nu au evoluat spectaculos.

În 2022, România a coborât ,pentru prima dată după cinci ani, de pe prima poziție în UE în ce privește ponderea salariilor bugetarilor în veniturile statului.

Statul român are o problemă în ce privește salariile bugetarilor din cauza nivelului scăzut al veniturilor, România fiind (după cum se poate vedea în unul dintre tabelele de mai jos) la coada clasamentului UE în ce privește veniturile colectate la buget. În același timp, însă, România are cheltuieli cu salariile bugetarilor reprezentând 10% din PIB, la același nivel cu media UE.

FOTO&VIDEO Iohannis a mers cu Nuclearelectrica la Doosan, pentru reactoarele modulare mici de la Doicești CITEȘTE ȘI FOTO&VIDEO Iohannis a mers cu Nuclearelectrica la Doosan, pentru reactoarele modulare mici de la Doicești

Această combinație de cheltuieli mai mari și venituri mai mici face din salarizarea sectorului bugetar (alături de cheltuielile cu pensiile) una dintre problemele majore ale bugetului.

Pentru anul 2023, cheltuielile cu angajații sectorului public au fost de 29,94% din venituri, față de media UE de 21,81%, în timp ce, raportate la PIB, aceleași cheltuieli au fost de 10% din PIB, la fel ca media UE. Veniturile bugetului României au fost, însă, de 33,6% din PIB, comparativ cu media UE de 45,9% din PIB.

Comisia Europeană a anunțat recent pentru România un deficit bugetar ESA de 6,6% din PIB aferent anului 2023, în timp ce România anticipa un deficit de 5,9% din PIB. Deficitul de 6,6% nu este doar mai ridicat față de cel estimat de autoritățile române, dar marchează și o înrăutățire față de 2022, când s-a situat la 6,3%.

FOTO & VIDEO Mercedes lansează celebrul G Class în variantă electrică CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO Mercedes lansează celebrul G Class în variantă electrică

Această înrăutățire a deficitului bugetar va reprezenta o problemă semnificativă pentru România în raport cu Comisia Europeană. Comisia a acceptat anul trecut o îndepărtare a României de țintele din procedura de deficit excesiv, dar a solicitat constant ca deficitul să fie, macar, în scădere față de 2022.

Potrivit celor mai recente date disponibile, prezentate de Profit.ro, numărul posturilor ocupate din instituțiile statului a scăzut în martie, pentru a patra lună consecutiv, și a ajuns la 1.289.540 locuri. Chiar dacă scăderile din ultimele luni nu au fost semnificative - de exemplu, în martie declinul a fost de 425 - după cele patru luni de reducere a aparatului bugetar, numărul de posturi ocupate este cu 5.690 sub nivelul din noiembrie, ultima lună de creștere, și cu 3.019 sub decembrie, potrivit calculelor Profit.ro.

Profit.ro a prezentat evoluția aparatului bugetar în anul 2023.

Cheltuielile cu salariile angajaților din sistemul public ca pondere în veniturile bugetare - România/UE

    2023
pondere salarii/venituri
%
2022
pondere salarii/venituri
%
1 Letonia 30,07 29,56
2 Malta 30,05 31,11
3 România 29,94 29,83
4 Estonia 29,18 26,93
5 Lituania 28,62 28,35
6 Danemarca 28,31 28,13
7 Cipru 27,78 27,55
8 Bulgaria 27,44 26,23
9 Spania 26,11 26,98
10 Slovenia 25,72 25,68
11 Suedia 25,65 24,05
12 Slovacia 25,58 26,14
13 Irlanda 25,12 24,79
14 Belgia 25,12 24,74
15 Croația 24,53 24,97
16 Finlanda 24,29 23,47
17 Polonia 24,27 24,36
18 Cehia 24,11 24,56
19 Portugalia 24,03 24,34
20 Luxemburg 23,88 23,51
21 Franța 23,82 23,23
22 Ungaria 22,86 24,20
  UE 21,81 21,73
23 Grecia 21,76 21,74
24 Austria 21,42 20,94
  Zona euro 20 21,15 21,12
25 Țările de Jos 19,23 19,06
26 Italia 18,71 20,02
27 Germania 17,21 16,91

Cheltuieli cu salarii, pondere în venituri - România

  Salarii/
venituri
bugetare
%
2023 29,94
2022 29,83
2021 33,95
2020 37,44
2019 35,5
2018 34,35
2017 31,93
2016 28,19
2015 22,03
2014 22,95
2013 24,29
2012 23,09
2011 23,09
2010 28,94
2009 33,97
2008 31,02
2007 27,33

Cheltuielile cu salariile din sectorul public, calculate ca pondere în PIB - România/UE

    2023
%PIB
2022
%PIB
1 Danemarca 14,2 13,6
2 Finlanda 12,9 12,4
3 Belgia 12,6 12,3
4 Franța 12,3 12,5
5 Suedia 12,1 11,7
6 Cipru 12 11,4
7 Estonia 11,7 10,5
8 Letonia 11,6 10,7
9 Croația 11,5 11,1
10 Slovenia 11,4 11,4
11 Spania 11,2 11,5
12 Luxemburg 11,2 10,2
13 Slovacia 11 10,6
14 Grecia 10,7 11
15 Lituania 10,7 10,1
16 Austria 10,6 10.4
17 Portugalia 10,5 10,7
18 Bulgaria 10,4 10,1
19 Malta 10,1 10,5
20 Cehia 10,1 10,2
21 Polonia 10,1 9,8
  UE 10 10,1
22 România 10 10
  Zona euro 20 9,8 9,9
23 Ungaria 9,7 10,3
24 Italia 8,9 9,5
25 Țările de Jos 8,3 8,3
26 Germania 7,9 7,9
27 Irlanda 6,2 5,7

Cheltuieli totale ale bugetului, calculate ca pondere în PIB - România/UE

    2023
%PIB
2022
%PIB
1 Franța 57,3 58,8
2 Finlanda 55,6 53,4
3 Italia 55.2 56,3
4 Belgia 54,6 53,3
5 Austria 52,1 53
6 Grecia 50,5 53,1
  Zona euro 20 50 50,6
  UE 49,4 49,7
7 Ungaria 49,1 48,9
8 Germania 48,6 49,5
9 Luxemburg 48,1 43,9
10 Suedia 48 47,6
11 Slovacia 47,9 42,4
12 Croația 47,4 44,4
13 Danemarca 47,2 45
14 Polonia 46,7 43,6
15 Slovenia 46,7 47,2
16 Spania 46,4 47,4
17 Cehia 45,4 44,6
18 Estonia 43,5 39,8
19 Țările de Jos 43,5 43,5
20 Portugalia 42,3 44,1
21 Letonia 41 40,9
22 Cipru 40,2 38,8
23 România 40,2 40
24 Bulgaria 39,8 41,4
25 Malta 38,4 39,4
26 Lituania 38,2 36,3
27 Irlanda 22,9 21,2

Veniturile bugetului, calculate ca pondere în PIB - România/UE

    2023
%PIB
2022
%PIB
1 Finlanda 52,9 53
2 Franța 51,9 54
3 Danemarca 50,3 48,3
4 Belgia 50,1 49.7
5 Austria 49,5 49,7
6 Grecia 48,9 50,6
7 Italia 47,8 47,7
8 Suedia 47,4 48,8
9 Luxemburg 46,8 43,5
10 Croația 46,7 44,5
  Zona euro 20 46,4 47
11 Germania 46,1 47
  UE 45,9 46,3
12 Slovenia 44,2 44,2
13 Portugalia 43,5 43,8
14 Cipru 43,3 41,5
15 Țările de Jos 43,1 43,4
16 Slovacia 43 40,7
17 Spania 42,8 42,6
18 Ungaria 42,4 42,7
19 Cehia 41,7 41,4
20 Polonia 41,6 40,2
21 Estonia 40,1 38,8
22 Letonia 38,7 36,3
23 Bulgaria 37,9 38,5
24 Lituania 37,4 35,7
25 România 33,6 33,7
26 Malta 33,4 33,9
27 Irlanda 24,5 22,9

 

viewscnt
Afla mai multe despre
bugetari
angajati stat