Industria auto din România, bazată pe cele două companii, Renault și Ford, se confruntă în 2024 cu condiții dificile de piață, care vin la finalul unei crize prelungite. Ambele companii au un an cu modele noi intrate în producție, însă tendințele de frânare a piețelor internaționale ar putea influența nivelul producției din cele două uzine, de la Mioveni și Craiova.
Luna iulie este o lună în care ACAROM, asociația constructorilor de automobile din România, nu difuzează de obicei cifrele de producție din cele două uzine, deoarece le cumulează luna următoare, în august, ca urmare a perioadelor de vacanță (remont) din fabrici. Profit.ro a analizat datele interne privind volumul producției din fabrica Ford Otosan, care arată valori record pentru această unitate.
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
În luna iulie, Ford Otosan a produs la Craiova 17.275 unități Puma (în scădere ușoară față de anul trecut) și 8.223 unități Courier, ceea ce reprezintă un total de 25.498 de vehicule, cel mai mare înregistrat vreodată de fabrica din Bănie într-o singură lună.
De la începutul anului, Ford a produs la Craiova 99.479 unități ale SUV-ului Puma și 48.588 unități Courier (Transit și Tourneo), ceea ce ridică totalul de vehicule produse la 148.067 unități, cel mai ridicat nivel atins de uzina situată pe bulevardul Henry Ford din Craiova, în intervalul analizat.
Media lunară produsă de Ford este în acest moment de 21.152 vehicule, ceea ce înseamnă că, dacă anualizăm producția pe baza cifrelor existente, fără luna august, în care producția va fi oprită ca de obicei, fabrica din România deținută de Ford Otosan are o producție calculată de 232.700 vehicule.
Valoarea ar putea crește ușor odată cu accelerarea producției Courier, dar și cu posibile creșteri ale vânzărilor Puma, după lansarea faceliftului. Valoarea este însă mai mică decât estimările de producție din raportul Ford Otosan pentru primul trimestrul al acestui an.
CITEȘTE ȘI FOTO Plan - Încă o barieră cu ecoducte pe autostrada Sibiu – PiteștiConform acestui raport, compania estimează vânzări la un nivel de 210.000 – 230.000 de unități, cu o producție mai mare, 250.000 – 270.000 unități, ceea ce ar însemna o apropiere de capacitatea maximă de producție la care a ajuns uzina craioveană după investițiile făcute de Ford Otosan. Ținând cont de faptul că startul producției celor trei modele electrice, Puma, Transit Courier și Tourneo Courier va avea loc, la un nivel normal, doar în 2025, și asta într-un ritm crescător, este evident că uzina Ford Otosan România nu are cum să atingă în 2024 capacitatea maximă.
Contribuția Ford Otosan România la veniturile Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi A.Ș.) a fost până acum la un nivel de aproximativ 20% din totalul veniturilor companiei turce. Mai exact, în prima jumătate a anului 2023, veniturile Ford Romania SRL (devenită ulterior Ford Otosan Romania SRL) cu care uzina din România a contribuit la veniturile Ford Otosan au fost de 817 milioane euro, adică peste 21% din veniturile companiei care deține uzina. La finalul anului 2023, ponderea veniturilor Ford Otosan România SRL a rămas în aceeași plajă, la peste 20%, respectiv 2,3 miliarde euro, dintr-un total de 11,1 miliarde euro.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ China a depus o plângere la Organizația Mondială a Comerțului împotriva UE, din cauza tarifelor vamale pentru mașini electriceAnul acesta, pe prima jumătate de an, Ford Otosan Turcia a raportat venituri de aproximativ 6,5 miliarde euro, ceea ce înseamnă că Ford Otosan România SRL a contribuit cu aproximativ 1,3 miliarde euro, reprezentând o creștere de peste 50% față de anul trecut.
Dacia, așteptări pentru un nivel similar cu 2023
La Dacia situația în acest moment este puternic influențată de realocările de modele pe care marca le-a făcut în acest an. În primul rând, rocada de producție dintre Duster 2 și Duster 3 va aduce o scădere probabilă în următoarele luni, din cauza volumul foarte mare de Duster 2 produs până în iunie și revenirea la un ritm mai lent, crescător, pentru Duster 3, care se află abia la începutul vieții.
Până la jumătatea anului, Dacia avea 172.160 de vehicule produse, ceea ce corespunde unei scăderi ușoare, de -1,3% față de anul trecut. Datele pentru iulie nu au fost publicate, dar estimăm un volum, la șapte luni, de aproximativ 200.000 de vehicule, ușor mai mic decât în urmă cu un an. Situația este normală în contextul amintit mai sus, iar un calcul pentru a doua jumătate de an (care nu include august, perioada de remont), arată un volum lunar mediu produs de 28.700 vehicule, cu o valoare anualizată la aproximativ 315.600 vehicule.
CITEȘTE ȘI LISTA Cele mai vândute SUV-uri în Europa, în prima jumătate de an. Unde se află Dacia Duster și Ford PumaAceastă valoare estimativă va fi cu siguranță influențată de realocări: Jogger se mută în Maroc, ceea ce înseamnă că aproximativ 40 – 50 de mii de vehicule se mută din România, pe liniile din Tanger. În locul lor vine Bigster, care, însă, va fi lansat doar în octombrie, iar producția va începe, cel mai probabil, în noiembrie – decembrie, cu un ritm specific unui model nou lansat, adică scăzut în primele luni și mai mare în primul trimestru din 2025.
De aceea putem spune că este destul de probabil ca uzina Dacia din România să nu egaleze volumul de anul trecut, care a fost de 322.100 unități. Totul depinde, pe de o parte, de cât de bine se va vinde Duster (care, să nu uităm, își va împărți producția cu uzina Renault din Turcia), iar de cealaltă parte de cât de repede se mută Jogger, care deja a făcut testele de producție în Maroc. Practic, este de așteptat ca fabrica Dacia de lângă Pitești să producă o vreme doar Duster, plus volume mici de Logan, Jogger și Sandero, destinate pieței locale.
Estimări pentru producția auto din România
Conform calculelor făcute pe baza datelor existente, România va avea un nou record de producție de autovehicule, în 2024, însă el se va baza în special pe introducerea noilor modele la Craiova, parțial pe noul Duster la Mioveni și, într-o măsură foarte mică, pe lansarea producției Bigster.
CITEȘTE ȘI Germanii de la ZF Friedrichshafen, prezenți în România, taie mii de locuri de muncă în GermaniaCu circa 240.000 de vehicule produse la Craiova și aproximativ 320.000 de vehicule produse la Mioveni, România va înregistra anul acesta circa 560.000 de vehicule produse, în varianta realistă, reprezentând o creștere de până la 10% față de anul anterior. Într-o variantă pesimistă, vom avea aproximativ 540.000 de vehicule produse în cele două uzine, adică o creștere de maxim 5%. Varianta cea mai optimistă ar însemna 250.000 de vehicule la Craiova și 330.000 de vehicule la Mioveni, cu un total de 580.000 de vehicule și o creștere de 13%.