Sunteți pregătiți pentru controalele ANAF, versiunea post-pandemie?

Theodor Artenie
Theodor Artenie
Magdalena Roibu
Magdalena Roibu
Emeric Domokos-Hancu
Emeric Domokos-Hancu
scris 17 apr 2020

În contextul măsurilor de prevenire a răspândirii riscului de infectare cu virusul COVID-19, autoritățile fiscale au limitat în această perioadă acțiunile de control pe teren. Este de așteptat însă că, odată cu ridicarea acestor restricții, controalele nu doar că vor reveni, ci se vor și intensifica. Inspectorii vor bate la ușa companiilor pentru a verifica respectarea prevederilor legale, pentru a sancționa comportamentele inadecvate, și – foarte important – pentru a atrage resurse pentru un buget de stat în stare de convalescență.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Atenție la zonele fierbinți

Din punct de vedere fiscal, ne așteptăm ca organele de control să verifice cu prioritate modul în care societățile au aplicat facilitățile fiscale acordate în această perioadă, dar și o serie de alte aspecte fiscale specifice, generate în contextul pandemiei COVID-19. Astfel, principalele direcții de interes ar putea viza:

  • provizioanele pe care, cel mai probabil, societățile le vor constitui în această perioadă pentru acoperirea riscului de neîncasare a facturilor, sau chiar decizia lor de a renunța să mai încaseze unele venituri;
  • diverse cheltuieli efectuate de societăți în această perioadă, precum cheltuielile cu produsele expirate și stocurile distruse sau cheltuielile generate de/ în legătură cu activele neutilizate;
  • avantajele acordate salariaților, fie că vorbim de diverse ajutoare oferite ca sprijin în scopul prevenirii răspândirii riscului de infectare, sau de decontarea anumitor cheltuieli suportate de salariați în această perioadă (spre exemplu, combustibilul pentru deplasarea la locul de muncă sau acoperirea cheltuielilor de energie electrică pentru situațiile în care aceștia lucrează de la domiciliu);
  • oferirea de bani, acordarea de bunuri sau prestarea de servicii gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare, având în vedere că acestea presupun anumite facilități fiscale pentru societățile sponsor.

Riscuri pentru societăți

În mod sigur, aplicarea unui tratament fiscal necorespunzător pentru astfel de cazuri va fi penalizată de organele de control. Astfel, dacă nu acordăm atenție deosebită modului în care se încadrează astfel de operațiuni în această perioadă, în urma inspecțiilor fiscale ulterioare societățile se pot confrunta cu obligații suplimentare de plată în arii precum impozitul pe profit, TVA, impozit pe venit sau contribuții sociale.

Criza economică e generată de corupția politică CITEȘTE ȘI Criza economică e generată de corupția politică

Mai mult, dacă suspectează nereguli mai grave, inspectorii fiscali pot face sesizări către organele de urmărire penală. Astfel, orice cheltuieli efectuate de societăți în această perioadă fără o substanță economică solidă și fără o documentare corespunzătoare, ar putea fi interpretate ca semnale ale unei infracțiuni de evaziune fiscală, sub forma evidențierii în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operațiuni reale ori evidențierea altor operațiuni fictive.

De asemenea, societățile care optează în această perioadă pentru extinderea obiectului de activitate, sau chiar pentru reprofilarea către alte activități, s-ar putea confrunta cu riscul unor acuzații de evaziune fiscală, sub forma ascunderii bunului sau a sursei impozabile sau taxabile, în cazul în care nu reușesc să reflecte în mod corect această modificare atât în actele societare, cât și în documentele fiscale.

Desigur, este important de subliniat că, pentru a reprezenta infracțiune, este nevoie ca organele de urmărire penală să poată dovedi că aceste fapte au fost comise cu scopul ca societatea să se sustragă de la îndeplinirea obligațiilor fiscale (intenție calificată prin scop).

Risc dublu pentru societățile cu întârzieri la plata obligațiilor fiscale

Societățile se confruntă în această perioadă cu situația în care posibilitatea de a onora plățile la termenele legale poate fi compromisă de încetarea sau diminuarea activității. Cum, din păcate, sarcina fiscală nu a fost ușurată simțitor, aceste dificultăți se pot referi și la plățile care vizează obligații fiscale scadente.

Mesajul fondatorului Christian Tour pentru angajați, clienți, parteneri și competiție CITEȘTE ȘI Mesajul fondatorului Christian Tour pentru angajați, clienți, parteneri și competiție

Pe de altă parte, societățile nu au încă la dispoziție măsuri de protecție care să le mențină în afara procedurii prevăzute de legea insolvenței. Astfel, există riscul ca, la încetarea stării de urgență și reluarea activității instanțelor de judecată, autoritățile fiscale să solicite deschiderea insolvenței împotriva societăților care acumulează obligații de plată în această perioadă pe care apoi nu le pot onora (mai ales dacă ne gândim la posibilitatea foarte tentantă de a amâna plata obligațiilor fiscale scadente pe parcursul stării de urgență).

Și, cum creditorul bugetar beneficiază în sistemul legii insolvenței din România de o poziție privilegiată în raport cu toți ceilalți creditori, acesta are și posibilitatea de a dubla procedura insolvenței cu o inspecție fiscală. Aceasta, în contextul în care după încetarea stării de urgență, statul va avea nevoie urgentă de bani.

Pe locuri, fiți gata...

Lucrurile se mișcă într-un ritm fără precedent în această perioadă, iar societățile sunt nevoite să reacționeze rapid în încercarea de a se adapta numărului mare de modificări care le influențează cursul afacerilor. Deciziile luate în acest context atipic trebuie să fie, poate mai mult ca oricând, fundamentate de o analiză atentă a implicațiilor fiscale și juridice pe termen mediu și lung. Doar astfel aceste decizii vor reuși să treacă testul controalelor fiscale pe care le vom vedea, fără îndoială, odată cu revenirea la (noua) normalitate, după ridicarea măsurilor impuse de starea de urgență.

Autori: Theodor Artenie (tax director, Schoenherr Tax Bucharest SRL), Emeric Domokos-Hancu (partner, litigii, insolvență & reorganizare, Schoenherr și Asociații SCA), Magdalena Roibu (senior attorney at law, drept penal, Schoenherr și Asociații SCA)

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
coronavirus