UE aplică o scutire de taxe vamale „de minimis” pentru coletele comerțului electronic care sosesc în blocul comunitar și au o valoare mai mică de 150 de euro (174 dolari). Platforme online precum Shein, Temu, AliExpress și Amazon Haul trimit haine, accesorii și gadgeturi din fabricile chineze direct cumpărătorilor la prețuri extrem de mici, datorită scutirii de taxe vamale, conform Fashion Network.
UE aplică o scutire de taxe vamale „de minimis” pentru coletele comerțului electronic care sosesc în blocul comunitar și au o valoare mai mică de 150 de euro (174 dolari). Platforme online precum Shein, Temu, AliExpress și Amazon Haul trimit haine, accesorii și gadgeturi din fabricile chineze direct cumpărătorilor la prețuri extrem de mici, datorită scutirii de taxe vamale.
Numărul coletelor de comerț electronic cu valoare redusă care ajung în blocul comunitar s-a dublat anul trecut, ajungând la 4,6 miliarde.
Potrivit Comisiei, peste 90 % dintre acestea provin din China. Executivul UE estimează că aproximativ 65 % din coletele mici care intră în UE sunt subevaluate pentru a evita taxele vamale.
De asemenea, Comisia vede riscul de prejudiciere a consumatorilor de către produsele neconforme, de afectare a mediului de către transportul produselor cu durată de viață scurtă și de prejudiciere a industriei UE, în special a comercianților cu amănuntul, de către creșterea importurilor. SUA a renunțat la propria politică „de minimis” care permitea intrarea fără taxe vamale a coletelor cu o valoare mai mică de 800 de dolari, ceea ce a dus la îngrijorări că importurile chinezești ieftine s-ar putea redirecționa mai mult către Europa.
UE planifică o revizuire a sistemului său vamal prin crearea unei Autorități Vamale a UE și a unui Centru de date vamale al UE pentru a înlocui infrastructura IT din statele membre ale UE, economisind astfel până la 2 miliarde de euro pe an, potrivit Comisiei, și permițând o mai bună coordonare.
UE este o uniune vamală, ceea ce înseamnă că există un tarif comun pentru importurile din țările nemembre și nu există tarife pentru comerțul între țările UE. Dar fiecare țară are propria agenție vamală, iar blocul are în prezent 189 de sisteme informatice vamale diferite, motiv pentru care este necesar un centru de date, a declarat legislatorul olandez Dirk Gotink, care supraveghează reformele pentru Parlamentul European. Centrul de date va trebui să colaboreze cu firmele europene de tehnologie, având în vedere sensibilitatea informațiilor.
„Datele sunt practic o scanare RMN a economiei europene și a fluxurilor comerciale; sunt extrem de sensibile, iar accesul la aceste date trebuie să fie foarte strict reglementat”, a declarat Gotink pentru Reuters într-un interviu.
Lansarea care va oferi companiilor de comerț electronic acces la centrul de date este programată abia pentru 2028, data la care se prevede abolirea actualei scutiri de minimis de 150 de euro. Pentru mulți, acest lucru este prea lent.
Blocul dorește, de asemenea, să introducă o „taxă vamală temporară simplificată” pentru coletele de comerț electronic cu valoare redusă, posibil în noiembrie 2026. Această taxă unică bazată pe procentaj pentru toate coletele urmează să fie decisă de miniștrii de finanțe la reuniunea din 12 decembrie.
Comisia a propus, de asemenea, o taxă de manipulare de 2 euro pentru coletele de comerț electronic cu valoare redusă livrate direct consumatorilor sau de 50 de cenți pentru coletele manipulate de depozite. Comercianții online sau importatorii ar fi responsabili, iar această taxă s-ar adăuga la taxa vamală temporară.
Taxa de manipulare va fi probabil introdusă în noiembrie 2026 sau mai devreme, dacă se va găsi o soluție IT care să sprijine punerea sa în aplicare.
Mai multe țări, printre care Franța, Țările de Jos, Polonia și Portugalia, candidează pentru a găzdui noua autoritate vamală a UE înainte de termenul limită de 27 noiembrie.
Franța a propus orașul Lille, situat în nordul țării, lângă granița cu Belgia, ca oraș gazdă, în timp ce Polonia pledează pentru Varșovia, care este deja sediul agenției europene de pază a frontierelor și a coastelor Frontex. Portugalia a propus Porto.













