Constructorul auto Renault SA, proprietarul Dacia, s-a confruntat cu o criză severă de lichiditate în cel mai grav moment al pandemiei de coronavirus și s-a bazat pe un împrumut garantat de stat pentru a supraviețui, susțin auditorii francezi, informează Bloomberg.
Un raport al Curții de Conturi din Franța, publicat luni, arată în mod detaliat cât de dificilă era situația financiară a Renault în prima jumătate a anului 2020, când uzinele și reprezentanțele auto au fost închise cu prilejul carantinelor introduse din cauza Covid-19, scrie Agerpres.
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
La acea dată, președintele Renault, Jean-Dominique Senard, și directorul general interimar, Clotilde Delbos, au descris împrumutul garantat de statul francez, în valoare de până la cinci miliarde de euro, drept important pentru companie, sub forma unei plase de siguranță.
La final, cele patru miliarde de euro trase de Renault din acel împrumut până la finele lui 2020 "s-au dovedit esențiale pentru continuarea activității grupului", se arată în raportul Curții de Conturi din Franța.
La fel ca și restul industriei auto, Renault a fost lovit din plin de scăderea semnificativă a vânzărilor de automobile în 2020. Însă grupul francez a avut de suferit mai mult decât rivalii Volkswagen AG și Stellantis NV din cauză că pandemia a venit într-un moment în care tocmai ieșea dintr-o criză managerială provocată de arestarea în 2018 a fostului CEO Carlos Ghosn și o perioadă de extinderea agresivă a cotei de piață.
Atunci când pandemia de Covid-19 s-a instalat în Europa și Franța a intrat în carantină, situația financiară a Renault a devenit din ce în ce mai dificilă iar compania a fost forțată să ceară un împrumut garantat de stat, susțin auditorii francezi. Un plan de reducere a costurilor, care ar fi fost mult mai important decât cele două miliarde de euro anunțate anterior, a fost blocat deoarece ar fi avut consecințe inacceptabile pentru forța de muncă, se arată în raportul auditorilor. Chiar dacă împrumutul garantat de stat a permis ca bilanțul Renault să rămână unul net pozitiv, "nu a rezolvat o problemă mai structurală a profitabilității", concluzionează auditorii.
Ca răspuns la raportul Curții de Conturi din Franța, Renault a precizat că împrumutul garantat de stat a permis companiei să dispună de lichidități și să îi liniștească pe investitori. "În joc nu a fost supraviețuirea companiei ci nivelul suficient de lichiditate", a precizat constructorul auto. Renault a rambursat un miliard de euro din acest împrumut anul trecut și intenționează să ramburseze o sumă similară în acest an, a declarat luna trecută Clotilde Delbos.
Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999 și relansată în 2004 cu modelul Logan. Ulterior, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piața auto europeană.