Shein, acuzat oficial de manipulare digitală: 25 de organizații europene de protecția consumatorului depun plângere comună

Retail   
Shein, acuzat oficial de manipulare digitală: 25 de organizații europene de protecția consumatorului depun plângere comună

Un grup de 25 de organizații pentru protecția consumatorului din Europa a depus o plângere comună împotriva gigantului chinez de fast fashion Shein, acuzând compania de practici comerciale înșelătoare și de stimulare a supra-consumului prin tehnici manipulative integrate în site-ul și aplicația mobilă, relatează Fashion United.

Plângerea, adresată autorităților europene, susține că Shein folosește așa-numitele „dark patterns” – elemente de design create intenționat pentru a influența comportamentul consumatorilor fără ca aceștia să fie conștienți. Printre aceste tactici se numără reducerile false, cronometrul care sugerează o promoție limitată în timp, alertele înșelătoare privind stocul redus și funcția de scroll infinit, care încurajează explorarea compulsivă a produselor. De asemenea, compania este acuzată că apelează la declanșatori emoționali și presiune socială, cum ar fi recenziile false sau notificările care sugerează că un articol este aproape epuizat.

Urmărește-ne și pe Google News
„Dreptul de a fi uitat” în era digitală: Între protecția datelor personale și responsabilitatea operatorilor CITEȘTE ȘI „Dreptul de a fi uitat” în era digitală: Între protecția datelor personale și responsabilitatea operatorilor

„Shein și-a conceput deliberat platformele online pentru a crea dependență, încurajând cumpărăturile impulsive și consumul excesiv. Nu este vorba de marketing inofensiv, ci de o strategie agresivă și intenționat înșelătoare”, a declarat Sandra Molenaar, directoarea organizației olandeze Consumentenbond, într-un comunicat de presă. „Aceste practici nu doar că sunt incorecte, dar sunt și dăunătoare atât pentru consumatori, cât și pentru mediu. De aceea, luăm atitudine și creștem presiunea asupra Shein.”, arată G4Media.ro

Demersul vine în urma unor anchete desfășurate anterior de autoritățile europene, care, la începutul anului 2025, au identificat mai multe încălcări ale legislației privind protecția consumatorului de către Shein. Acțiunea de față este coordonată de BEUC (Organizația Europeană a Consumatorilor), care a transmis plângerea către Comisia Europeană și rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC).

FOTO Primark continuă expansiunea în România și deschide primul magazin din Iași CITEȘTE ȘI FOTO Primark continuă expansiunea în România și deschide primul magazin din Iași

Organizațiile implicate subliniază că Shein nu este un caz izolat. Alte platforme de fast fashion ar folosi metode similare, ceea ce alimentează apelurile pentru o investigație mai amplă la nivelul întregii industrii.

Acțiunea colectivă reflectă o supraveghere din ce în ce mai riguroasă asupra modului în care companiile de modă rapidă își desfășoară activitatea în mediul online și accentuează presiunea asupra autorităților europene de a reglementa manipularea digitală în comerțul electronic.

viewscnt
Afla mai multe despre
shein
protecția consumatorului