Novatek a suspendat producția la proiectul său Arctic LNG 2, din cauza sancțiunilor și a penuriei de tancuri de transport

Novatek a suspendat producția la proiectul său Arctic LNG 2, din cauza sancțiunilor și a penuriei de tancuri de transport
Profit.ro
Profit.ro
scris 3 apr 2024

Novatek, cel mai mare producător rus de gaze naturale lichefiate (GNL), a suspendat producția la proiectul său Arctic LNG 2 din cauza sancțiunilor occidentale și a penuriei de tancuri de transport, au declarat pentru Reuters două surse familiare cu chestiunea.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Proiectul spera să înceapă livrările comerciale în primul trimestru al acestui an. Dar planurile s-au complicat anul trecut când a fost inclus în sancțiunile occidentale din cauza invaziei Rusiei în Ucraina, determinând acționarii străini să își suspende participarea și Novatek să declare caz de forță majoră, scrie News.ro.

FOTO Panourile solare au devenit atât de ieftine încât sunt folosite ca garduri de grădină CITEȘTE ȘI FOTO Panourile solare au devenit atât de ieftine încât sunt folosite ca garduri de grădină

Decizia de a suspenda transformarea gazelor naturale în GNL este o lovitură pentru obiectivul Rusiei de a captura o cincime din piața globală de GNL până în 2030-2035.

În prezent, Rusia este al patrulea cel mai mare producător de GNL din lume, cu exporturi anuale de 32,6 milioane de tone.

Novatek, care a început în decembrie producția provizorie de GNL la primul dintre cele trei trenuri planificate pentru fabrică, nu a răspuns la o cerere de comentarii.

”Trenul 1 va rămâne închis cel puțin până la sfârșitul lunii iunie”, a declarat una dintre surse pentru Reuters, adăugând că activitățile de construcție pentru proiect sunt încă în desfășurare.

Celelalte două trenuri urmează să fie livrate la fața locului pe mare în viitor din portul Murmansk. Cele trei trenuri urmează să producă 19,8 milioane de tone metrice pe an de GNL și 1,6 milioane de tone pe an de condensat de gaz stabil.

Sursele au spus că principala problemă a fost lipsa de nave cisternă specializate capabile să transporte GNL - care este răcit la minus 163 de grade Celsius (minus 261,4 Fahrenheit) - și să treacă prin gheață de mare groasă.

Separat, ziarul Vedomosti a relatat marți că producția de gaze naturale a proiectului a scăzut brusc la 83 de milioane de metri cubi (mcm) în februarie, din cauza întârzierii începerii transporturilor de GNL.

Sursele au spus că producția a fost de 425 mcm în decembrie și 250 mcm în ianuarie.

Rusia se confruntă cu provocări în obținerea de tancuri de tancuri de transport de gaze specializate.

VIDEO Clădiri prăbușite, după un cutremur puternic în estul Taiwanului. Alertă de tsunami în Japonia și Filipine CITEȘTE ȘI VIDEO Clădiri prăbușite, după un cutremur puternic în estul Taiwanului. Alertă de tsunami în Japonia și Filipine

Potrivit Novatek, la șantierul naval Zvezda din Rusia vor fi construite 15 tancuri din clasa de gheață Arc7, capabile să taie gheața de 2 metri grosime, pentru Arctic LNG 2.

Alte șase tancuri Arc7 urmau să fie construite de Hanwha Ocean, fosta Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, inclusiv trei pentru principalul grup de tancuri din Rusia, Sovcomflot și trei pentru Mitsui O.S.K. Lines.

Cu toate acestea, comanda de trei tancuri făcută de Sovcomflot a fost anulată din cauza sancțiunilor împotriva Rusiei, a declarat Hanwha anul trecut, în declarațiile depuse la autoritățile de reglementare.

Tancurile din clasa de gheață au de obicei carcasă dublă - structuri întărite pentru a rezista presiunii gheții - și elice întărite.

Până acum, pentru Arctic LNG 2 au fost construite doar trei tancuri adecvate, potrivit informațiilor publice: navele Alexei Kosygin, Pyotr Stolypin și Sergei Witte.

Viceprim-ministrul rus Alexander Novak, răspunzând la o întrebare privind momentul în care va fi livrată prima marfă cu GNL din proiect, a declarat vineri că ”compania se ocupă de probleme, discuțiile corespunzătoare sunt în desfășurare”.

”Principala lor problemă este cu tancurile”, a adăugat el.

Ronald Smith, un analist senior pentru petrol și gaze la firma de brokeraj BCS din Moscova, a spus că nu este clar când - sau chiar dacă - proiectul ar putea primi tancurile.

”Novatek este foarte bine gestionat și poate găsi o soluție pentru a transfera navele finalizate la proiect în viitorul apropiat, sau acele nave ar putea rămâne blocate în șantierele navale pentru o perioadă lungă de timp”, a spus el.

Arctic LNG 2 este condus de Novatek, care deține un pachet de 60%. Ceilalți acționari sunt TotalEnergies din Franța, CNPC și CNOOC din China și Japan Arctic LNG - un consorțiu al Mitsui & Co, și JOGMEC - fiecare deținând o participație de 10%.

Mitsui a refuzat să comenteze, iar TotalEnergies a transmis comentariile către Novatek. Ceilalți acționari nu au fost imediat disponibili pentru a comenta.

viewscnt
Afla mai multe despre
novatek
arctic lng 2