Oferta publică primară derulată de Contakt Express Logistik (CTK) a adunat cu puțin peste 260 de ordine care exprimă opțiuni pentru achiziția unui număr de aproximativ 631.000 de acțiuni, reprezentând doar 17,24% din totalul celor 3,66 milioane de acțiuni puse în vânzare în cadrul ofertei.
Cea mai mare parte a acestor subscrieri cu o valoare agregată de 2,75 milioane lei (aproape 540.000 de euro) sunt concetrate la prețul minim de 4,30 lei/acțiune. Operațiunea de piață este programată să se închidă pe 3 decembrie. Există, prin documentația aferentă ofertei, și posibilitatea de închidere anticipată, doar că, deocamdată, ritmul de cotare este greoi și trădează un sentiment slab. O accelerare a ofertei este de așteptat să fie către ultima zi.
Contakt prezintă ca atuu al său baza de peste 150.000 de clienți și modelul de business în care 92% din vânzări sunt către consumatorul final. „Toți banii care vin în companie, vin de la consumatorii privați”, spune Flavian Cătălin Pah, din partea consultantului Cabat & Pah Investments. „Nu depind din perspectiva unor PNRR-uri.”
Faptul că vânzările nu sunt concentrate este un element pozitiv pentru companie din punctul de vedere al dispersiei riscului, afirmă Virgil Zahan, director general al SSIF Goldring din Târgu Mureș, intermediarul operațiunii de piață.
Florentin Banu, care reprezintă în Consiliul de Administrație al Contakt membrul TIBA Beratungs und Beteiligungs GmbH, arată că accesul la clientul final este un „activ fantastic” al societății. Investitor cu experiență care a avut exit-uri de succes la fabricantul napolitanelor Joe și la Artima descrie Contakt ca fiind ceea ce americanii numesc „cash cow”, adică o companie aducătoare de cash.
Banii nu vin într-un ritm liniar. Există o sezonalitate. Spre exemplu, peste vară, românii care muncesc în străinătate și vin pentru vacanță în România se opresc la „insulele” Contakt din mall-uri pentru a-și cumpăra accesoriile necesare pentru telefoane sau a schimba foliile de protecție.
Apoi, în perioada octombrie-decembrie vin și veniturile care generează și marjele de profitabilitate. Aici este inclusă atât etapa cadourilor de Crăciun, cât și cea reducerilor de Black Friday.
Pentru acest moment al segmentului de retail din 2025 vânzările au fost consistente. „A funcționat foarte bine. Am avut cifre furmoase”, spune despre Black Friday Marcel Ioftor, acționar cu o treime din titluri și membru în board.
Ce contează în vânzări – mai observă conducerea companiei care a și promovat către investitori mesajul că are imaginea de la „firul ierbii” – este faptul că acum tinerii au clar un buget de la părinți pentru cumpărături de gadget-uri și accesorii pentru telefoanele mobile. Acum tinerii sunt un client pe care îl vor.
Darius Petric, unul din fondatorii companiei lansată în anul 2002 la Timișoara, subliniază că ținta este 100% pe retail și vor să ofere protecție eficientă pentru telefoane, la prețul corect.
Vânzările online – doar în planul secund
Pe de altă parte, preocuparea de dezvoltare a segmentului online nu există. Experiența arată că, de fapt, clienții sunt aceiași și că din zona de internet așteptările sunt pentru disocunt-uri mai mari. Prin contrast, la „insulele” Contakt din mall-uri pot veni și cu servicii conexe.
Folia de protecție se montează pe loc și, în general, vânzarea prin portalul de internet al companiei nu ajută partenerii care operează magazinele din mall-uri după un tip de locație de gestiune. Ei au interesul ca acești clienți să vină la ei.
Ideea de a ținti lărgirea bazei de clienți prin mediul online nu este atractivă pentru Contakt pentru că pe acest segment așteptările sunt să fie și disocunt-uri de 70%. „Nu vrem să intrăm în cifre negative”, este mesajul conducerii companiei care subliniază că nu vor săm sacrifice marjele de profit pentru câștigarea de cotă de piață într-o țară unde deja sunt lideri.
„E neprofitabil”, rezumă investitorul Banu, prezent în board, adăugând că „la online dai în prețuri”.
Angajament pentru dividende
Companie care generează cash, Contakt va promova o politică generoasă de acordare de dividende, cu o rată de distribuție de 70%. Resursele de cash sunt disponibile.
Consultantul Dragoș Cabat spune că deja compania este matură și investițiile în „insulele” Contakt din galeriile comerciale nu sunt mari, udneva la 15.000 de euro pentru o locație. Nevoie de finanțare ar putea apărea doar dacă achiziționează competititori sau pentru extinderea externă, unde Contakt are planuri de expansiune în Cehia, Bulgaria, Ungaria și Serbia.
În aceste condiții, comapnia preferă să dea dividende, având avantajul că, odată listată, are accesul la piața de capital și pot emite acțiuni într-o majorare de capital sau pot ieși cu obligațiuni.
Contakt este un tip de comapnie care nu are banii blocați în utilaje cu amortizare în ani, nu operează cu stocuri vaste și nici nu are flotă de mașini. Petric spune că lucrează prin Fan Curier și alți curieri, iar livrările se fac la fiecare 2 zile din hub-ul de la Timișoara după o dinamică destul de bine anticipată a vânzărilor.
Este și varianta optimă pentru că, de regulă, curierii acordă prioritate mall-urilor pentru a se dispensa de cea mai mare parte a coletelor.














