ANALIZĂ Cotațiile internaționale și deprecierea leului pot scumpi carburanții, după ce s-au apreciat deja cu 15% din momentul majorării accizelor

ANALIZĂ Cotațiile internaționale și deprecierea leului pot scumpi carburanții, după ce s-au apreciat deja cu 15% din momentul majorării accizelor
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 28 nov 2017

Șoferii ar putea avea un sfârșit de an neplăcut dacă deprecierea leului în raport cu dolarul va continua, iar cotațiile internaționale ale petrolului și carburanților nu se vor diminua. În ultimele două luni și jumătate, prețul benzinei și motorinei s-a majorat cu peste 15%, în urma majorării accizelor cu 38 bani pe litru (45 bani inclusiv TVA), dar și a evoluției cotațiilor internaționale ale țițeiului și carburanților.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Nu numai șoferii ar urma să fie afectați, ci și retailerii, și, implicit, toți consumatorii în urma majorării costurilor cu transportul mărfurilor.

În ultimele lor rapoarte adresate investitorilor, principalele companii care comercializează carburanți, OMV Petrom și Rompetrol, par a avea vederi oarecum opuse asupra evoluției pieței petrolului.

EXCLUSIV Noua conducere ANRE estimează, în primul său raport, scumpiri la curent și gaze pentru anul viitor CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noua conducere ANRE estimează, în primul său raport, scumpiri la curent și gaze pentru anul viitor

OMV Petrom dă dovadă de mai mult optimism, în pofida faptului că anticipează un preț mediu al țițeiului Brent de 52 dolari pe baril, în creștere cu aproximativ 1 dolar față de cel înregistrat în primele trei trimestre ale anului. În contextul în care, în prezent, un baril de petrol este tranzacționat cu 62,56 dolari, estimarea OMV Petrom pare a se baza pe o reducere viitoare a prețului Brent-ului la 55 dolari pe baril în următoarele luni.

Evoluția petrolului Brent din ultima jumătate de an

ANALIZĂ Cotațiile internaționale și deprecierea leului pot scumpi carburanții, după ce s-au apreciat deja cu 15% din momentul majorării accizelor

Rompetrol pare însă mai pesimist (din punct de vedere al consumatorilor, mai optimist din punct de vedere al industriei), anticipând o apreciere a prețului petrolului ca urmare a cererii globale în creștere. “Faptul că atât în zona europeană, cât și în SUA cantitatea de țiței procesată a crescut cu aproximativ un milion de barili pe zi pe timpul verii în comparație cu media ultimilor 3 ani fără a fi afectată în mod negativ marja de rafinare, este un semn clar cât de mare era cererea față de volumele existente pe piață, chiar și înainte ca uraganul Harvey să lovească. Marjele de rafinare la nivel global au posibilitatea de a beneficia în continuare de influența asupra industriei de profil a sezonului uraganelor care continua în SUA, întrucât va trece o perioada de timp până ce rafinăriile locale vor putea reface stocurile pentru piața locală și vor putea relua exporturile”, susțin analiștii Rompetrol.

Leul s-a depreciat cu 3% în raport cu dolarul de la momentul majorării accizelor

ANALIZĂ Cotațiile internaționale și deprecierea leului pot scumpi carburanții, după ce s-au apreciat deja cu 15% din momentul majorării accizelor

OMV Petrom se așteaptă ca, în viitor, “creșterea consumului privat în România să susțină în continuare cererea pentru produse petroliere, în pofida unor așteptări de scădere a acesteia în ultimul trimestru al anului ca urmare a sezonalității și a majorării accizelor la carburanți”.

O reducere a cererii pe ultimul trimestru ar putea limita eventualele creșteri de prețuri cauzate de deprecierea monedei naționale în raport cu dolarul și de o eventuală apreciere a cotațiilor internaționale.

EXCLUSIV Începe turnarea fundației la noua termocentrală Romgaz de la Iernut, cea mai mare investiție de stat în energie de după 1989. Constructorul spaniol are acasă probleme în justiție și de lichiditate CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Începe turnarea fundației la noua termocentrală Romgaz de la Iernut, cea mai mare investiție de stat în energie de după 1989. Constructorul spaniol are acasă probleme în justiție și de lichiditate

Șoferii români au avut două luni de coșmar din momentul majorării accizelor (pe 1 septembrie a intrat în vigoare prima majorare a acestora cu 19 bani pe litru). Dacă la sfârșitul lunii august, prețul carburanților în România era de aproximativ 4,6-4,65 lei/l, în prezent, la stațiile OMV Petrom și Rompetrol de pe Șoseaua Mihai Bravu, un litru de benzină se poate cumpăra cu 5,3 lei (OMV Petrom, respectiv 5,34 lei (Rompetrol), iar unul de motorină cu 5,35 lei (OMV Petrom), respectiv 5,39 lei (Rompetrol).

Rezultă o majorare de peste 15%, de minimum 70 de bani pe litru.

Majorarea accizei cu 38 de bani/l (45 bani/l inclusiv TVA) nu a fost singurul element care a contribuit la majorarea prețului. Companiile și-au văzut majorate cu 23% costurile cu achiziționarea materiei prime în urma aprecierii petrolului de la 50,8 dolari/baril pe 30 august la 62,56 dolari pe baril pe 20 noiembrie. Totodată, potrivit Rompetrol, în al treilea trimestru al anului 2017, comparativ cu perioada similară din 2016, “cotațiile Platts, exprimate în moneda de referință, dolarul, au fost, în medie, cu 18% mai mari pentru benzină, și cu 19% pentru motorină.

Aprecierea de 2,5% a leului în fața dolarului american în perioada iulie-septembrie a făcut ca creșterea efectivă, în moneda naționala, a celor 2 cotații sa fie de aproximativ 15% pentru benzină și motorină.” Numai că, începând cu luna septembrie, trendul cursului leu/dolar s-a inversat, leul depreciindu-se cu 3% în raport cu dolarul față de nivelul de 3,8198 lei pentru un dolar înregistrat pe 29 august. În prezent, un dolar este cotat la 3,9322 lei. Astfel că în viitor leul nu va mai atenua, ci dimpotrivă, va accentua o eventuală majorare a cotațiilor internaționale.

Dacă ar fi fost externalizate în totalitate către consumatori aceste majorări de costuri, prețul carburanților ar fi fost mai mare cu cel puțin 30%. 10% reprezintă impactul majorării accizelor, iar 20% cel al evoluției cotațiilor internaționale și al cursului de schimb. Deocamdată, prețurile s-au majorat cu doar 15%, ceea ce ar putea sugera o viitoare scumpire etapizată a prețului benzinei și motorinei. Numai că aceasta, precum susține OMV Petrom, ar putea fi limitată de reducerea cererii sezoniere, dar și ca urmare a majorării accizelor.

Salariul mediu net s-a majorat în ultimul an cu 15%, ceea ce ar putea, la rândul său, să justifice scumpirile din ultimele două luni, însă și să afecteze dinamica cererii și nivelul de suportabilitate a unei ulterioare majorări de prețuri. În absența unei viitoare majorări a veniturilor populației și companiilor, comercianții de carburanți ar putea să fie nevoiți să internalizeze o parte din aceste costuri, viitoarele scumpiri urmând a se situa sub nivelul majorărilor de costuri.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
cotatii
brent
accize
curs