Proiectul a fost votat în unanimitate, dar reprezentanții PSD i-au acuzat pe liberali că susțin o majorare mai mică decât cea convenită de sindicate și patronate.
Legea spune acum că valoarea nominală a unui tichet de masă ”poate fi indexată semestrial cu indicele prețurilor de consum, înregistrat la mărfurile alimentare, comunicat de Institutul Național de Statistică”.
Mai exact, însă, conform normelor metodologice de aplicare a legii, valoarea nominală indexată a unui tichet de masă se stabilește prin înmulțirea ultimei valori nominale indexate a unui tichet de masă cu indicele creșterii prețurilor de consum înregistrat la mărfurile alimentare, comunicat de Institutul Național de Statistică, calculat ca raport între nivelul mediu realizat al acestui indice pe ultimul semestru constituit din 6 luni calendaristice întregi și nivelul mediu al aceluiași indice pe penultimul semestru.
Ca urmare, reiese o formulă complexă, ale cărei rezultate pot fi surprinzătoare pentru decidenții politici.
Valoarea tichetelor de masă a fost majorată, începând cu 1 august 2023, la 35 de lei, iar începând cu 1 ianuarie 2024 a urcat la 40 de lei. Ca urmare, ultima majorare a fost în urmă cu aproape 2 ani.
Semestrial, însă, valoarea tichetului s-a majorat, astfel conform legislației în vigoare: la 1 octombrie 2024 a avut parte de o nouă creștere, tichetul de masă ajungând la valoarea de 40,04 lei, iar începând cu luna aprilie 2025, valoarea tichetelor a crescut din nou, cu 14 bani.
Așadar, suma maximă a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2025 a fost de 40,18 lei pe zi.
Conform surselor Profit.ro, funcționarii din Ministerul Muncii calculaseră că, potrivit datelor INS și prevederilor din legea privind acordarea tichetelor de masă, valoarea nominală a acestora din urmă ar trebui să crească și pentru următorul semestru doar cu 6 bani.
Astfel, valoarea nominală indexată a unui tichet de masă rezultată din calcul, prin înmulțirea ultimei valori indexate a tichetului de masă cu indicele creșterii prețurilor de consum la mărfurile alimentare (100.11%) ar fi fost de 40.24 lei ( 40,18 lei x 100.15% IPC Mărfuri Alimentare = 40.2402 lei), care s-ar fi aplicat începând cu luna octombrie 2025 până în luna ianuarie 2026 inclusiv.
În acest context, în urma acordului dintre patronate și sindicate de la Consiliul Național Tripartit din luna octombrie, partenerii sociali au comunicat că au căzut de acord ca valoarea maximă a tichetului de masă să fie însă de 50 lei.
Guvernul nu a dat o hotărâre în acest sens, ci a lăsat în seama Parlamentului modificarea valorii tichetului, iar în cadrul coalției premierul Bolojan a fost de acord doar cu o majorare de până la 45 de lei a tichetului de masă, au declarat pentru Profit.ro surse guvernamentale.
Președintele comisiei pentru muncă din Camera Deputaților, Adrian Solomon, a arătat că a fost cerut punctul de vedere al Ministerului Finanțelor, care a comunicat Parlamentului, în urma unui calcul propriu, o valoare maximă de 45 lei.
”E clar că cei 50 de lei erau doar o valoare maximală - în interiorul diferenței dintre 40 lei și 50 lei, sindicatele și angajatorii puteau să negocieze oricât. Valoarea aceasta e mai bună decât nimic”, a declarat deputatul PSD, care a spus că va iniția un proiect legislativ ca valoarea stabilită prin lege să fie minimă, iar maximul să fie negociat de angajați și angajatori.
Ca urmare, deputații cu introdus un amendament la un proiect legislativ privind emiterea tichetelor de creșă în format electronic, stabilind că: ”Valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 45 de lei”.
Această majorare a fost considerată suficientă pentru majoritate, care arată însă că ”în prezent, valoarea unui tichet de masă care este de 40,18 lei este mică pentru a asigura o masă decentă pe parcursul unei zile de lucru”.















