De unde pornim să reparăm educația din România? Expert Stanford: îmbunătățiți calitatea profesorilor!

De unde pornim să reparăm educația din România? Expert Stanford: îmbunătățiți calitatea profesorilor!
Profit.ro
Profit.ro
scris 8 mar 2018

Nivelul inadecvat de educație a forței de muncă este unul dintre cei mai problematici factori care influențează competitivitatea afacerilor în România, alături de nivelul de impozitare, birocrația ineficientă a guvernării și accesul la finanțare, potrivit Raportului Competitivității Globale 2017-2018 (pagina 246), realizat de Forumul Economic Mondial.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În teren, companiile din România sunt nevoite să evalueze, în medie, 14 persoane până selectează candidatul potrivit, iar apoi mai au nevoie, în medie, de opt luni pentru a forma o candidatul angajat pe o poziție entry level, conform unui studiu realizat de Coaliția pentru Dezvoltarea României, Millward Brown și Ejobs, în 2015, la care au participat peste 400 de companii.

Tabloul de bord al forței de muncă arată și mai sumbru când adăugăm în ecuație deficitul general masiv de forță de muncă generat de incapacitatea României să rețină și să atragă talente (locul 132, respectiv 131 în lume, în 2017, potrivit Raportului Competitivității Globale) și de ponderea mare și în creștere a tinerilor de 15-24 de ani care nu lucrează sau nu urmează vreo formă de învățământ (18% în 2015, față de media europeană de 12%, potrivit Eurostat).

Simptomul cel mai grav - care cere neapărat acțiune imediată și concertată în educația românească - este dat de rezultatele tinerilor români de 15 ani care merg la școală, dar au printre cele mai slabe performanțe la matematică și științe, comparativ cu elevii de aceeași vârstă din Uniunea Europeană, potrivit rezultatelor din 2015 la testele Programului Internațional de Evaluare a Elevilor (PISA), realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).

INTERVIU Radu Crăciun: De unde vine următoarea criza? CITEȘTE ȘI INTERVIU Radu Crăciun: De unde vine următoarea criza?

În 2017, profesorul american Eric A. HANUSHEK (Senior Fellow, Hoover Institution, Stanford), care lucrează cu OECD la programul PISA, a explicat în cadrul Romanian Business Leaders Summit ce poate face România pentru a îmbunătăți performanțele la testele PISA și ce efecte vor exista în economie. “Salariile angajaților români vor crește în fiecare an cu 15%, la 15 ani după ce România va egala performanțele sistemului de educație din Slovacia la testele PISA (n.r. - aflată cu 3 locuri înaintea României)”, a arătat profesorul american.

Întrebat care sunt primele trei acțiuni pe care să le facă România ca să repare situația, răspunsul profesorului Hanushek a fost categoric. “1. Îmbunătățiți calitatea profesorilor; 2. Îmbunătățiți calitatea profesorilor și 3. Îmbunătățiți calitatea profesorilor. Calitatea nu poate fi reglementată și încurajată, în mod obiectiv, altfel decât pe baza performanțelor elevilor și a evaluărilor profesorilor”, a explicat Hanushek. El a adăugat că rolul organizațiilor neguvernamentale și al companiilor este să obțină transparență maximă pentru publicarea rezultatelor la testele PISA sau la evaluările naționale pentru fiecare școală.

“Competiția liberă între școli este cel mai bun mecanism de reglare naturală a calității învățământului”, a subliniat profesorul american, care a indicat și trei căi de creștere a calității profesorilor: evaluarea lor, eliminarea celor care fac mai mult rău pentru că sunt în interiorul sistemului de educație, decât în afara lui și recompensarea performanțelor profesorilor.

Pe 16 martie, în a doua zi a Romanian Business Leaders Summit 2018, peste 250 de antreprenori și șefi de companii din România vor dezbate aplicat despre ce poate face mediul de business împreună cu actorii principali din educație pentru a produce un impact sistemic care, în final, să fie reflectat în rezultatele elevilor români și în creșterea durabilă a veniturilor românilor, așa cum arăta cu date, în 2017, profesorul de la Stanford, Eric A. HANUSHEK.

Sesiunea de vineri dimineață, 16 martie 2018, va fi moderată de Florin TALPEȘ (CEO Bitdefender), iar dezbaterea va porni împreună cu Omer TETIK (CEO Banca Transilvania), Fady CHREIH (CEO Regina Maria), Simona BACIU (Fondator & Președinte al Transylvania College) și Maria GHEORGHIU (Co-fondator & Director Executiv Asociația OvidiuRO). Detalii complete despre RBL Summit. eveniment la care Profit.ro este partener media principal, pe www.summit.rbls.ro.

viewscnt
Afla mai multe despre
rbl summit
eric a. hanushek
educatie
romanian business leaders
piata muncii