Volumele de motorină exportate de Oscar Downstream în Ucraina s-au micșorat în august cu aproape două treimi, la 25 mii tone, după vârful atins în iulie, de 68 mii tone. România a rămas cel de-al doilea furnizor de motorină al Ucrainei, după Polonia, însă cum rafinăriile autohtone nu acoperă nici măcar consumul intern, dieselul destinat Kievului este doar descărcat în terminalele de la Marea Neagră ale României și reexportat către companiile ucrainene.
Profit.ro a anunțat că în iunie, Oscar Downstream, și-a majorat vânzările către companiile ucrainene de peste 3 ori, de la 5 mii de tone în mai la 17 mii de tone, în pofida reducerilor livrărilor din România cu 4%, la 109 mii de tone.
Desantul Oscar Downstream a continuat și în iulie, când vânzările companiei către Ucraina au atins un maxim de 68 mii tone.
Presa de specialitate de la Kiev pune această evoluție pe seama modificării fiscalității din România de la 1 august, care au condus la o modificare a cererii pe piața autohtonă.
Exporturile de motorină din România către Ucraina au crescut și în august cu 18%, la 169 de mii de tone. Acestea ar fi putut fi și mai ridicate, crede presa ucraineană, “depășind recordul de anul trecut, 222 de mii de tone, dacă nu ar fi existat o majorare a prețurilor pe piața din România. La sfârșitul lunii iulie și în prima jumătate a lunii august, piața românească a cunoscut o creștere bruscă a cererii, cauzată de anticiparea creșterii accizelor și TVA de la 1 august”.

"Simțind mirosul banilor, Oscar Downstream, liderul topului furnizorilor de motorină al Ucrainei din iulie, a preferat să vândă mai mult combustibil în România, acesta fiind motivul pentru care volumele sale exportate în Ucraina au scăzut de la 68 la 25 de mii de tone", susține publicația ucraineană Enkorr.
Oscar Downstream deține 7 depozite la nivel național - București (Fundulea), Brașov (Șercaia), Dolj (Craiova), Arad (Zădăreni), Alba (Ocna Mureș), Neamț (Roman) și Constanța, cu o capacitate de stocare de 70.000 mc.
Exporturile reduse ale Oscar Downstream le-a permis concurenților săi din România să-și majoreze vânzările în Ucraina.
Euronova Energies și-a mărit exporturile către Ucraina de la 33 la 52 de mii de tone. Vitaro Energy aproape și-a triplat volumele livrate Kievului, de la 12 mii toneîn iulie la 35 mii tone în august.
Azerii de la Alkagesta au descărcat în Constanța 29 mii tone de motorină, cu destinația Ucraina, depășindu-și compatrioții de la Socar, care au exportat doar 28 mii tone de diesel către companiile ucrainene via România.
În august, Socar a expediat către Ucraina, motorină și de pe partea opusă a Mării Negre: un lot de motorină azeră de 7 mii de tone a ajuns în Ucraina din portul georgian Kulevi, în pofida regimului special de vămuire.
Livrările de diesel din România au acoperit o pătrime (26%) din importurile de motorină efectuate de companiile ucrainene în luna august.