Până unde merg băncile cu digitalizarea

Până unde merg băncile cu digitalizarea
scris 6 oct 2016

Asociația Română a Băncilor este în negocieri cu autoritățile de resort pentru o schimbare a cadrului de reglementări în așa fel încât acesta să permită furnizarea unor servicii bancare digitale integrale. Nivelul de securitate și recunoașterea tranzacțiilor sunt aspecte care nu permit eliminarea totală a hârtiilor, precum și costul de autentificare a operațiunilor digitale, atrage atenția Valentin Vancea, șef de operațiuni la Banca Comercială Carpatica.

Sistemul bancar face eforturi pentru digitalizarea unor operațiuni, în condițiile competiției în creștere a serviciilor, eliminarea hârtiilor din procesele financiare fiind, de asemenea, în măsură să reducă din costurile operaționale. În acest sens, Asociația Română a Băncilor (ARB), deși nu are inițiativă legislativă, este în negocieri cu autoritățile de resort pentru o schimbare a cadrului de reglementare pentru permiterea unor servicii digitale integrale.

„Avem un dialog permanent cu Banca Națională a României și ANAF”, a declarat astăzi Rodica Tuchilă, director, coordonator al grupului de lucru pentu digitalizare la ARB, în cadrul conferinței cu tema „Eliminarea hârtiilor în business și în relație cu statul” organizat de wall-street.ro.

Măsuri de debirocratizare propuse de Finanțe: Documente transmise online, deblocarea în timp real a conturilor bancare poprite CITEȘTE ȘI Măsuri de debirocratizare propuse de Finanțe: Documente transmise online, deblocarea în timp real a conturilor bancare poprite

Compania de consultanță Roland Berger a identificat o serie de bariere legale pentru adoptarea completă a unor procese digitale și se lucrează la îndepărtarea acestora. Băncile lucrează, până atunci, la introducerea unor instrumente electronice digitale, caracterizate de ușurință și comoditate.

În același timp, acestea presupun cerințe de securitate, dar și o educația financiară adecvată a utilizatorilor, astfel încât aceștia să înțeleagă riscurile și să-și protejeze bine datele financiare și datele personale.

Scurtătură spre baza de date a ANAF

Cum reglementările nu permit digitalizarea completă a operațiunilor, băncile merg pe 2 obiective, spune Tuchilă. Este vorba despre acordarea de credite online în baza unor semnături digitale, precum și de posibilitatea obținerii acordului electronic al clienților pentru ca băncile să consulte baza de date a ANAF.

Un alt aspect urmărit este reducerea operațiunilor cu numerar, care presupun costuri importante pentru bănci. Instituțiile de credit sunt preocupate de introducerea serviciilor de „home banking” și internet online. În mersul către digitalizare păstrează legătura cu reglementatorul. „Fără sprijinul băncii centrale, lucrurile ar fi foarte greu de făcut, dar există foarte multă deschidere”, spune Tuchilă.

Digitale să fie primesc, dar să nu se repudieze

„Susținem inițiativa ARB”, a declarat Valentin Vancea, COO la Banca Comercială Carpatica, parte a grupului Patria Bank, prezent la același eveniment. Băncile sunt, însă, interesate de nivelul de securitate și de non-repudiere pentru că este foarte importantă încrederea în autorizarea tranzacțiilor.

Instituțiile de credit încearcă să țină pasul – „clienții noștri se modifică din perspectiva experienței de utilizatori” – într-o lume în care câștigă teren operațiunile de internet banking și mobile banking. În România, tipurile de conturi home banking și online sunt sigure și nu au dovedit breșe de securitate. Fraude au fost, însă acestea au rezultat numai din predarea parolelor și credențialelor de către posesorii conturilor în urma unor mesaje de phishing.

Digitalizarea reduce unele cheltuieli, digitalizarea completă majorează alte costuri

Băncile sunt ajutate și din perspectiva reducerii costurilor. Activitatea în fiecare sucursală, în medie, este susținută de 10,2 persoane, ceea ce presupune costuri atât cu forța de muncă, dar și cu amenajarea și mentenanța spațiilor respective.

Alte costuri sunt legate de hârtie, nu atât sub aspectul cumpărării și tipăririi ei, cât sub cel al arhivării, mai ales că reglementările solicită retenția documentelor pentru foarte mulți ani.
„Contactul fizic între bancher și clienți este important și va exista și peste sute de ani”, nuanțează Vancea, a cărui bancă a redus timpul de deschidere a unui cont la 10 minute (dacă documenția este completă).

Există și un impediment al costurilor pentru trecerea la tranzacții complet digitale. Atașarea unui certificat de „token” documentelor și reînnoirea acestora presupun cheltuieli noi, pe care consumatorii nu își asumă să le suporte. Este ceva care întârzie digitalizarea. „Din punct de vedere economic nu este total fezabil”, a conchis bancherul de la Carpatica.

viewscnt
Afla mai multe despre
banci
banca comerciala carpatica
patria bank
bnr
arb
rodica tuchila
valentin vancea