Brandul chinez de mașini electrice Nio va intra pe piața din România până la finalul anului 2026.
Va lansa modelele Nio ES6, Nio ES8, Nio ET5, Nio ET5 Touring.
Nio este un producător care propune un sistem diferit de încărcare, pe baza unui schimb rapid de baterii.
Nio a anunțat că intrarea pe piețele din Austria, Belgia, Republica Cehă, Ungaria, Luxemburg, Polonia și România va avea loc în următorii doi ani, iar lista de modele pe care o propune clienților din aceste țări cuprinde modelele ES6, Nio ES8, Nio ET5, Nio ET5 Touring, precum și modelul Firefly, brandul de masă nou lansat.

Nio a intrat în Europa pe principalele piețe cu activitate pe segmentul electric, Germania, Franța și țările nordice, însă vânzările sale nu au cunoscut o creștere prea mare, probabil și din cauza sistemului de încărcare pe care îl propune și care presupune schimbarea bateriei în centre dedicate.
Importatorul Nio, Auto Wallis, este aceeași companie care a semnat un contract de distribuție pentru marca Nissan, după ce aceasta s-a retras din înțelegerea pe care o avea cu Renault Commercial Roumanie. AutoWallis este o companie cu istoric pe piața din România, având în prezent drepturile de distribuție pe piața românească a mașinilor mărcii Ssang Yong, dar și pentru brandul chinezesc Farizon. De asemenea, AutoWallis deține drepturi de importator pentru Renault, Dacia și Alpine în Ungaria și are propriul showroom al grupului Renault chiar în Budapesta.
Nio s-a remarcat în Europa în special prin conflictul juiridic pe care l-a avut cu marca Audi, care a cerut interzicerea folosirii numelui ES6, din cauză că era prea asemănător cu S6. În cele din urmă, chinezii au fost nevoiți să schimbe toate numele modelelor care puteau fi confundate cu cele ale Audi.
În al doilea trimestru al acestui an, Nio a raportat 42.100 vehicule vândute la nivel global, dintre care doar 27.313 unități au fost vândute sub brandul premium, restul fiind vândute de Onvo. Creșterea față de anul anterior a fost de 42%, astfel că livrările totale din prima jumătate de an se ridică la 72.150 de vehicule.
Compania a raportat anterior venituri de 1,36 miliarde dolari în primul trimestru al anului, cu o marjă de 10% per vehicul și un profit operațional de 126 milioane dolari, respectiv o marjă operațională de 7,6%. Pierderile înregistrate de compania chineză în intervalul ianuarie – aprilie s-au ridicat la aproape un miliard de dolari, ridicând semne mari de întrebare privind viabilitatea afacerii pe termen lung.
Recent, unul dintre cei mai renumiți profesori de economie din China, Zhu Xican, de la Școala de Inginerie Auto, din Universitatea Tongji, a criticat trei mărci auto chinezești, startup-urile Xpeng, Nio și Li Auto, sugerând că profilul acestor afaceri este unul cu un ridicat potențial de insolvență.
„Deși veniturile și volumul livrărilor NIO au crescut, problema pierderilor este încă proeminentă, iar performanța sa pe piață este relativ slabă”, spune Xican despre producătorul Nio, care susține că modelul de afacere al companiei este unul cu mari riscuri. „Dacă schimbarea bateriei nu poate deveni mainstream, se va confrunta cu riscuri strategice”, a spus Xican. „Dacă tehnologia celorlalți va fi mai sofisticată și cu performanțe mai bune decât cea a mărcilor Nio, Xpeng și Li Auto, atunci apocalipsa lor va fi aici”, a mai spus profesorul chinez.
Luna trecut, Nio a semnat un contract cu producătorul de baterii CATL pentru contruirea celei mai mari rețele de schimb de baterii din lume, care ar putea ajunge la câteva zeci de mii de stații.

În China, Nio a dezvoltat o rețea destul de impresionantă de stații de încărcare, care cuprinde peste 2.000 de unități în care șoferii pot înlocui complet automatizat bateria mașinii în doar 5 minute, printr-o procedură care seamănă pe undeva cu spălarea mașinilor în benzinării, la stațiile automate. Practic, mașina intră într-o astfel de stație, unde brațele robotizate acționează compartimentul bateriei, preiau bateria descărcată, o instalează pe cea încărcată și totul se întâmplă în doar câteva minute, timp în care îți poți citi mesajele sau poți merge să cumperi un suc.
În Europa, rețeaua construită de Nio nu are decât câteva zeci de stații, cele mai multe fiind în Germania, Olanda, Norvegia și Danemarca, iar planul anunțat de companie nu a primit deocamdată un feedback extraordinar de puternic din partea pieței. Cu toate acestea, cele 1.700 de mașini Nio vândute în 2024 în Europa au dat curaj managerilor mărcii, chiar dacă sunt mai puține decât în 2023, și i-au determinat pe aceștia să nu renunțe la dezvoltarea rețelei europene.
Chinezii nu fac economie la bani atunci când se lansează un automobil de ultimă generație, iar tendințele din ultimii doi ani arată clar că preferințele milionarilor chinez s-au reorientat către mărcile autohtone, în detrimentul celor europene. Nio este una dintre mărcile preferate de chinezii cu bani, iar noul model ET9 pare că le satisface nevoile, a relatat recent Profit.ro.
Nio s-a profilat încă de la lansarea sa pe piață ca o marcă premium, cu aspirații către zona de lux. Gama sa este formată din automobile cu prețuri care pornesc de la câteva zeci de mii de euro, chiar și pe piața din China, fiind celebru conflictul cu marca Audi pentru utilizarea unor denumiri considerate similare cu cele ale germanilor (ES6 versus S6 sau ES8 versus S8).

Compania și-a schimbat între timp denumirile, dar n-a renunțat la standardele de calitate și la prețurile foarte mari.
Cel mai scump model al mărcii este noul ET9, o limuzină cu caroserie de tip Grand Tourer, care a fost lansată în acest final de an într-o ediție specială, First Edition. Prețul acesteia este de 818.000 yuani, echivalentul a peste 100.000 de euro, fiind programată o producție limitată de numai 999 exemplare.

Comenzile au fost deschise în aceeași zi în care a fost prezentată, iar livrările vor debuta în luna martie a anului viitor. Surpriza plăcută pe care au avut-o reprezentanții companiei a fost însă cererea foarte mare, care a făcut ca întreaga ediție specială să se epuizeze în mai puțin de 24 de ore.
Practic, compania a încasat 100 de milioane de euro în doar o singură zi, pentru cel mai nou model.
Noul Nio ET9 este o mașină care depășește în lungime Porsche Panamera, cu peste 30 de centimetri, având o lungime de 5,3 metri și un ampatament de lux veritabil, de 3,25 metri.
Mașina este complet electrică, are o baterie de 100 kWh și a fost promisă și o baterie de 120 kWh, în viitor. Platforma pe care a fost construită este NT 3.0, cea mai modernă platformă a mărcii, cu o arhitectură pe 925 de volți, care permite o încărcare ultra-rapidă, în mai puțin de 20 de minute.
Ca orice model Nio, mașina poate fi cumpărată cu baterie închiriată, care poate fi schimbată la orice stație de schimb, contra unui abonament, dar mașina poate fi cumpărată cu tot cu baterie, la un preț mult mai mare. Un schimb de baterie la o stație Nio se face în mai puțin de 3 minute.

Interiorul modelului ET9 este unul care are tot ce presupune o limuzină de lux, cu piele Nappa (cu 2 milioane de cusături), cu volan cu o geometrie rectangulară, cu un ecran lung cât întreg bordul, pe care sunt afișate informațiile esențiale privind călătoria, și un display mare, pe consola centrală. Sistemul de sunet are 2800 W, distribuiți în 35 de difuzoare.
Tracțiunea lui ET9 este doar AWD, asigurată de două motoare care au împreună o putere combinată de 700 CP și un cuplu maxim de 780 Nm.
Accelerația de la 0 la 100 km/h este una tipică mai degrabă pentru mașinile sport de mici dimensiuni: 4,3 secunde. Suspensia este una extrem de avansată, cu sistem activ de amortizare a obstacolelor, care face ca orice neregularitate a șoselei să fie disipată de sistem fără să fie resimțită în habitaclu.

Nio a explicat că modelul reprezintă vârful de tehnologie al companiei, pentru că înglobează cele mai spectaculoase produse ale propriilor centre de cercetare și dezvoltare, în care sunt investiți 10 miliarde de yuani anual.

