UDMR vrea să schimbe legislația fiscală privind sponsorizările - firmele să poată redirecționa din impozit către ONG-uri oricând într-un termen de 7 ani

UDMR vrea să schimbe legislația fiscală privind sponsorizările - firmele să poată redirecționa din impozit către ONG-uri oricând într-un termen de 7 ani
scris 6 sep 2021

Firmele plătitoare de impozit pe profit și microîntreprinderile care achită impozit pe venit ar urma să aibă dreptul să redirecționeze oricând, într-un interval de 7 ani, către beneficiarii de sponsorizări (entități non-profit, instituții publice sau persoane fizice activând în domeniile educație, cercetare, sănătate, cultură, sport, drepturile omului, protecția mediului, etc.) partea de impozit pe care acum o pot redirecționa doar pentru anul încheiat, prevede un proiect de lege pregătit de parlamentarii UDMR. Motivul invocat de aceștia este că foarte puțini dintre cei care pot acorda sponsorizări fac acest lucru.

"Inițiativa legislativă propune că începând cu anul 2022 partea din impozitul pe profit, respectiv din impozitul pe venitul micromtreprinderilor datorat de firme și permis de lege să poată fi redirecționat oricând într-un interval de 7 ani beneflciarilor de sponsorizări (entități non-profit, institufii publice sau persoane fizice activând în domeniile educafie, cercetare, sănătate, cultură, sport, drepturile omului, protecția mediului, etc.). Aceste sume ar constitui un fond din care ar putea acordă sponsorizări, urmând că anual firmele să regularizeze sumele pe care le au la dispoziție. Măsură este beneflca atât pentru donatori deoarece i§i pot elabora un plan de sponsorizări §i îi va stimula să implementeze planuri pe termen lung de finanțare a unor proiecte cât și pentru beneficiari, ONG-uri, unitafi de cult, elevi, instituții publice deoarece vor putea avea acces la sume mai consistente, astfel să răspundă cât mai multor nevoi", afirmă parlamentarii UDMR.

Modul de finanțare, beneficiarii și nivelul sponsorizărilor deductibile sau redirecționabile sunt prevăzute în Codul fiscal.

Astfel, în cazul persoanelor fizice redirecționarea a 3,5% din impozitul achitat, în creștere de !a cota inițial prevăzută de 2%, se poate realiza numai către ONG-uri înscrise în registrul de evidență al ANAF și către unități de cult.

Administratorul unei firme - 151 fapte de evaziune fiscală CITEȘTE ȘI Administratorul unei firme - 151 fapte de evaziune fiscală

La nivelul operatorilor economici care datorează profit se poate scădea din impozitul datorat valoarea mai mică rezultând din compararea sumei reprezentând 20% din impozitul pe profit cu 0,75% din cifra de afaceri, iar beneficiarii pot fl oricare dintre cei prevăzuți în Legea nr. 34/1998, Legea nr. 334/2002 și Legea nr. 1/2011.

În cazul microîntreprinderilor, acestea pot acorda sponsorizări în limita a 20% din impozitul datorat pe veniturile lor, iar beneficiarii pot fi entitățile care se încadrează în cele prevăzute de legislația privind sponsorizarea.

Potrivit parlamentarilor UDMR, din situațiile întocmite de Ministerul Finanțelor reiese faptul că proporția contribuabililor care decid să susțină financiar beneficiarii pe care Codul fiscal îi precizează este extrem de mică.

Astfel, în anul 2019 sponsorizările microîntreprinderilor au fost de 1,22%, în anul 2020 procentul a crescut la 4,2% din impozitul plătit de acestea, acolo unde Codul fiscal permite 20%. Firmele care datorează impozit pe profit au achitat față de bugetul de stat 15,7 miliarde de lei, iar din acestea 1,27 miliarde (adică 8,1%) au alimentat sectorul neguvernamental. În 2020 proporția a crescut nesemniflcativ la 8,6%.

Din impozitul pe veniturile persoanelor flzice, în anul 2019 doar 0,61% din suma totală a fost redirecționată către susținerea entităților non-profit care figurează in Registrul entităților/unităților de cult, deși legislația permite 3,5% din impozitul achitat.

viewscnt
Afla mai multe despre
sponsorizari
microintreprinderi
firme
udmr
profit
venit