EUR 4.9423 0.0006
USD 4.6194 -0.0094
GBP 5.8196 0.0290
CHF 4.8107 0.0052
XAU 274.1764 -2.3237
AED 1.2576 -0.0026
AUD 3.2762 -0.0020
BGN 2.5269 0.0003
BRL 0.9575 -0.0029
CAD 3.6032 -0.0027
CNY 0.6864 -0.0071
CZK 0.2005 -0.0002
DKK 0.6642 0.0000
EGP 0.2481 -0.0009
HRK 0.6560 -0.0001
100 HUF 1.2609 -0.0188
INR 0.0596 -0.0001
100 JPY 3.6448 0.0029
100 KRW 0.3651 -0.0007
MDL 0.2425 0.0012
MXN 0.2337 0.0006
NOK 0.4831 0.0012
NZD 2.9931 -0.0016
PLN 1.0733 -0.0009
RSD 0.0421 0.0001
RUB 0.0741 -0.0068
SEK 0.4674 -0.0019
THB 0.1350 -0.0002
TRY 0.2819 -0.0017
UAH 0.1572 0.0003
XDR 6.2344 -0.0096
ZAR 0.2926 -0.0044
Login mobil
Live
  • ŞTIRI
    • Economie
    • Politic
    • Social
    • Life
    STS cumpără dulapuri metalice pentru echipamente de radiocomunicații de peste 7 milioane de euro. Patru oferte
    STS cumpără dulapuri metalice pentru echipamente de radiocomunicații de peste 7 milioane de euro. Patru oferte
    Telekom Mobile intră pe plus, după opt ani consecutivi de pierdere
    Telekom Mobile intră pe plus, după opt ani consecutivi de pierdere
    Recuperatorul de credite APS cumpără un nou portofoliu masiv în România
    Recuperatorul de credite APS cumpără un nou portofoliu masiv în România
    PREMIERĂ pe piața IT - One Capital, cu cel mai mare fond incipient gestionat vreodată de o firmă independentă din Japonia, investește într-o companie software din Cluj-Napoca. Prima investiție de acest tip într-un startup din România
    PREMIERĂ pe piața IT - One Capital, cu cel mai mare fond incipient gestionat vreodată de o firmă independentă din Japonia, investește într-o companie software din Cluj-Napoca. Prima investiție de acest tip într-un startup din România
    eMAG: Plănuiam extinderea în Ucraina, dar acum ne felicităm că n-am pus-o în practică. Decizia a fost smart choice
    eMAG: Plănuiam extinderea în Ucraina, dar acum ne felicităm că n-am pus-o în practică. Decizia a fost smart choice
  • MUST READ
  • POVEŞTI cu PROFIT
    • Financiar
      • Bănci
      • Asigurări
      • Piaţa de capital
    • Energie
    • Retail
    • IT&C
    • VECINI
    • Auto / Transporturi
    • Turism
    • Real Estate & Constructii
    • Agribusiness
    • Farma
    • Media & Advertising / CSR
    • Profit News TV
    • Dezbaterile Profit News
    BERD o numește pe Madeline-Dalila Alexander, Administrator - Membră în Consiliul de Administrație al Agricover Holding SA
    BERD o numește pe Madeline-Dalila Alexander, Administrator - Membră în Consiliul de Administrație al Agricover Holding SA
    Ungaria spune "stop" șoferilor străini: vinde benzină și motorină la preț redus doar maghiarilor
    Ungaria spune "stop" șoferilor străini: vinde benzină și motorină la preț redus doar maghiarilor
    Dr. Fischer Dental - nivel apropiat de cel pre-pandemic
    Dr. Fischer Dental - nivel apropiat de cel pre-pandemic
    Vinul de azi: Primitivo di Manduria Sessantanni 2017 - 99 puncte Luca Maroni
    Vinul de azi: Primitivo di Manduria Sessantanni 2017 - 99 puncte Luca Maroni
    Vacanța de vară, anulată la Mariupol de către ”ocupanți”, în vederea pregătirii introducerii programei școlare rusești
    Vacanța de vară, anulată la Mariupol de către ”ocupanți”, în vederea pregătirii introducerii programei școlare rusești
  • PERSPECTIVE
  • TAXE şi CONSULTANŢĂ
  • PROFITUL TĂU
    • Servicii financiare
    • Bursa
    • Gadget / Internet
    • Auto
    • Retail
    • Lifestyle
    • Entertainment
    • Sport
    • Utilitare
    Decizie istorică luată de organizatorii de la Wimbledon: apelativele "Domnișoară” și "Doamnă” nu se mai folosesc
    Decizie istorică luată de organizatorii de la Wimbledon: apelativele "Domnișoară” și "Doamnă” nu se mai folosesc
    Andrew Fletcher, membru fondator al formației britanice Depeche Mode, a murit
    Andrew Fletcher, membru fondator al formației britanice Depeche Mode, a murit
    Actorul Ray Liotta a încetat din viață la 67 de ani. El a murit în somn, în Republica Dominicană
    Actorul Ray Liotta a încetat din viață la 67 de ani. El a murit în somn, în Republica Dominicană
    Recuperatorul de credite APS cumpără un nou portofoliu masiv în România
    Recuperatorul de credite APS cumpără un nou portofoliu masiv în România
    Acțiunile americane se apreciază, susținute de companiile din tehnologie și retaileri
    Acțiunile americane se apreciază, susținute de companiile din tehnologie și retaileri
  • OPINII
  • BLOOMBERG
  1. Home
  2. Must read
  3. EXCLUSIV Călin Rangu, ASF: Și în asigurări se poate ajunge la conflicte de genul celor provocate de clauzele abuzive din contractele de credit

EXCLUSIV Călin Rangu, ASF: Și în asigurări se poate ajunge la conflicte de genul celor provocate de clauzele abuzive din contractele de credit

Must read

EXCLUSIV Călin Rangu, ASF: Și în asigurări se poate ajunge la conflicte de genul celor provocate de clauzele abuzive din contractele de credit
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 19 nov 2015

Directorul Direcției de Protecția Consumatorilor din Autoritatea de Supraveghere Financiară spune că organismul pe care îl conduce monitorizează atent practicile potential incorecte ale firmelor de asigurare și ale pieței de capital. Angajații ASF au demarat mai multe proiecte de tip Mistery Shopping în urma reclamațiilor primite de la clienți, sau a autosesizărilor.

O parte dintre angajații firmelor de asigurare sunt insuficient pregătiți pentru a putea arăta clienților riscurile la care se supun atunci când încheie un contract de asigurare, a arătat, într-un interviu acordat Profit.ro, Călin Rangu, directorul Direcției Protecția Consumatorilor din ASF. Potrivit acestuia, noua abordare a ASF, bazată pe tendințele europene, trebuie să pună consumatorul în centrul atenției. “Nu este suficientă componenta de supraveghere. O firmă de asigurare nu ar trebui văzută doar prin prisma unor cifre seci. Pot exista societăți de asigurare care respectă normele de lichiditate și solvabilitate, dar care își tratează uneori abuziv clienții. Trebuie găsit un echilibru între supraveghere și protecția consumatorului. Pentru aceasta, e nevoie de educație de ambele părți, atât pentru vânzătul de servicii fianciare, cât și pentru consumator”, arată Rangu.

Reprezentantul ASF dă ca exemplu situațiile conflictuale care apar între firmele de asigurare și clienții lor atunci când angajații companiei se concentrează exclusiv pe vânzarea cu orice preț a unui produs, fără a mai explica proprietățile acestuia. Dacă nici clientul nu este informat și nu știe ce întrebări să pună, spune Rangu, se ajunge la conflicte de genul celor provocate de clauzele abuzive din contractele de credit ale băncilor.

Piața de leasing va atinge 1,6 miliarde de euro la finalul anului
CITEȘTE ȘI Piața de leasing va atinge 1,6 miliarde de euro la finalul anului

Fraude nu pot să nu existe, dar nimeni nu vorbește de ele

Rangu spune că direcția pe care o conduce a identificat posibile situații în care firmele de asigurare sunt prejudiciate cu ajutorul propriilor angajați, cât și cazuri în care firma de asigurare adoptă poziții neprietenoase față de client.

“Să luăm ca exemplu facturile încărcate de către service-uri în cazul reparațiilor făcute în baza polițelor auto. Nu credem că doar o parte poate fi blamată. Bănuim a fi uneori înțelegeri tacite. Firmele de asigurare știu asta, își angajează chiar și detectivi pentru a identifica situațiile de acest tip, se luptă cu astfel de situații și, totuși, ezită să acționeze, să trimită astfel de cazuri în instanță. Ar fi și interesul lor, și al clientului să se ia măsuri. Din cauza anumitor fraude, daunele plătite cresc, iar din cauza creșterii daunelor cresc și primele de asigurare. Iar clienții se întorc, nemulțumiți, tot împotriva asiguratorilor. Este un cerc vicios”, spune reprezentantul ASF.

Firmele de asigurare nu iau măsuri, motivând că autoritățile nu se implică suficient în dosarele privind fraudele în asigurări, arată sursa citată. “Dar nu credem că este așa. Vom încerca să discutăm inclusiv cu reprezentanți ai Institutului Național de Magistratură, cu celelalte structuri implicate. În același timp, este nevoie ca firmele să aibă oameni pregătiți și vrem să demarăm, prin intermediul Institutului de Studii Financiare (ISF), programe speciale unde să avem lectori care să vină cu practică în domeniu“, adaugă Rangu.

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) a desfășurat, la un moment dat, o campanie prin care a prezentat abuzurile service-urilor, însă nu a spus nimic despre eventuala implicare a angajaților proprii. 

Practici abuzive ale firmelor de asigurare

Pe de altă parte, arată Călin Rangu, ASF a primit sesizări de la clienți cărora li s-au refuzat despăgubirile din motive nu foarte clare.

“Există și atitudini cu potențial de practici abuzive. În asigurările de viață și nu numai, sunt câteva situații discutabile, mai ales când e vorba despre polițe atașate contractelor de credit. De exemplu, există cazuri când asigurătorul refuză să plătească dauna pe motiv că asiguratul nu ar fi declarat că suferă de anumite boli, chiar dacă, atunci când a fost făcută polița, sunt semne că el nu a fost informat complet că trebuie să declare aceste lucruri, nu i s-au realizat analize de risc“, spune oficialul ASF.

Concret, arată acesta, familia unei persoane decedate care avea o asigurare de viață atașată creditului nu a mai primit banii și a ajuns în situația de a fi executată silit. Asigurătorul a motivat că asiguratul suferea de aritmie cardiacă cu câțiva ani înainte de semanarea poliței, nedeclarând că are o boală cardiacă, deși cauza decesului nu avea legătură cu respectiva boală. A mai fost un caz când familia decedatului nu a primit banii pentru că acesta a precizat că are “un stent cardiac“, nu că suferă de “o afecțiune cardiacă“ .

“Într-un alt caz, unui client cu asigurare de locuință i s-a ars televizorul din cauza unui fulger. Asigurătorul nu a plătit motivând că dauna nu a fost provocată direct de fulger, ci indirect, prin intermediul antenei“, a exemplificat Rangu. El spune că astfel de situații sunt destul de des întâlnite, asigurătorii sunt acoperiți de contract, dar limbajul folosit în contracte poate fi înșelător, consumatorii nu știu exact ce cumpară, iar ASF trebuie să acționeze, prin demersuri de informare și educare, înainte ca practicile abuzive să devină un fenomen.

EXCLUSIV Fiscul, obligat să aducă dovezi când acuză firmele de fraudă. Prevederea încurcă planul de încasări
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fiscul, obligat să aducă dovezi când acuză firmele de fraudă. Prevederea încurcă planul de încasări

Educație în școli și Mistery Shopping la asigurători

ASF a demarat deja mai multe proiecte de educație a consumatorilor. “Avem oameni care merg prin școli. Următoarea fază pe acest palier presupune discuții cu profesorii, cu alți formatori ai pieței, cu magistrați etc“, spune Rangu.

Potrivit afirmațiilor sale, până pe 30 noiembrie va fi gata și proiectul entității destinate soluționării alternative a litigiilor. “Orice consumator va putea chema în fața acestei noi structuri furnizorul de servicii financiare, dacă consideră că a fost tratat abuziv, că i s-au încălcat drepturile contractuale. Vom continua și activitatea de monitorizare a piețelor. Desfășurăm în acest moment mai multe acțiuni de tip Mistery Shopping. Vrem să vedem cum sunt tratați consumatorii, cum sunt informați, cum li se prezintă drepturile, cum li se apără interesele. Vom încerca să cream programe speciale, cu ajutorul Institului de Studii Financiare, pentru pregătirea, mai ales practică, a jucătorilor din piață. Cu toții, autorități, entități ale piețelor financiare, terți implicați, trebuie să ne întoarcem cu fața către consumatori, în mod real și nu formal. Drepturile lor legitime trebuie susținute activ și constant”, spune șeful direcției de protecție a consumatorilor din ASF.

Autoritatea de Supraveghere Finaciară primește anual peste 10.000 de reclamații de la clienți nemulțumiți de firmele de asigurare. Majoritatea acestor petiții vizează asigurările obligatorii RCA, acolo unde mai multe firme de asigurare plătesc cu întârziere, plătesc parțial, sau nu plătesc deloc daunele. Falimentul Astra a scos la iveală mai multe nereguli practicate pe o piață care adună aproximativ 6 milioane de clienți. 
 

viewscnt
Afla mai multe despre
rangu
asf
protectia consumatorilor
fraude asigurari

Poţi citi în continuare

  • EXCLUSIV Fiscul, obligat să aducă dovezi când acuză firmele de fraudă. Prevederea încurcă planul de încasări
    EXCLUSIV Fiscul, obligat să aducă dovezi când acuză firmele de fraudă. Prevederea încurcă planul de încasări 19 nov 2015
  • ASF: Euroins va majora capitalul social cu 400 milioane de lei în următoarele 12 luni
    ASF: Euroins va majora capitalul social cu 400 milioane de lei în următoarele 12 luni 19 nov 2015
Urmărește poveștile cu profit pe:
PROFIT TV - live și program

EVENIMENTE PROFIT.ro

Premiul CFA România pentru cea mai bună acoperire mediatică a economiei

Ultimele ştiri

  • BERD o numește pe Madeline-Dalila Alexander, Administrator - Membră în Consiliul de Administrație al Agricover Holding SA astăzi, 10:15
  • Decizie istorică luată de organizatorii de la Wimbledon: apelativele "Domnișoară” și "Doamnă” nu se mai folosesc astăzi, 10:04
  • Ungaria spune "stop" șoferilor străini: vinde benzină și motorină la preț redus doar maghiarilor astăzi, 09:37
  • Dr. Fischer Dental - nivel apropiat de cel pre-pandemic astăzi, 09:18
  • vezi toate ştirile

Newsletter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Curs BNR

1 EUR4.9423 +0.0006+0.01 %
1 USD4.6194 -0.0094-0.20 %
1 GBP5.8196 +0.0290+0.50 %
1 CHF4.8107 +0.0052+0.11 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

Depozit la termen

Acest calculator estimeaza dobanda ce va fi incasata prin constituirea unui depozit la termen. Valoarea dobanzii este estimata in ipoteza ca rata dobanzii ramane fixa pe toata perioada de constituire a depozitului.

%
 

Poti consulta si restul calculatoarelor aici

DISCLAIMER:
Acest calculator este informativ si simuleaza conditiile pentru creditare, pentru o oferta finala va rugam sa contactati banca dumneavoastra.

 

 

Must read

Toate firmele din domeniul agroalimentar - obligate să încheie contracte și să publice plan de prevenire a risipei alimentare
Toate firmele din domeniul agroalimentar - obligate să încheie contracte și să publice plan de prevenire a risipei alimentare
  • PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bună
    PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bună
  • Dacia Duster va fi exportată în Australia, dar dealerul ...nu vrea logo-ul mărcii pe capotă!
    Dacia Duster va fi exportată în Australia, dar dealerul ...nu vrea logo-ul mărcii pe capotă!
mai multe
  • Recuperatorul de credite APS cumpără un nou portofoliu masiv în România
    Recuperatorul de credite APS cumpără un nou portofoliu masiv în România
  • ASTĂZI Conferința Profit.ro - DPD România Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză
    ASTĂZI Conferința Profit.ro - DPD România Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză
  • Contact
  • Publicitate
  • Despre noi
  • About cookies

The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits.

Milton Friedman

© 2022 Profit.ro. Toate drepturile rezervate.

Dezvoltat de 1616.ro