Scandalul Renault ar putea îngreuna vânzarea unei participații deținute de statul francez

Scandalul Renault ar putea îngreuna vânzarea unei participații deținute de statul francez
Profit.ro
Profit.ro
scris 15 ian 2016

Declinul accentuat al acțiunilor Renault, după ce la sediul companiei franceze au avut loc o serie de percheziții posibil legate de consecințele scandalului motoarelor trucate de la Volkswagen, va face mai dificilă vânzarea unei participații deținute de statul francez la producătorul auto, așa cum era planificat, transmit Bloomberg și Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

La Bursa de la Paris, acțiunile Renault înregistrau joi un declin de 22% și au închis în scădere cu 10,3%, la 77,75 euro, compania pierzând cinci miliarde de euro din capitalizarea de piață. A fost cea mai slabă zi pentru acțiunile Renault de când compania a fost pentru prima dată listată, în 1994, arată datele Reuters.

Statul francez a 'pierdut' joi 1,16 miliarde de euro (1,26 miliarde de dolari) din valoarea participației deținute la Renault. Statul este cel mai mare acționar al Renault, cu o participație de aproape 20%.

"Acest scandal va încetini procesul în urma căruia Guvernul de la Paris renunță la participația deținută la Renault, acum va fi mai complicat să vândă rapid acțiunile", a apreciat analistul Bertrand Rakoto, de la compania franceză D3 Intelligence.

Rezultatele preliminare ale testelor au arătat că emisiilor vehiculelor produse de Renault și alți producători auto străini depășesc limitele, a anunțat joi ministrul francez al Ecologiei și Transporturilor, Segolene Royal.

Declinul acțiunilor complică planul Franței de a vinde 5% din producătorul auto, pe fondul disputelor dintre alianța Renault - Nissan și Guvernul de la Paris.
Renault și Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deține 44,3% din acțiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acțiunile Renault. Cu toate acestea, echilibrul între Renault și Nissan în cadrul alianței a devenit un subiect tensionat după ce, în luna aprilie, statul francez și-a majorat participația deținută la Renault de la 15% la 19,7%, în ideea de a-și dubla drepturile de vot la grupul auto. În schimb, Nissan nu are în prezent drepturi de vot la Renault.

Logan, Duster și Sandero, în topul celor mai bine vândute mașini în Rusia CITEȘTE ȘI Logan, Duster și Sandero, în topul celor mai bine vândute mașini în Rusia

Luna trecută, Renault și Guvernul francez au ajuns la un acord în urma căruia Parisul își va limita drepturile de vot la Renault, atenuând astfel interferențele autorităților franceze asupra Nissan. Boardul Renault, care include doi reprezentanți ai Executivului, a acceptat în unanimitate ca statul să-și mențină dreptul de a-și dubla puterea votului din aprilie 2016, iar în schimb aceste drepturi de vot vor fi plafonate la 17,9%, cu excepția anumitor circumstanțe.

Acordul reprezintă un efort de stabilizare a alianței, după ce Franța și-a majorat participația la Renault la 19,74%, fără să-l informeze înainte pe directorul general al alianței, Carlos Ghosn.

Majorarea participației a provocat discuții privind reechilibrarea structurii alianței, care a fost creată când Nissan era în pragul falimentului. De atunci, producătorul auto nipon a devenit mai profitabil decât Renault, și are o capitalizare bursieră mai ridicată decât a companiei franceze, sporind temerile privind viabilitatea structurii alianței chiar înainte de decizia autorităților de la Paris.

În aprilie, când Guvernul de la Paris și-a majorat participația la Renault, acțiunile companiei se tranzacționau la aproximativ 88 euro. În 26 mai 2015, înregistrau un nivel ridicat, de 100,25 euro, în timp ce joi titlurile au închis în scădere cu 10,3%, la 77,75 euro.

Renault a fost înființat în 1898 și a fost preluat de Guvernul francez în 1945. Acțiunile companiei au fost vândute investitorilor privați începând din 1990, ca parte a programului de privatizare.

Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piața auto europeană.

Sursa: Agerpres

viewscnt
Afla mai multe despre
renault