În Iran, covoarele persane lucrate manual, un meșteșug ancestral a cărui finețe a contribuit la prestigiul cultural al țării, se luptă să supraviețuiască, afectate de sancțiuni și de criza economică care îi alungă pe cumpărători, transmite AFP.
Covoarele au fost mult timp un articol cheie la export pentru Iran, generând venituri de peste două miliarde de dolari la apogeul lor de la începutul anilor 1990. Dar acum sectorul se luptă să depășească exporturi de 40 de milioane de dolari, deoarece nu și-a revenit niciodată după revenirea sancțiunilor americane din 2018, care l-au izolat de piața americană, principalul său debușeu, scrie Agerpres.

Statele Unite "au reprezentat peste 70% din exporturile de covoare persane", declară Zahra Kamani, directoarea Centrului Național al Covoarelor, o agenție guvernamentală, într-un interviu pentru postul public de televiziune.
Imitațiilele ieftine iau locul covoarelor lucrate manual
Anul trecut, covoarele iraniene încă își găseau cumpărători în 55 de țări, inclusiv Germania, Emiratele Arabe Unite, Japonia și China. Dar acum se confruntă cu concurența imitațiilor ieftine din India, China, Nepal și Pakistan. Mult mai competitive, aceste covoare au invadat chiar și Iranul și reprezintă o amenințare directă pentru două milioane de iranieni care, potrivit directoarei Zahra Kamani, își câștigă existența din confecționarea covoarelor - majoritatea femei, unele câștigând echivalentul a câțiva dolari pe zi.
"Aceste importuri ne fac să pierdem cote de piață", se plânge Hamed Nabizadeh, un comerciant care deține un magazin și care a fost intervievat de AFP la Teheran.

Numărul turiștilor care cumpărau covoare a scăzut
Numărul turiștilor occidentali, care odinioară se întorceau din Iran aducând covoare drept suveniruri, a scăzut considerabil din cauza tensiunilor geopolitice în creștere.
Dificultățile economice internaționale și deprecierea dramatică a monedei naționale din Iran, care alimentează hiperinflația, fac inaccesibile tapiseriile lucrate manual.
"Chiar și pentru cineva care locuiește în Europa, cumpărarea unui covor de mătase pentru 30.000 sau 40.000 de dolari (aproximativ 34.000 de euro) este dificilă, iar transportul este problematic pentru turiști", continuă Nabizadeh.
Oficialii iranieni susțin că o renaștere a sectorului este posibilă pentru a păstra un know-how care datează din epoca bronzului în Persia. "Prin acordurile semnate recent, încercăm să promovăm și să facilităm exporturile pentru comercianții iranieni", a declarat ministrul Comerțului, Mohammad Atabak, în iunie, citat de agenția guvernamentală de știri IRNA.
"Întotdeauna mi-am dorit covoare țesute manual pentru zestre", a declarat pentru AFP Shima, o secretară în vârstă de 31 de ani care locuiește la Teheran. "Familia mea mi-a promis", așa cum este obiceiul pentru nunțile din Iran. "Dar nu ne permitem", se plânge tânăra, care se va căsători în câteva săptămâni. "Așa că am apelat la covoare fabricate în fabrică", care sunt mai puțin costisitoare, dar de o calitate incomparabilă cu covoarele țesute cu răbdare de artizani. În Iran, tradiția dictează că "mireasa oferă covoarele pentru casă", dar "cele mai sărace familii uneori uită să le cumpere", subliniază Shima, care preferă să nu-și folosească numele de familie.

Covoarele artizanale trebuie, fără îndoială, să se reinventeze, spune comerciantul Hamed Nabizadeh, care recomandă "să nu ne limităm la modele, forme și materiale tradiționale pentru a rămâne competitivi și pentru a fi mai în concordanță cu "tendințele".
Covoarele trebuie să se adapteze vremurilor, adaugă Nabizadeh, recomandând "dezvoltarea unui brand puternic" și "atragerea clienților prin intermediul rețelelor sociale".