Transportul rutier de mărfuri a înregistrat, anul trecut, o creștere cu 5,8% a volumului transportat, comparativ cu 2021, în timp ce volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 3,9%, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică.
Din totalul de 324,526 milioane tone mărfuri transportate rutier, 82,9% au fost înregistrate în transport național, care a marcat creștere cu 6,7% față de anul precedent. Parcursul mărfurilor a crescut cu 4% comparativ cu anul 2021, în transportul național înregistrându-se un avans de 7,5%, scrie Agerpres.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Pe calea ferată au fost transportate 55,188 milioane tone mărfuri, din care 78,2% în transport național. Parcursul tarifar al mărfurilor s-a redus cu 2,2%, înregistrându-se scădere doar în transportul național, cu 11%.
În transportul maritim au fost înregistrate 60,260 milioane tone, din care 60,247 milioane tone în transport internațional. Față de anul 2021, volumul total a marcat o creștere cu 13,4%.
Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 28,62 milioane tone, din care 34,3% în transport național. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat scădere cu 10,9% față de anul precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 20,4%.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a înregistrat 6,902 milioane tone mărfuri transportate, în creștere cu 8,1% față de anul anterior.
În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 51.000 tone, în urcare cu 22,7% comparativ cu 2021.
Anul trecut, în transportul rutier național, 63,4% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe între 1-49 km, 20,6% pe distanțe cuprinse între 50-149 km și 12,8% pe distanțe cuprinse între 150-499 km, iar în transportul național pe căi navigabile interioare, 56,1% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe cuprinse între 150-299 km.
În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost: minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (33,4%) și alte produse minerale nemetalice (18,7%).
În transportul feroviar, ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (21,7%) și cocs, produse rafinate din petrol (21,1%), iar în transportul maritim, cele mai importante ponderi în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (34,2%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (20,1%).
Potrivit INS, în transportul pe căi navigabile interioare, ponderi importante în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (35,5%) și produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (34,4%).
Anul trecut, în transportul rutier de mărfuri, mărfurile transportate în cont propriu au reprezentat 56,7% din total, iar în ceea ce privește destinația, 17,1% din total mărfuri au fost înregistrate în transport internațional. Din totalul mărfurilor în transport rutier internațional, respectiv 55,38 milioane tone, transportul între state terțe a reprezentat 46,2%, cabotajul 22% și mărfurile încărcate 17,5%.
În transportul rutier internațional de mărfuri, 91,2% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene și 94,2% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație state UE. Cele mai mari cantități de mărfuri descărcate au provenit din Germania (18,7%), Ungaria (15,6%) și Italia (11,9%), iar în ceea ce privește încărcările, 17,4% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 16,7% Italia și 13,6% Ungaria.