”Pentru o mai bună înțelegere a cerințelor legale privind asigurările RCA, facem următoarele precizări.
Conform legislației care reglementează asigurarea RCA, recent modificată:
1. Trebuie să aibă asigurare RCA ORICE mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie (indiferent dacă este electric sau cu motor termic), care nu se deplasează pe sine, DOAR dacă îndeplinește una dintre următoarele condiții:
- are o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h;
sau
- are o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Pe scurt: numai trotinetele electrice care au caracteristicile de mai sus trebuie asigurate RCA. Așadar, obligația de asigurare (iar produsul există deja) depinde de viteză maximă și de greutatea vehiculului, inclusiv pentru vehiculele încadrate în categoria „trotinete electrice”, așa cum sunt acestea stabilite prin lege.
Dacă "trotinetă electrică" poate depăși viteză de 25 km/h ea este, în fapt, conform legislației rutiere, un moped. Pentru acest tip de vehicul, obligația de încheiere a unei asigurări RCA există și anterior modificării Legii nr.132/2017. Astfel, pe lângă obligația de asigurare RCA, mopedul reprezintă o categorie de vehicul pentru care este necesară atât eliberarea permisului de conducere pentru categoria AM, cât și înregistrarea acestuia (art.14 alin.(1) din OUG nr.195/2002).
2. Bicicletele electrice care doar asista pedalarea și care nu pot fi puse în mișcare exclusiv de motor NU intră sub obligația de asigurare RCA.
Proiectul fusese adoptat în decembrie, anul trecut, de către Guvern, iar deputații au eliminat toate modificările care fuseseră adăugate de senatori, astfel că prevederile au rămas în forma transmisă de Executiv.
Parlamentul s-a ”grăbit” să adopte luna trecută legea pentru că altfel România risca să fie dată în judecată de Comisia Europeană la CJUE pentru întârzierea transpunerii directivei europene în domeniu, care avea termen 23 decembrie 2023.
În ipoteza în care ar fi fost dată în judecată la CJUE pentru netranspunerea unei directive legislative, România risca aplicarea de sancțiuni pecuniare, respectiv sumă forfetară minimă de 1.636.000 euro și penalități între 1.754,4 și 105.264 euro pe zi de întârziere, până la data finalizării transpunerii.
Președintele, Guvernul, Parlamentul și ASF fuseseră atenționate în această privință de reprezentanța României la Bruxelles încă de la jumătatea lunii septembrie.

Astfel, vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce, conform legislației naționale, nu sunt supuse înmatriculării/ înregistrării, respectiv trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule.
Sunt vizate vehiculele cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
DOCUMENTUL POATE FI VĂZUT AICI ȘI AICI
Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene vor fi următoarele:
a) pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
b) pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.
A.S.F. poate revizui prin reglementări proprii limitele prevăzute, conform actelor delegate emise de către Comisia Europeană.















