În contextual actual, mobilitatea bunurilor este un element esențial pentru interconectarea economiilor, mai ales când aceste bunuri au o valoare ridicată sau o importanță comercială deosebită, ce implică de cele mai multe ori finanțare internațională.
Din acest motiv, se impune o temă relativ tehnică, mai precis interacțiunea dintre Convenția din 2001 privind garanțiile internaționale în materie de echipamente mobile (“Convenția de la Cape Town”) și dispozițiile din dreptul român privind publicitatea mobiliară.
Este suficientă înregistrarea în registrul international?
Problema apare atunci când aceste bunuri (ex. motoare de aeronave) ajung pe teritoriul României: este suficientă înregistrarea în Registrul internațional conform Convenției de la Cape Town pentru a produce efecte și în România?
Convenția de la Cape Town și Protocol din 2001 la Convenția de la Cape Town privind aspecte specifice ale echipamentelor aeronavelor, la care România a aderat prin Legea nr. 252/2017, reglementează un regim unic al garanțiilor internaționale, echivalentul ipotecilor mobiliare, conform Codului Civil Român.
Deși România dispune de un registru propriu de publicitate, Registrul Național de Publicitate Mobiliară (“RNPM”), reglementat de Legea nr. 297/2018, ce asigură evidența priorității în caz de executare silită, publicitatea actelor și operațiunilor juridice prevăzute de lege, nu se reglementează expres dacă, sau în ce mod, o garanție internațională, precum cea constituită conform Convenției de la Cape Town, ar trebui înscrisă și în RNPM.
Din acest punct de vedere, subliniem că dispozițiile art. 2359 din Codul Civil prevede faptul că ”Garanțiile reale asupra navelor și aeronavelor se reglementează prin legi speciale”, iar prin ratificarea Convenției de la Cape Town, aceasta a devenit parte integrantă din dreptul intern, având astfel statutul de lege specială.
În contextul regimului convențional, apare un conflict între normele internaționale stabilite de Convenția de la Cape Town și dispozițiile naționale. Astfel, potrivit art. 2630 din Codul Civil, există situații speciale în care ipoteca înregistrată conform legii locului unde se află bunul își conservă rangul de prioritate în alt stat, cu condiția respectării formelor de publicitate prevăzute de legislația acestui stat.
În acest sens, articolul 2630 alin. (1) reglementează următoarele condiții: (i) ipoteca înregistrată în conformitate cu legea locului unde se află bunul își păstrează rangul de prioritate într-un alt stat, dar doar dacă au fost îndeplinite cerințele de publicitate ale legislației acestui stat;și (ii) aceste condiții trebuie îndeplinite în termen de cel mult 60 de zile de la momentul în care bunul ajunge în acel stat sau, în cazul în care creditorul cunoaște această situație, în termen de 15 zile.
Prin urmare, este o practică obișnuită înscrierea dublă, respectiv ipotecile asupra echipamentelor aerovanelor să fie perfectate prin înregistrarea atât în Registrul internațional, cât și în RNPM, întrucât, dacă rangul garanției este stabilit potrivit unei legi străine (alt stat parte la Convenție), menținerea acestui rang în România implică, în mod prudent, și obligația de înscriere în RNPM la mutarea bunului pe teritoriul României.
Executarea în România: limitele Convenției și declarațiile statului
În ceea ce privește remediile disponibile în temeiul Convenției de la Cape Town, România a făcut următoarele declarații:
“În conformitate cu art. 39 alin. (1) lit. b) din Convenție, România declară că nicio prevedere a prezentei Convenții nu afectează dreptul României, al unui organism al statului român, al unei organizații interguvernamentale sau al altui furnizor privat de servicii publice din România, de a sechestra sau de a reține un bun, în conformitate cu legile statului român, pentru plata sumelor datorate acelui organism, organizație sau furnizor, legate direct de serviciile respective, cu privire la acel bun sau la un alt bun.”
“În conformitate cu dispozițiile articolului 54 alineatul (2) din Convenție, România declară că mijloacele de atac de care dispune creditorul, care nu sunt menționate în mod expres ca necesitând sesizarea instanței, pot fi exercitate numai cu autorizarea instanței din statul român.“
“În conformitate cu articolul XXX alin. (1) din Protocolul la Convenția privind garanțiile internaționale în materie de echipamente mobile privind aspecte specifice ale echipamentelor aeronavelor, România declară că va aplica articolul VIII din acest protocol. “
Concluzie și propunere de lege ferenda
Din perspectiva acestor declarații și a nevoii de protejare a unui eventual creditor ipotecar, considerăm oportună înscrierea ipotecii și în RNPM, pentru protejarea rangului și opozabilității în România.
Totodată, în lipsa unei norme exprese care să recunoască automat garanțiile înregistrate în Registrul internațional, ar fi recomandabil ca Legea 297/2018 să fie completată astfel încât să confere o aliniere mai clară a regimului de prioritate a garanțiilor în corelare cu Registrul Inernațional conform Convenției de la Cape Town.