Cosmeticele românești încep ușor, ușor să câștige teren în preferințele românilor. Povestea brandului Cosmetic Plant

Cosmeticele românești încep ușor, ușor să câștige teren în preferințele românilor. Povestea brandului Cosmetic Plant
Ana Maria Petcana
Ana Maria Petcana
scris 10 nov 2016

Cosmeticele românești încep ușor, ușor să câștige teren în preferințele românilor, în defavoarea brandurilor internaționale, pe măsură ce aceștia conștientizează treptat că un produs mai scump nu înseamnă neapărat că este mai bun, ci deseori este vorba doar de un ambalaj mai elegant și cheltuieli de marketing consistente reflectate în prețul de desfacere, spune Susana Laszlo, director general al producătorului local Cosmetic Plant, brand românesc cu o istorie de 25 de ani.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

”Asistăm, după părerea mea, la o creștere ușoară a ponderii producătorilor români de cosmetice în defavoarea brandurilor internaționale. (…) Companiile locale își fac tot mai mult simțită prezența pe piață, iar acest lucru este determinat și de atitudinea consumatorilor. Fie că vorbim de produse alimentare, de larg consum sau de îmbrăcăminte/încălțăminte, mobilier, românii au tendința să se întoarcă la origini” și să aleagă articole “Made în România”. Această atitudine a ajutat foarte mult companiile locale. De asemenea, considerăm că business-urile românești s-au zbătut să demonstreze că pot face produse de aceeași calitate ca și cele din afara țării și cred că au reușit. Ba mai mult, au reușit să se impună și pe piețe externe, să iasă la export, unde sunt foarte apreciate”, a declarat pentru Profit.ro Susana Laszlo.

Principalele provocări ale producătorilor locali de cosmetice, și nu numai, sunt bugetul de marketing mic de care dispune pentru promovare, dar și ambalajele produselor.

”Una din provocările cu care se confruntă toți producătorii autohtoni, deci și noi, este bineînteles bugetul de marketing net inferior celui de care dispun companiile internaționale, ceea ce face ca promovarea brandurilor românești să aibă de suferit.

O altă provocare ar fi cea legată de achiziția ambalajelor. Sunt foarte puțini producători autohtoni de ambalaje și calitatea ofertei acestora nu este întotdeauna în concordanță cu toate reglementările impuse de standardele de fabricație GMP.

Astfel, suntem nevoiți să achiziționăm aceste ambalaje din străinătate, deci ne confruntăm cu prețuri și cheltuieli de transport mai mari, cu termene de livrare mai lungi, precum și constrângeri cantitative destul de severe”, explică Susana Laszlo.

Vizibilitatea produselor românești crește și o dată cu prezența în cât mai multe magazine, și implicit pe rafturile marilor rețele de retail. Susana Laszlo spune că în relația cu marii retailerii nu este vorba de a-I convinge să listeze produsele, ci de obținerea unor condiții contractuale avantajoase.

”În fiecare țară, hipermarketurile își stabilesc în așa fel sortimentația, încât această să cuprindă inclusiv oferta celor mai reprezentativi producători locali. Bineînțeles, aceste parteneriate reprezintă și un fel de investiție pe termen lung, având în vedere diversele taxe percepute de către hyper- și supermarketuri, deci este foarte important că fiecare potențial furnizor să își facă toate calculele de rentabilitate necesare”, precizează Susana Lazslo.

Potrivit proprietarei Cosmetic Plant, negocierile cu marile magazine durează în mod normal între 3 și 6 luni, însă se pot prelungi dacă părțile contractante reușesc mai greu să ajungă la consens în ceea ce privește stabilirea unor condiții contractuale benefice pentru ambele părți.

În prezent, produsele Cosmetic Plant sunt prezente la nivel național în rețelele Auchan, Cora, Profi și Carrefour, dar magazinele naturiste, farmaciile și drogheriile dețin încă cea mai mare pondere.

”Per total, estimăm că produsele noastre se vând în cadrul comerțului tradițional la circa 8.000 clienți, dintre care în jur de 66% sunt farmacii și magazine naturiste, restul de 35% fiind rețelele de KA (rețele mari de hiper și supermarketuri) și drogherii”, mai spune Susana Laszlo.

Cele mai mari vânzări se înregistrează în București, după care urmează zona Transilvaniei.

Produsele Cosmetic Plant sunt livrate și la export, cele mai importante piețe externe fiind Republica Moldova și Ungaria.

”Obiectivul nostru principal este creșterea exporturilor prin promovarea mai agresivă a produselor noastre pe piețele străine. Analizăm astfel cu atenție piețele internaționale și participăm la expoziții internaționale. (…) Suntem în permanentă căutare de noi piețe de desfacere și suntem foarte interesați de găsirea unor parteneri sau distribuitori în Orientul Mijlociu și Asia.

Bazele business-ului Cosmetic Plant au fost puse în anul 1991 de către farmacista Ileana Meșter, mama Susanei Laszlo, cu o experiență de peste 20 de ani în cosmetologie, care a pornit de la convingereacă natura poate da științei o putere suplimentară, facilitând astfel crearea unor produse cosmetice de calitate, la un preț accesibil. Investiția inițială în companie a fost de 1.000 de dolari.

”Cu siguranță, începutul nu a fost ușor. În prima perioada, mama lucra singură într-o clădire de 35 - 40 mp, iar primul malaxor pentru fabricarea cremelor a fost confecționat de către un inginer clujean dintr-o oală de fiert rufe. Primele creme Cosmetic Plant au fost fabricate în serie mică, iar etichetele erau scrise de mâna”, povestește Susana Lazslo.

Prima investiție majoră a fost realizată abia cu 6 ani mai târziu, în 1997, când producția s-a mutat într-o clădire adecvată și au fost cumpărate primele utilaje profesionale. Apoi, an de an, echipamentele din fabrică au fost îmbunătățite și s-a investit într-un malaxor și un utilaj de umplut tuburi.

Afacerea a crescut ușor, ușor, a obținut certificări internaționale, iar în anul 2007 a fost finalizată construcția unei clădiri noi, dar abia în 2013 a fost mutată aici fabrica.

”La momentul respectiv aceasta era prea mare pentru nevoile noastre, a fost închiriată și abia în primăvară anului 2013 am mutat aici fabrică, depozitul și birourile administrative. Acesta a fost un proiect de investiție major pentru Cosmetic Plant, absorbind aproape 3,5 milioane lei. Din anul 2006, an de an, întregul profit a fost destinat dezvoltării și creșterii”, mai spune Susana Lazslo.

În cifre, Cosmetic Plant a crescut de la afaceri de doar 850.000 lei în anul 2.000 la 8,9 milioane lei anul trecut, principala sursă a creșterii businessului fiind reinvestirea profitului.

Susana Lazslo apreciază că momentul cheie în dezvoltarea companiei Cosmetic Plant a fost recunoașterea internațională a calității produselor prin câștigarea mai multor mai multe premii importante.

Planurile de viitor ale companiei cuprind continuarea investițiilor în cercetare și dezvoltare, în retehnologizarea unității de producție, modernizarea birourilor și extinderea depozitului de produse finite. 

Până în prezent, Cosmetic Plant a investit peste 5,3 milioane lei, o parte cofinanțate din fonduri UE.

Referitor la evoluția pieței locale de produse cosmetice, Susana Lazslo apreciază că aceasta e încă în dezvoltare, anul trecut înregistrând o creștere de aproximativ 3-4% față de anul precedent.

”Valoarea pieței este de 3,5 miliarde lei, care raportat la o populație de 20 de milioane de oameni înseamnă o cheltuială medie de 175 lei anual pe cap de locuitor, adică numai 15 lei pe lună. Ca termen de comparație, în țările din regiune consumul de cosmetice este aproape dublu, iar pe piețele cu tradiție este de până la 4-5 ori mai mare”, spune directorul Cosmetic Plant.

Ea apreciază însă că românii se documentează și devin tot mai conștienți de importanța îngrijirii pielii, fiind tot mai atenți în ceea ce privește ingredientele folosite în produsele cosmetice și trendurile internaționale.

”Acest lucru va conduce treptat la maturizarea pieței românești și la creșterea continuă a ponderii produselor cosmetice destinate îngrijirii tenului față de cele de machiaj”, mai spune Susana Laszlo.

viewscnt
Afla mai multe despre
cosmetic plant
poveste
viitor