Traderii de petrol caută cu disperare spații de depozitare. Nave, trenuri sau peșteri - alese pentru stocare

Traderii de petrol caută cu disperare spații de depozitare. Nave, trenuri sau peșteri - alese pentru stocare
scris 22 apr 2020

Traderii de petrol au probleme în a găsi suficiente nave, trenuri, caverne și conducte în care să stocheze combustibili, într-un moment în care facilitățile convenționale de depozitare au ajuns la capacitate maximă pe fondul unei oferte abundente și al prăbușirii cererii din cauza crizei coronavirusului, transmite Reuters.

Zeci de tancuri petroliere au fost închiriate în ultimele zile pentru a stoca cel puțin 30 de milioane de barili de combustibil pentru avion, benzină și motorină, urmând ca tancurile să funcționeze ca platforme de stocare plutitoare, în condițiile în care depozitele terestre sunt deja pline sau închiriate. Acești combustibili se adaugă unei cantități de aproximativ 130 de milioane de barili de petrol care sunt deja stocați în facilități plutitoare, susțin traderii și sursele din industria de shipping consultate de Reuters.

Cererea de petrol și produse petroliere a scăzut cu până la 3% după ce guvernele din întreaga lume au spus cetățenilor să stea în casă pentru a evita răspândirea coronavirusului, ceea ce a făcut ca avioanele să rămână blocate la sol iar autoturismele în parcare. Însă chiar și așa lumea este inundată în continuare cu livrări de petrol. OPEC, Rusia și alți mari producători au ajuns la un acord de reducere a producției, însă este vorba de o reducere a producției cu aproximativ 10% și intra în vigoare începând din luna mai.

 ANALIZĂ Ce s-a întâmplat de fapt pe piața petrolului și cum s-a ajuns la un preț negativ CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Ce s-a întâmplat de fapt pe piața petrolului și cum s-a ajuns la un preț negativ

În aceste condiții, producătorii de petrol, companiile de rafinare și traderii au început să recurgă la tactici mai neobișnuite, de exemplu depozitând petrol brut și produse petroliere în vagoane de cale ferată în nord-estul SUA sau în conducte nefolosite, scrie Agerpres.

Hub-urile de rafinare și stocare din nord-estul Europei mai au ceva spațiu disponibil însă experții din industria petrolieră spun că cea mai mare parte a capacităților disponibile au fost deja închiriate. De asemenea, peșterile de sare din Suedia sau alte țări scandinave sunt fie pline, fie închiriate.

"În prezent lucrăm la cele mai ciudate locații pentru stocare, locații cu adevărat dificile unde sunt constrângeri operaționale", spune Krien van Beek, broker la firma ODIN - RVB Tank Storage Solutions din Rotterdam.

SUA mai are unele spații disponibile pentru depozitarea de produse petroliere în zona cuprinsă între Midatlantic și sud-est precum și de-a lungul coastei Golfului Mexic, spune Ernie Barsamian, director la firma americană TheTank Tiger. Însă zonele preferate de stocare a produselor petroliere, precum porturile adânci din New York Harbor și Houston, care sunt în apropierea centrelor unde este cea mai mare cerere, nu mai sunt disponibile. "Marile tancuri care îți permit să tragi nava la chei și să golești încărcătura nu mai sunt disponibile. Tot ce avem acum sunt oale și cratițe", spune Ernie Barsamian.

În SUA, depozitele terestre sunt rezervate în principal de companiile locale de rafinare, care acum au început să utilizeze vagoane de tren pentru a stoca țiței dar și benzină și motorină. "Chiar și vagoanele de tren vor fi umplute cu produse petroliere", spune un broker american care a dorit să își păstreze anonimatul.

În condițiile în care piața este supra-aprovizionată, prețul petrolului a coborât la cel mai scăzut nivel din ultimele două decenii. Luni, cotația barilului de țiței american Western Texas Intermediate a coborât, pentru prima dată în istorie, în teritoriul negativ. În aceste condiții multe companii de rafinare au decis să își reducă producția și, în unele cazuri, să închidă unele facilități deoarece nu mai au loc unde să pună petrolul care trebuie procesat sau produsele pe care le realizează.

viewscnt
Afla mai multe despre
petrol
depozitare