Parlamentul vrea să interzică afișarea pachetelor de țigări și a prețurilor acestora

Parlamentul vrea să interzică afișarea pachetelor de țigări și a prețurilor acestora
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 23 nov 2015

Fumătorii se află sub un asediu al inițiativelor Parlamentului și comisiilor sale. După proiectul care prevede interzicerea totală a fumatului în orice spațiu public, parlamentarii au redactat și un amendament care vizează “interzicerea afișării produselor din tutun în locurile obligatorii de trecere din unitățile în care acestea se comercializează”.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Cu alte cuvinte, fumătorii nu vor mai putea ști dacă într-un magazin se comercializează sau nu tutun și dacă respectiva unitate vinde sau nu marca de țigări favorită. Ei nu vor mai putea compara nici prețurile diferitelor mărci de țigarete.

Dacă ar fi adoptat, respectivul amendament, care a trecut de Comisia de Sănătate a Camerei Deputaților, va avea efecte nu numai asupra fumătorilor, ci și a producătorilor de țigarete și retailer-ilor. În aceste condiții, atât producătorii, cât și retaler-ii au decis să trimită conducerii și membrilor Camerei Deputaților, câte o scrisoare, prin care protestează împotriva adoptării respectivului amendament.

75 mii de mici antreprenori - afectați

Potrivit unor surse parlamentare, producătorii de tutun (BAT, JTI și Philip Morris) au susținut, în scrisorile trimise, că “această măsura a fost respinsă ca fiind excesivă în cadrul Parlamentului European în timpul negocierilor asupra Directivei privind produsele din tutun (40/2014). În acest moment este în curs de transpunere Directiva privind produsele din tutun (40/2014), care va abroga in mare parte Legea nr. 349/2002.”

Producătorii și retail-erii susțin că adoptarea respectivului amendament ar avea mai multe consecințe nefaste asupra pieței, dar nu numai. În primul rând, va fi afectat mediul de afaceri, în special 75 mii de mici antreprenori (acesta find numărul de puncte de vânzare cu amănuntul din prezent în România), dar și a retailerilor, în special a celor mari, prin creșterea timpului de servire a clienților. Producătorii susțin totodată că măsura este imposibil de aplicat în peste 50% din cazuri, adică în magazinele de dimensiuni mici - unde punctul de vânzare coincide cu casa de marcat - având drept consecință eliminarea comerțului cu țigarete din aceste magazine.

În plus, susțin producătorii, va fi suferi și mediului concurențial din industria tutunului “prin excluderea posibilității de prezentare a produselor noi și a inovațiilor, inclusiv a produselor cu risc redus pentru sănătatea consumatorului”.

Stimularea comerțului ilicit

Al doilea impact identificat de producători este acela asupra bugetului de stat, prin reducerea vânzărilor și, implicit, a “contribuțiilor bugetare plătite de industria tutunului, care, în acest moment, au un nivel semnificativ de peste 250 de milioane de euro lunar”. În plus, va fi favorizată creșterea evaziunii fiscale prin stimularea indirecta a comerțului ilicit, care în acest moment are unul dintre cele mai mari niveluri din UE – peste 14,7%. “În condițiile în care un punct procentual de contrabandaă echivalează cu 35-40 milioane de euro, orice creștere a acestui fenomen afectează bugetul de stat”.

“Este știut că, din cauza prețurilor fixe, profitul obținut de comercianți din vânzarea directă a produselor din tutun este foarte mic, rolul acestora fiind mai ales de a impulsiona vânzările cu circa 40% a altor produse”, susțin, la rândul lor, retailer-ii.

Aceștia avertizează și în legătură cu costurile disproporționate generate de transformări ale magazinelor pentru "ascunderea" produselor.

Un alt impact identificat de producători și retailer-i vizează “protecția consumatorului”, prin imposibilitatea afișării prețului (prevazuta expres în Codul Fiscal) și corelării acestuia cu produsul.

Încălcarea unor tratate internaționale

În scrisorile adresate deputaților, producătorii și retailer-ii avertizează și asupra încălcării anumitor prevederi internaționale, precum cele ale Acordului privind Bariere Tehnice în Calea Comerțului (“reglementările nu vor fi mai restrictive asupra comerțului decât este necesar pentru realizarea unui obiectiv legitim”) sau ale Acordului privind aspectele drepturilor de proprietate intelectuală legate de comerț (“Folosința unei mărci de fabrică sau de comerț în cursul unor operațiuni comerciale nu va fi impiedicată de o manieră nejustificată prin cerințe speciale, cum ar fi folosința simultană a unei alte mărci, folosința sub o forma specială, sau folosința de o manieră care să dăuneze capacității sale de a distinge produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi.”

viewscnt
Afla mai multe despre
tutun
tigarete
interzicere
comercializate
fumat
retailer
supermarket