Unii creditori ai firmelor, cum sunt investitori care susțin startup-uri în faza de început (business angels) sau persoane fizice care au investit până la 200.000 de euro într-o întreprindere mică sau într-o microîntreprindere, fără să dețină mai mult de 25% din acțiuni, vor fi exceptați de la riscul ca în cazul în care activul net coboară sub nivelul capitalului social, capitalul social să fie majorat prin conversia creanțelor lor.
"În urma consultărilor cu reprezentanții societăților de tip start-up din domeniile tehnologiei, energiei și alte sectoare de interes strategic, au fost introduse reguli privind obligația de capitalizare prevăzută de Legea societăților comerciale, adaptate particularităților acestor companii, cu scopul de a sprijini dezvoltarea lor și de a proteja interesul pe termen lung al României.
Pentru startup-uri nu se aplică sancțiunile și nici obligația de conversie a datoriilor față de acționari în capital social, având în vedere natura specifică a activității acestora și particularitățile de dezvoltare din etapa incipientă, cu condiția respectării cadrului legal aplicabil. Au fost aprobate și unele amendamente privind simplificarea modului specific în care sunt finanțate startup-urile de tehnologie. Pentru a crește, ele primesc finanțări succesive de la fondatori și de la primii investitori - deseori business angels - sub formă de împrumuturi convertibile, un instrument esențial, folosit peste tot în lume pentru flexibilitatea lui", a anunțat Guvernul.

Ce a modificat Executivul în ședința de astăzi
Au fost adaugate două noi categorii de excepții:
(49) Alineatele 41 și 42 nu se aplică acționarilor/asociaților care:
d) au calitatea de investitori într-un proiect de finanțare participativă, în sensul Regulamentului (UE) 2020/1503 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 oсtombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 și a Directivei (UE) 2019/1937, fie direct, fie indirect, prin intermediul unei entități care detine direct o participație într-un asemenea proiect; sau
e) sunt persoane fizice care au investit, o sumă cuprinsă între 2.500 de euro 200.000 de euro, echivalentul în lei la cursul Băncii Naționale a României din ziua investiției, într-o microîntreprindere sau întreprindere mică, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, și nu dețin, direct sau indirect, mai mult de 25% din capitalul social al societății in cauza, cu condiția ca, în oricare din situațiile prevăzute la lit. a)-e) din prezentul alineat, împrumuturile să nu fie restituite acționarilor/asociaților întrun termen de 4 ani de la data acordării împrumuturilor.

Anterior, prin proiectul pus în dezbatere de către Ministerul Finanțelor, erau exceptate următoarele
(49) Alineatul 42 nu se aptica actionaritor/asociatitor care
a) au ca scop sau obiect de activitate investiții și sunt entități care aparțin unor grupuri de tip fonduri de investiții alternative în sensul legii 74/2015, Directivei 2011 /61 /EU privind administratorii fondurilor de investiții alternative sau altor prevederi legislative similare din țările în care au fost înființate
b) sunt entități ce au ca obiect principal de activitate efectuarea de investiții și deținerea de participații în societăți sau finanțarea cu titlu profesionist a companiilor la care dețin acțiuni. (CAEN 64 - Intermedieri financiare, cu excepția activităților de asigurări și ale fondurilor de Pensii), sau alte activități similare potrivit prevederior legislative din țările în care au fost înființate.
c) au calitatea de investitori profesionali definiți conform Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consitiului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentetor financiare și de modificare a Directivei 2002/92/CE și a Directivei 2011 /61 /UE.