- măsurile se referă doar la frontiera internă a UE (cu statele membre UE). Se reglementează introducerea de produse din tutun de către o persoană fizică, dintr-un stat membru, pentru consumul propriu;
- caracterul ocazional nu este prevazut în legislația actuală, urmează sa fie introdus prin aceste modificări care se propun;
- cantitatea de țigări care poate fi transportată pentru consumul propriu rămâne tot 800 de țigarete (legislația europeană nu ne permite modificarea) dar se urmărește să se limiteze numărul introducerilor într-o anumită perioadă de timp, astfel încât produsele în cauza să poată fi considerate pentru consumul propriu al persoanei care le transportă.
- în momentul de față, "micul trafic" este o sursa de alimentare pentru piața neagră a tigaretelor. Orice persoana fizică, poate trece frontiera în Bulgaria și la întoarcere poate declara că țigările pe care le transportă (adica 800 bucăți) sunt pentru consumul propriu. Și poate face asta de 10 ori pe zi, de exemplu, caz în care este destul de clar că aceste cantități nu sunt doar pentru uzul propriu al persoanei respective. Prin introducerea caracterului ocazional și definirea acestuia prin ordin comun ANAF-AVR, se vor limita aceste treceri, iar nerespectarea acestor prevederi va fi sancționată atât contravențional cât și penal, după caz.
La cantitățile care vor depși noile limitări, cel care le introduce în țară ar putea în principiu să le declare și să achite accize, dar la frontierele cu țări din spațiul Schengen nu mai există vamă și nici poliție de frontieră. Trebuie menționat că deși România și Bulgaria au intrat în spațiul Schengen, controale se fac în apropierea frontierelor de către echipe mobile care staționează în apropierea frontierelor tocmai pentru a descuraja unele practici.
De ce este important Lipsa unei definiții a termenului "ocazional" permite astăzi unei persoane să intre în țară în mod repetat, fără a avea o limită a numărului de țigări aduse. Prin definirea termenului "ocazional", statul va limita acum acest volum al țigărilor introduse în țară, numărul exact al intrărilor permise cu până la 800 de țigări la care nu se aplică accize urmând să fie stabilit prin ordin comun al șefilor Vămii și ANAF, intenția fiind însă de a limita semnificativ acest tip de trafic. În proiect nu este menționat un termen pentru acest ordin și nici un sistem registru în care să fie trecuți cei verificați.
De asemenea interesant De asemenea, limite privind introducerea în țară de către persoanele fizice se vor aplica și pentru produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și tutun pentru mestecat/uz nazal.
Proiectul analizat de Profit.ro introduce și accize pentur tutun de mestecat și tutun pentru prizat, obligația ca micii producători de vin să intre în categoria plătitorilor de accize.
O restricție majoră va viza firmele din domeniul tutunului, care nu vor mai putea scoate din antrepozite cu trei luni înainte de majorarea accizelor, cantități de țigări care să depășească cu mai mult de 10% media lunară din ultimele 12 luni anterioare creșterii accizelor.
Până acum, de fiecare dată când se majorau accizele, firmele din domeniu scoateau din antrepozite cantități mari pentru a beneficia de acciză la nivelul încă nemajorat (acciza fiind datorată la momentul scoaterii din antrepozit).
Va fi limitat strict transportul ocazional de țigări și alte produse accizabile peste graniță de către persoane fizice
Prin proiectul de act normativ se propune modificarea art. 413 din Codul fiscal, în sensul introducerii unor prevederi referitoare la caracterul ocazional al transportului de produse accizabile destinate uzului propriu, efectuat de persoane fizice.
Totodată, se propune ca, stabilirea caracterului ocazional al transportului să se realizeze potrivit procedurilor aprobate prin ordin comun al președintelui Autorității Vamale Române și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Potrivit informațiilor Autorității Vamale Române, la momentul actual, s-a constatat că, în paralel cu contrabanda organizată, s-a accentuat un fenomen cunoscut sub denumirea de „micro-contrabandă”, care implică traversări frecvente ale frontierei interne a Uniunii Europene, în special la granița româno-bulgară, de către persoane care introduc cantități de produse accizabile declarate pentru uz personal, dar care, în realitate, sunt destinate comercializării ilegale.
În forma actuală, Codul fiscal permite introducerea în România, dintr-un alt stat membru UE, a unui număr de maximum 800 de țigarete de persoană, fără a specifica un plafon de frecvență al acestor transporturi sau o definiție clară a caracterului ocazional al deplasării în scop personal, acest fapt fiind exploatat în mod sistematic, în special în zonele de frontieră, unde rezidenții organizează multiple deplasări zilnice în Bulgaria, achiziționând legal produse accizabile la prețuri semnificativ mai mici și introducându-le în România cu scopul revânzării neautorizate.
Astfel, prevederea destinată uzului personal este utilizată ca mijloc de acoperire pentru activități comerciale ilegale.
Din datele comunicate de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, în anul 2024, aproximativ 49% din totalul țigaretelor confiscate la nivel național au fost interceptate la frontiera cu Bulgaria, ceea ce indică o zonă de risc fiscal major, cu implicații directe asupra veniturilor bugetului de stat.
Se introduc limite la produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și tutun pentru mestecat/uz nazal, pe care le pot introduce ocazional în țară persoanele fizice
În vederea asigurării unei aplicări unitare a legislației privind produsele accizabile și a combaterii introducerii ilegale pe piață a produselor din tutun supuse accizelor nearmonizate, se impune completarea Codului fiscal cu dispoziții referitoare la stabilirea unor limite cantitative maxime, în cazul persoanelor fizice care introduc ocazional, în scop personal, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și tutun pentru mestecat/uz nazal de pe teritoriul altor state membre, după cum urmează:
- produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere (NC 2404 11 00): 250 g sau 800 stick-uri;
- tutunuri pentru mestecat (NC 2403 99 10 00): 250g;
- tutunuri pentru uz nazal (NC 2403 99 10 00): 250 g.
Se instituie acciză de 1.172,45 lei/kg pentru tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru prizat
Motivul introducerii accizei este stabilirea unui tratament fiscal echitabil cu celelalte produse din tutun, precum și în scopul reducerii riscului de contrabandă și creșterea veniturilor din accize la bugetul de stat.
Corelativ cu această măsură, se propune ca operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă tutun pentru mestecat și tutun pentru uz nazal să se autorizeze la autoritatea competentă, similar operatorilor economici care desfășoară activități cu produse supuse accizelor nearmonizate.
Registrul electronic al amenzilor pentru comercializarea de produse accizabile fără marcaje corespunzătoare
Prin proiectul de act normativ se propune înființarea Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor care să conțină o situație clară și centralizată a sancțiunilor contravenționale aplicate de către instituțiile competente respectiv Autoritatea Vamală Română, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru faptele prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. k) și ț) din Codul fiscal. (comercializarea de produse accizabile fără marcaje corespunzătoare)
Necesitatea înființării Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor vizează identificarea cu celeritate a caracterului repetitiv al contravențiilor săvârșite, sprijinirea procesului decizional privind calificarea faptelor ca infracțiuni, creșterea eficienței instituțiilor implicate în combaterea evaziunii fiscale și a traficului ilegal cu produse accizabile.
Tutunul pentru mestecat și tutunul pentru uz nazal va fi marcat cu timbre
În prezent, sunt instituite obligații privind trasabilitatea și elementul de securitate aplicabile produselor din tutun. În vederea respectării obligației de punere pe piață a pachetelor unitare de produse din tutun, altele decât țigaretele și tutunul de rulat, numai în condițiile în care acestea poartă elementul de securitate și identificatorul unic, prin proiectul de act normativ se propune introducerea regimului de marcare cu timbre fiscale și pentru tutunul pentru mestecat și tutunul pentru uz nazal, similar cu cel aplicat produselor din tutun prelucrat și produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere.
Firmele nu vor mai putea evita temporar accizele majorate prin scoaterea de cantități mari de țigări din antrepozite înainte ca majorările de accize să intre în vigoare
În vederea diminuării practicii de eliberare pentru consum masivă de țigarete înainte de majorarea nivelului accizelor, se propune instituirea unui mecanism de limitare a eliberărilor pentru consum de către antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați, importatorii autorizați sau destinatarii certificați, în ultimele 3 luni calendaristice înainte de majorarea nivelului accizelor.
Acest mecanism se aplică în situația în care majorarea nivelului accizelor pentru țigarete este stabilită cu cel puțin 3 luni calendaristice anterior. De asemenea, se propune și introducerea unor sancțiuni pentru nerespectarea obligației privind cantitățile ce pot fi eliberate pentru consum în ultimele 3 luni calendaristice înainte de majorarea nivelului accizelor.
Astfel, Finanțele propun acum să fie interzisă eliberarea pentru consum de către antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați, importatorii autorizați sau destinatarii certificați, în ultimele 3 luni calendaristice înainte de majorarea nivelului accizelor, denumită în continuare „perioadă controlată”, a unei cantități de țigarete care să depășească cu mai mult de 10% media eliberărilor pentru consum din ultimele 12 luni calendaristice, anterior perioadei controlate, în orice lună calendaristică din această perioadă.
Micii producători de vinuri liniștite intră în categoria plătitorilor de accize
Ca urmare a introducerii prin Legea nr. 141/2025 a unui nivel de acciză pentru vinurile liniștite, aplicabil de la 1 august 2025, este necesară instituirea unor reglementări exprese privind eliberarea pentru consum și plata accizelor în cazul micilor producători independenți de vinuri liniștite, având în vedere că acești operatori economici nu sunt supuși obligației de autorizare în calitate de antrepozitari autorizați, iar obligațiile ce decurg din aplicarea regimului de antrepozitare și deplasare în regim suspensiv de accize, nu sunt aplicabile acestor operatori economici.
Astfel, prin proiectul de act normativ se propune introducerea micilor producători independenți de vinuri liniștite în categoria plătitorilor de accize și stabilirea momentului eliberării pentru consum care atrage plata accizelor la bugetul de stat, precum și stabilirea unui termen de plată pentru accizele datorate începând cu 1 august 2025.
De asemenea, în scopul asigurării continuității desfășurării activității de comercializare către un antrepozit fiscal, precum și în vederea evitării impedimentelor în desfășurarea activității economice a micilor producători independenți de vinuri liniștite și a antrepozitelor fiscale care achiziționează vinul liniștit de la aceștia, prin proiectul de act normativ se propune ca deplasarea vinurilor liniștite realizate de micii producători independenți din spațiul de producție către antrepozite fiscale să nu se considere eliberare pentru consum.
Totodată, se propune instituirea unei dispoziții tranzitorii privind termenul de plată a accizelor pentru vinurile liniștite comercializate de către micii producători independenți începând cu data de 1 august 2025, dată de la care a intervenit obligația de plată a accizelor și până la intrarea în vigoare a noilor prevederi.
3. Prin proiectul de act normativ se propune modificarea art. 413 din Codul fiscal, în sensul introducerii unor prevederi referitoare la caracterul ocazional al transportului de produse accizabile destinate uzului propriu, efectuat de persoane fizice. Totodată, se propune ca, stabilirea caracterului ocazional al transportului să se realizeze potrivit procedurilor aprobate prin ordin comun al președintelui Autorității Vamale Române și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
4. Prin proiectul de act normativ se propune instituirea unei accize nearmonizate de 1.172,45 lei/kg pentru tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru prizat, în vederea stabilirii unui tratament fiscal echitabil cu celelalte produse din tutun, precum și în scopul reducerii riscului de contrabandă și creșterea veniturilor din accize la bugetul de stat.
Corelativ cu această măsură, se propune ca operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă tutun pentru mestecat și tutun pentru uz nazal să se autorizeze la autoritatea competentă, similar operatorilor economici care desfășoară activități cu produse supuse accizelor nearmonizate, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) - c) și f) din Codul fiscal.
5. Prin Legea nr. 201/2016 sunt instituite obligații privind trasabilitatea și elementul de securitate aplicabile produselor din tutun. În vederea respectării obligației de punere pe piață a pachetelor unitare de produse din tutun, altele decât țigaretele și tutunul de rulat, numai în condițiile în care acestea poartă elementul de securitate și identificatorul unic, prin proiectul de act normativ se propune introducerea regimului de marcare cu timbre fiscale și pentru tutunul pentru mestecat și tutunul pentru uz nazal, potrivit art. 439 alin. (2) lit. g) din proiectul de act normativ, similar cu cel aplicat produselor din tutun prelucrat și produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
6. În vederea asigurării unei aplicări unitare a legislației privind produsele accizabile și a combaterii introducerii ilegale pe piață a produselor din tutun supuse accizelor nearmonizate, se impune completarea Codului fiscal cu dispoziții referitoare la stabilirea unor limite cantitative maxime, în cazul persoanelor fizice care introduc ocazional, în scop personal, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și tutun pentru mestecat/uz nazal de pe teritoriul altor state membre, după cum urmează:
- produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere (NC 2404 11 00): 250 g sau 800 stick-uri;
- tutunuri pentru mestecat (NC 2403 99 10 00): 250g;
- tutunuri pentru uz nazal (NC 2403 99 10 00): 250 g.
7. Prin proiectul de act normativ se propune înființarea Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor care să conțină o situație clară și centralizată a sancțiunilor contravenționale aplicate de către instituțiile competente respectiv Autoritatea Vamală Română, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru faptele prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. k) și ț) din Codul fiscal. Necesitatea înființării Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor vizează identificarea cu celeritate a caracterului repetitiv al contravențiilor săvârșite, sprijinirea procesului decizional privind calificarea faptelor ca infracțiuni în condițiile art. 452 din Codul fiscal, creșterea eficienței instituțiilor implicate în combaterea evaziunii fiscale și a traficului ilegal cu produse accizabile. De asemenea, prin proiectul de act normativ se propune ca modul de organizare și funcționare a Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor precum și raportarea contravențiilor să fie stabilit prin ordin comun emis de președintele Autorității Vamale Române, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, ministrul Afacerilor Interne și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
8. Proiectul de act normativ vizează, de asemenea unele corecții de ordin tehnic, precum corelări ca urmare a noilor prevederi propuse a fi introduse.














