INFOGRAFICE Record negativ al pieței auto din Europa, în 2020. România, locul 15, cu un rezultat peste media pieței, Dacia, printre cele mai afectate mărci

INFOGRAFICE Record negativ al pieței auto din Europa, în 2020. România, locul 15, cu un rezultat peste media pieței, Dacia, printre cele mai afectate mărci
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 25 ian 2021

Europa a suferit un impact important al pandemiei de coronavirus, în 2020, asupra pieței de autoturisme, cu cea mai mare scădere din istorie. Volumul total al vehiculelor de pasageri vândute nu a reușit să treacă de pragul de 10 milioane de unități, după un decembrie modest, în scădere față de anul trecut, relevă date analizate de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

România a reușit performanța de a înregistra o scădere a pieței de autoturisme mai redusă față de cea înregistrată la nivelul UE și, respectiv, al întregii Europe. Cu aproape 16.000 de autoturisme în decembrie (+16%), România s-a numărat printre puținele țări care au avut o lună decembrie pe plus, iar la finalul anului volumul de 126.351 de unități a redus scăderea (de la cele 161.562 unități din 2019) cu 21,8%.

Contextul european pe care a evoluat România este unul ceva mai dificil, în condițiile în care luna decembrie a adus noi scăderi pentru majoritatea țărilor.

INFOGRAFICE Record negativ al pieței auto din Europa, în 2020. România, locul 15, cu un rezultat peste media pieței, Dacia, printre cele mai afectate mărci

Începând cu Suedia (-28%), Ungaria (-21%) sau alte piețe mai mici, dar cu scăderi mari, și terminând cu marile piețe Italia (-15%) și Franța (-12%), Europa a fost lovită din nou de valul de îmbolnăviri care a generat închideri parțiale ale activităților. În zona pozitivă au fost Danemarca (46%), România și, mai ales, Germania (10%), care au compensat scăderea din UE la doar 3,3%, cu puțin peste 1 milion de exemplare înmatriculate în ultima lună a anului. La aceasta s-a adăgat un nou declin în Marea Britanie (-11%) și o creștere imensă în Norvegia (+82%), astfel că pe întreg continentul (UE plus EFTA plus UK) s-au înmatriculat 1,2 milioane autoturisme, cu -3,7% mai puține decât în decembrie 2019.

VIDEO Trei filme care definesc viitorul Dacia și noul Bigster Concept. Nou director de design al mărcii Dacia. „Cu această nouă mașină am încălcat câteva reguli!” CITEȘTE ȘI VIDEO Trei filme care definesc viitorul Dacia și noul Bigster Concept. Nou director de design al mărcii Dacia. „Cu această nouă mașină am încălcat câteva reguli!”

Trăgând linie, la finalul anului 2020, situația pe continent arată că declinul a fost de aproape un sfert în Europa (-24,3%) și un pic mai bun în UE (-23,7%), unde nu s-a mai depășit pragul de 10 milioane autoturisme (9,94 milioane) și s-a obținut un nedorit record de scădere, de când există înregistrări statistice ale pieței. Cele aproape 22 de procente scădere ale României ne situează undeva în a doua jumătate a clasamentului negativ, între Polonia și Belgia.

Cel mai mare imapact s-a înregistrat în Croația, unde vânzările au scăzut cu 43% anul trecut, iar dintre marile piețe auto, în Spania, unde cele 32 de procente pierdere reprezintă un volum uriaș, de circa 400.000 de autoturisme în minus, comparativ cu 2019, în Italia (-28%), cu un declin de aproape 600.000 de autoturisme, sau în Germania (-20%), cu nu mai puțin de 700.000 de autoturisme înregistrate în minus.

Sunt valori imense pierdute, care arată cât de mare este paguba suferită de industria auto: aproximativ 3 milioane de autoturisme mai puțin, înmatriculate în UE, în 2020, care ar fi adus cel puțin 50 de miliarde de euro venituri, dacă ar fi fost vândute. Dintre toate țările europene, doar Norvegia a reușit să traverseze pandemia cu o pierdere foarte mică, aproape de zero, fiind înregistrată o veritabilă explozie a înmatriculărilor de vehicule electrice.

INFOGRAFICE Record negativ al pieței auto din Europa, în 2020. România, locul 15, cu un rezultat peste media pieței, Dacia, printre cele mai afectate mărci

Datele privind evoluția constructorilor auto relevă scăderi masive ale marilor grupuri auto, din cauza expunerii lor pe cele cinci mari piețe. VW Group, PSA Group, Renault Group sau FCA Group au pierdut volume în procente de peste 20%, ieșind în evidență cele -40% ale mărcii Opel, cele -30% ale mărcii Ford sau aproape 30% ale mărcii Dacia. Cele mai puțin afectate de pandemie rezultate de vânzări au fost cele ale mărcilor premium și de lux ale grupului VW (Lamborghini, Bentley, Bugatti și Porsche), iar dintre mărcile de volum au fost cele ale Toyota (-12,5%), Kia (-14,8%) și Skoda (-15%). De asemenea, este de remarcat faptul că, exceptând Toyota, toate mărcile japoneze au fost sever afectate: Mazda, cu -42%, Honda, cu -31%, Mitsubishi, cu -29%, Nissan, cu -28%.

În acest context, rezultele Dacia, care depășesc pierderea medie a pieței, arată cât de mare a fost impactul asupra mărcii românești. Luna decembrie i-a adus o nouă scădere, de aproape 20 de procente, iar cota de piață a scăzut la 3,8%, de la 4,5% în 2019. În total, pe cele 12 luni, Dacia a vândut 380.280 autoturisme în Uniunea Europeană, respectiv, 405.472 autoturisme în toate țările europene (UE plus EFTA plus UK), cu o scădere a volumului, raportat la 2019, de 29,7% și, respectiv, de 30,2%.

viewscnt
Afla mai multe despre
inmatriculari auto
masini
piata auto
dacia
vanzari dacia
inmatriculari romania