Entitățile supravegheate de ASF vor comunica instituției măsurile luate pentru evitarea conflictelor de interese

Entitățile supravegheate de ASF vor comunica instituției măsurile luate pentru evitarea conflictelor de interese
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 10 mar 2016

Entitățile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vor fi obligate să transmită instituției declarații prin care să arate în ce măsură respectă principiile incluse într-un regulament de guvernanță corporativă, care vizează, printre altele, managementul riscurilor și conflictele de interese.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

“Societățile care operează pe piețele financiare nebancare și care sunt autorizate, reglementate și supravegheate de ASF vor trebui să depună declarații prin care să arate în ce măsură respectă noul Regulament privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă adoptat de Consiliul ASF în spiritul obiectivelor de creștere a transparenței și de promovare a încrederii în aceste piețe”, se arată într-un comunicat al instituției, remis joi Profit.ro.

De asemenea, rapoartele anuale ale entităților reglementate va trebui să includă note explicative în care să fie descrise evenimente relevante privind respectarea principilor statuate prin regulament, de la cele care vizează managementul riscurilor, până la conflictele de interese.

Potrivit regulamentului, care preia numeroase propuneri primite de la asociații profesionale din sectoarele vizate, societățile aflate sub supravegherea ASF trebuie să aplice sisteme de guvernanță corporativă care să respecte un set minimal de cerințe, cum ar fi asigurarea unei structuri organizatorice transparente și adecvate, alocarea corectă și separarea corespunzătoare a responsabilităților, administrarea eficientă a riscurilor, adecvarea politicilor și a strategiilor, precum și a mecanismelor de control intern, aplicarea unor proceduri operaționale solide care să împiedice divulgarea de informații confidențiale, crearea unui sistem eficient de comunicare.

“Nu în ultimul rând, regulamentul include un capitol dedicat prevenirii apariției conflictelor de interese, entitățile reglementate având obligația de a stabili proceduri pentru identificarea relațiilor, serviciilor, activităților sau tranzacțiilor în care poate interveni problema conflictului de interese. De exemplu, un atare conflict apare atunci când o persoană ar putea obține un câștig sau ar putea evita o pierdere financiară, pe seama entității angajatoare, ori când o persoană ar putea avea un interes în legătură cu rezultatul unui serviciu sau al unei activități furnizate entității reglementate sau unui alt client”, se spune în comunicat.

Regulamentul pune în sarcina consiliilor de administrație/supraveghere responsabilitatea de a promova dezvoltarea și aplicarea standardelor etice și profesionale necesare asigurării unui comportament profesional și responsabil al angajaților, în vederea prevenirii apariției conflictelor de interese.

“La atingerea acestui obiectiv contribuie și politicile de remunerare, care trebuie să corespundă strategiei de afaceri și intereselor pe termen lung ale fiecărei societăți”, se precizează în comunicat.

În același timp, consiliile trebuie să se asigure că politicile de remunerare promovează o administrare eficientă a riscurilor, fără să conducă la asumări care depășesc toleranța la risc a fiecărei entități.

Tot în sarcina consiliilor de administrație/supraveghere intră aprobarea limitelor toleranței la risc, precum și a procedurii prin care sunt identificate, evaluate, monitorizate, gestionate și raportate riscurile semnificative la care este expusă o societate.

Procedura în cauză trebuie să includă stabilirea frecvenței și descrierea conținutului testelor de stres periodice, precum și a situațiilor care justifică realizarea unor teste de stres ad-hoc.

Prin noul set de cerințe, ASF are în vedere crearea unui cadru unitar de aplicare a principiilor de guvernanță corporativă consacrate prin bunele practici internaționale, la nivelul societăților care activeză pe piețele supravegheate, în completarea reglementărilor sectoriale specifice din domeniul asigurărilor, al pieței de capital sau al pensiilor private.

Regulamentul ridică la rangul de cerință expresă o serie de norme și principii care pot fi considerate de domeniul evidenței, dar a căror respectare în literă și în spirit face diferența în creșterea calității managementului, a transparenței și, implicit, a încrederii consumatorilor în piețele financiare nebancare.

Regulamentul privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă urmează să fie publicat în Monitorul Oficial al României și va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2017 pentru toate entitățile supravegheate de ASF.

viewscnt
Afla mai multe despre
asf
regulament
principii
transparenta
guvernanta corportiva