România are nevoie de aproape 30 de stații de încărcare a camioanelor electrice în maximum cinci ani, pentru a rămâne competitivă

România are nevoie de aproape 30 de stații de încărcare a camioanelor electrice în maximum cinci ani, pentru a rămâne competitivă
scris 28 mai 2022

O analiză a ACEA, asociația profesională a industriei auto, realizată împreună cu Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, arată că România are nevoie de mai multe stații de încărcare pentru camioane, față de analizele anterioare. Constanța este unul dintre punctele vizate, ca urmare a creșterii traficului de marfă, la fel și Albița.

România are calculată o țintă de 28 stații de încărcare a camioanelor electrice, pentru anul 2027, similar cu Slovacia și aproape la fel cu Danemarca, dar la jumătate față de necesarul estimat pentru Ungaria, potrivit planului realizat de ACEA în colaborare cu Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI. Analiza realizată arată că sunt estimate, pentru stațiile respective de încărcare pentru camioane, un număr de 552 de opriri pe zi, cu aproape 200 mai puține față de Danemarca sau Slovacia.

România are în prezent 274 de puncte de oprire pentru camioane, acestea reprezentând parcări, centre logistice sau alte puncte în care pot fi instalate stații de încărcare. Țara noastră se află pe locul 15, din acest punct de vedere, în UE.

VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Retailerii nu au putut să transfere costurile mari către clienții finali. Deja prețurile au crescut foarte mult CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Retailerii nu au putut să transfere costurile mari către clienții finali. Deja prețurile au crescut foarte mult

În total, în UE ar trebui instalate, până în 2027, 3.126 de stații de încărcare a camioanelor electrice, în locații în care sunt înregistrate 77.853 de opriri zilnice.

Cele mai multe stații vor fi instalate în Germania, 746, urmată de Franța, cu 584 de stații, și Italia, 337 de stații.

„Camioanele electrice cu baterii vor juca un rol major în decarbonizarea transportului de marfă pe șosele. Dacă vor fi instalate rapid suficiente stații de încărcare de-a lungul UE, acceptarea pe piață a acestora va crește exponențial în anii ce vin”, a declarat Martin Lundstedt, președinte al board-ului ACEA pentru vehicule comerciale și CEO al companiei de camioane Volvo Group.

„Având în vedere că stațiile de încărcare care sunt construite pentru nevoile specifice ale camioanelor lipsesc aproape complet, provocarea este uriașă. De aceea vrem să ajutăm guvernele și cei implicați în industrie să-și direcționeze investițiile acolo unde este mai mare nevoie de ele”, a mai spus Lundstedt.

Specialiștii ACEA sunt de părere că șoferii nu-și vor schimba obiceiurile de oprire după trecerea la propulsia electrică, astfel că analizele făcute urmăresc să poziționeze exact stațiile de încărcare acolo unde camioanele obișnuiesc să oprească pentru un timp mai îndelungat, pentru odihnă și masă, astfel încât să poată fi folosite aceste locații pentru încărcarea camioanelor.

Analiza efectuată de Fraunhofer ISI a analizat traseele a circa 400.000 de camioane în mișcare, cu ajutorul datelor GPS, pe o perioadă de 12 luni. Printre informațiile care au reieșit din aceste analize se numără și cea referitoare la faptul că 10% (3000 de parcări) din cele mai frecventate locuri de oprire a camioanelor din Europa găzduiesc peste 50% (78.000) din totalul opririlor.

Necesarul stabilit în urma acestei analize folosește exacte aceste date și recomandă fiecărei țări să susțină instalarea stațiilor de încărcare a camioanelor electrice în 10% din cele mai folosite stații din fiecare țară.

ULTIMA ORĂ Renault - pregătit să renunțe până la 60% dintre acțiunile la divizia care va include Uzina Mecanică de la Mioveni CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Renault - pregătit să renunțe până la 60% dintre acțiunile la divizia care va include Uzina Mecanică de la Mioveni

În România, cele mai frecventate opriri scurte (sub o oră), în top 1%, sunt în Nădlac, în Borș și în Calafat, dar procentul de 10% cu cele mai frecvente puncte de oprire cuprinde aproape 30 de locații, inclusiv zonele de lucru, precum Mioveni, la Dacia, portul Constanța, sau parcurile logistice din București. Constanța și punctul vamal Albița sunt printre punctele evidențiate, chiar dacă ele se află la distanță mai mare de 1 km de culoarul TEN-T.

La opririle lungi (peste noapte), cele mai frecvente 10% se găsesc în punctele de frontieră vestice, în apropiere de Timișoara, Sibiu și Orăștie, în Argeș, București (Ciorogârla), Giurgiu, Constanța.

ACEA precizează că locațiile identificate sunt cele mai potrivite pentru infrastructura de încărcare din punct de vedere logistic, însă o analiză privind locurile exacte în care să fie instalate stațiile de încărcare, dar și numărul de puncte de încărcare trebuie făcută separat, acestea fiind influențate de tipul de rețea electrică din zonă, de disponibilitatea inițiativelor locale, de existența unor stații pentru autoturisme deja instalate și de alți factori.

Anterior, prima fază a studiului ACEA stabilise că România ar avea nevoie, pe termen lung, de 50 de stații pentru camioane, fiind evidențiate două trasee importante ale camioanelor: Arad – Timișoara – Turnu Severin – Calafat și Oradea – Cluj-Napoca – Sibiu – Pitești – București. Între cele două există traseul de legătură Arad – Sibiu, iar pe traseele mai puțin circulate mai sunt parcuri de oprire în Moldova și în zona Constanței.

viewscnt
Afla mai multe despre
statii incarcare camioane electrice
statie camioane bucuresti
incarcare camioane electrice