Mașinile electrice nu au reușit să convingă atât de mult europenii pe cât și-ar fi dorit constructorii auto. Dar campaniile de promovare a propulsiilor ecologice au adus în atenția publicului o tehnologie care la început părea că nu prinde atât de bine: electricele cu range-extender.
Apărute în urmă cu mai bine de un deceniu, mașinile electrice cu range-extender, cu autonomie extinsă pe baza unui motor cu combustie, au fost lansate spectaculos și au dispărut la fel cum au venit, la momentul respectiv. Primele modele, Opel Ampera și Chevrolet Volt, au fost mașini scumpe și considerate inutile de către piața auto.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
La aproape două decenii de atunci, această tehnologie revine în actualitate pentru a sprijini propulsia electrică, devenind o alternativă la sistemele plug-in hybrid clasice. Chiar dacă nu se numără printre constructorii care au introdus acest tip de propulsie pe piață, Volkswagen a preluat din mers această idee, care pare că poate salva investițiile în mașinile electrice, prin creșterea performanțelor acestora.
În SUA, marca Scout a anunțat deja că va oferi versiuni de motorizare cu range-extender, iar interesul americanilor pentru ele s-a dovedit foarte mare. Inițial, Scout trebuia să vândă doar motoare electrice. Evoluția pieței a adus o schimbare importantă, care va salva marca de la un eșec.
În Shanghai, în cadrul salonului auto, Volkswagen a prezentat noi concepte, între care și unele echipate cu motoare electrice și range-extender. Pe piața din China, acest tip de motorizare începe să devină tot mai populară, pentru că elimină complet teama de baterie epuizată și oferă liniște șoferilor. VW ID.Era (FOTO) este un SUV dezvoltat de compania germană împreună cu partenerii de la SAIC.

Deși doar un concept-car, el va deveni model de serie în viitorul apropiat, în cadrul campaniei germanilor de recucerire a pieței chineze. Mașina este echipată cu propulsie electrică și cu un motor termic cu rol de generator.
Autonomia acestui sistem urcă la 1000 de km, dintre care 300 complet electric, iar alimentarea cu benzină este clasică, rapidă, în orice stație de carburanți. În acest fel, mașina rulează cu emisii zero pe o distanță mult mai mare decât un PHEV, dar asigură siguranța unei călătorii lungi, chiar și când nu există stații de încărcare.

Noua tehnologie nu va rămâne, însă, doar în China, pentru că Martin Sanders, directorul de vânzări al mărcii VW, a declarat că există preocupare pentru a aduce acest sistem și în Europa. Și CEO-ul grupului VW a recunoscut că este preocupat ca Uniunea Europeană să accepte mașinile cu range-extender, așa numitele EREV, după 2035, când vor fi interzise mașinile cu combustie la vânzare.

Neoficial, s-a vorbit despre posibilitatea ca modelele electrice din familia ID să poată primi un astfel de range-extender pentru a deveni mai atractive în Europa. Nu este clar dacă acest lucru le va crește prețul, dar dacă va fi redusă capacitatea bateriilor, atunci cu siguranță ecuația va putea să fie favorabilă acestor modele.
Până acum, au investit în astfel de tehnologii și Nissan, Mazda, Ford (în stadiu de proiect), iar Renault a prezentat, prin intermediul Horse, un motor inovator care transformă o mașină electrică într-una cu range-extender. Față de celelalte propuneri, cea de la Horse vine cu un agregaat care înglobează motorul cu combustie, motorul electric și cutia de viteze într-un pachet compact, care poate înlocui motorul electric, fără să fie nevoie de modificări majore ale platformelor.
Specialiștii susțin că acest tip de propulsie ar putea ajunge în foarte scurt timp la 10% din piața de mașini noi. Cu presiuni din partea industriei, el ar putea să fie admis și de UE după 2035, ceea ce înseamnă că ar putea reprezenta o alternativă la mașinile electrice cu autonomii reduse și cu preț ridicat.
