Producătorii europeni de substanțe chimice se confruntă cu noi turbulențe, pe măsură ce tarifele de import impuse de Statele Unite perturbă comerțul global și determină clienții să amâne comenzile, afectând cererea într-un sector care încă încearcă să se refacă după criza energetică din 2022, transmite Reuters.
Industria chimică este al patrulea cel mai mare sector exportator al Uniunii Europene, după mașini, automobile și produse farmaceutice, cu o valoare anuală de 655 miliarde de euro. Creșterea costurilor de producție, încetinirea cererii în industrii cheie și concurența puternică din Asia au dus deja la închideri de unități și reduceri de locuri de muncă, scrie News.ro.

Noile tarife americane, de cel puțin 15% pentru bunurile din UE, afectează principalii clienți ai industriei chimice, precum sectorul auto, cel al utilajelor și al bunurilor de consum. Profiturile companiilor europene sunt așteptate să scadă cu 5% în trimestrul al treilea, după un declin de 22% în trimestrul precedent, arată datele LSEG.
Giganți precum BASF, Brenntag și Lanxess beneficiază de o protecție parțială datorită prezenței lor puternice pe piața americană, dar resimt totuși efectele comportamentului prudent al clienților, care reduc volumul și durata comenzilor. În același timp, o posibilă redirecționare a exporturilor chineze către Europa, pe fondul tensiunilor comerciale SUA-China, riscă să inunde piața europeană cu produse mai ieftine.
Slăbiciunea dolarului adaugă presiune asupra companiilor care raportează în euro, precum Akzo Nobel și Wacker Chemie, ambele reducându-și perspectivele de profit.

Deși liderii unor companii precum Lanxess speră într-o stabilizare a cererii până la finalul anului, actorii mai mici, precum Hobum Oleochemicals din Germania, spun că incertitudinea actuală face imposibilă planificarea investițiilor.
În 2024, UE a exportat produse chimice în valoare de 40 miliarde de euro către Statele Unite, peste nivelul de 38 de miliarde din 2023, însă analiștii avertizează că rolul Europei de mare exportator ar putea fi pus sub semnul întrebării dacă războiul tarifar se intensifică.