INTERVIU Cristina Tărteață, secretar de stat în Ministerul Turismului, nu știe cât s-a cheltuit cu promovarea României în acest an și care sunt piețele țintă

INTERVIU Cristina Tărteață, secretar de stat în Ministerul Turismului, nu știe cât s-a cheltuit cu promovarea României în acest an și care sunt piețele țintă
scris 7 nov 2017

Cristina Tărteață, secretar de stat în ministerul Turismului și cea care conduce delegația pe care această instituție a trimis-o la târgul de turism World Trade Market care se desfășoară în aceste zile la Londra, nu știe cât a cheltuit România pe promovare turistică în acest an, deși până în septembrie a fost responsabilă cu direcția de marketing și promovare din minister, nu știe care sunt țările țintă ale României la capitolul promovare și nici câți turiști vin la noi în țară din Marea Britanie și cât s-a cheltuit cu promovarea pe această piață. În schimb, Cristina Tărteață compensează prin dăruire: a discutat timp de câteva ore cu toți expozanții români prezenți la standul României și a avut discuții cu mai multe televiziuni, printre care National Geographic, BBC, CNN, History Channel și Travel Channel.

Ea a fost instalată în postul de secretar de stat la începutul acestui an, detalii despre aceasta fiind prezentate atunci de Profit.ro.

Prezentă la târgul de turism de la Londra, Cristina Tărteață a stat câteva ore de vorbă, alături de Dan Mihalache, ambasadorul României în Marea Britanie, cu toți expozanții români prezenți la standuri și și-a notat problemele, propunerile și nemulțumirile acestora. În restul primei zile de târg, ea s-a întâlnit și a avut o serie de interviuri la televiziuni printre care National Geographic, BBC, CNN, History Channel și Travel Channel. Ea s-a întâlnit  la Londra și cu organizatorii unor târguri din India, Japonia și Marea Britanie pentru a pregăti participarea ministerului la aceste evenimente, cu standuri speciale dedicate centenarului Marii Uniri.

Cristina Tărteață se ocupă acum, în ministerul Turismului, de relațiile internaționale și fonduri europene, după ce până în luna septembrie, timp de aproape nouă luni, a condus departamentul de marketing și promovare turistică al ministerului. Ea a fost prezentă în luna martie a acestui an la târgul internațional ITB de la Berlin, unde ministerul Turismului a lansat aplicația "Explore Ro", destinată turiștilor români și străini care vor să descopere România.

Reporter: Ați lansat la Berlin o aplicație de turism. Ce s-a mai întâmplat cu ea?

Cristina Tărteață: Nu am să vă dau un răspuns la această întrebare, ar trebui să întrebați la minister direct, pentru că nu e sub directa mea coordonare. Se lucrează încă la chestiunea asta, s-a lansat, e foarte frumoasă, încă suntem în discuții. Nu știu exact ce s-a mai întâmplat, deci n-aș putea să vă spun.

EXCLUSIV Copos a vândut hotelul Astoria din Eforie Nord. Este prima dată când vinde de când a intrat în business-ul turistic CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Copos a vândut hotelul Astoria din Eforie Nord. Este prima dată când vinde de când a intrat în business-ul turistic

Câți bani s-au cheltuit în aceste zece luni pe promovare?
La fel, este o întrebare care ar trebui adresată ministrului. S-au cheltuit, din ce știu eu... Acum, promovarea și marketingul sunt sub directa coordonare a ministrului.

De ce nu vă mai ocupați dumneavoastră?
Așa s-a decis, pentru că, având importanța asta deosebită, e mult mai ușor să fie în directa lui coordonare. Na, așa s-a decis.

Și nu știți ce sumă s-a cheltuit până acum pe promovare?
Cred că a fost undeva în jur de... n-aș vrea să dau cifre, totuși, pentru că nu știu exact, dar în orice caz, n-au fost sumele alea care s-au vehiculat, destul de mici. Cu siguranță că a fost mai mult decât atât. Nu mai știu... ce cifre s-au vehiculat?

Undeva pe la 500.000 de de euro.
Nu, cu siguranță a fost mai mult decât atât! Dar puteți să-l întrebați direct pe domnul ministru, că știe exact, mai ales că dumnealui s-a ocupat de tot ce înseamnă buget și rectificarea bugetară.

Dar ați pierdut bani și la rectificarea bugetară...după ce oricum ați primit un buget de trei ori mai mic decât s-a promis în campania electorală.
La fel, mi-aș dori... Nu vorbesc despre cifre și despre legislație, pentru că de asta se ocupă domnul ministru.

Câți turiști vin în România din Marea Britanie?
Nu aș avea un număr exact să vă dau și știți foarte bine că nu este foarte corect numărul... Noi încercăm să facem acest SIET și poate cu ajutorul lui o să avem o acuratețe a datelor. O să cer numărul exact și o să vi-l dau. Îmi pare rău, dar nu am reținut cifrele.

Ce sumă cheltuiește România pe promovare pe piața britanică?
Deocamdată noi lucrăm la o strategie de promovare per total. Acum, să o împart pe fiecare țară, nu aș ști să vă zic. E vorba de o strategie... Nu o împart.

Maria Drăgulin, directorul viitorului hotel Hilton din Centrul Vechi, înainte de deschidere pentru Profit.ro: E mai greu să găsim cameriste decât manageri! CITEȘTE ȘI Maria Drăgulin, directorul viitorului hotel Hilton din Centrul Vechi, înainte de deschidere pentru Profit.ro: E mai greu să găsim cameriste decât manageri!

Dar în afară de prezența la târguri, ce măsuri de promovare ați luat?
Cele mai importante și cele pe care noi ne axăm sunt infotripurile cu influenceri, blogeri, jurnaliști străini. Am observat din toate discuțiile noastre și din deplasările în străinătate că astea dau cel mai bun rezultat și de asta încercăm să facem infotripurile acestea. Am avut indieni, chinezi, norvegieni, estonieni. Cererea este destul de mare, evident că noi suntem acum la început.
Noi facem grupuri de 10-12 persoane, pentru a le oferi calitate, Cu ajutorul ambasadelor le facem, până o să punem din nou în funcțiune atașații de turism. Le cerem să ne propunem anumiți jurnaliști, bloggeri, influenceri și îi întrebăm, în funcție de piața de pe care vin, ce ar vrea să viziteze în România și le facem tot acest tur.

Ce piețe țintă aveți?
Nu am stabilit încă piețele țintă. Evident că și Europa, și Asia, și.... Știți că ne trebuie strategia aceea...

Deci nu știți care sunt piețele țintă?
Încercați să nu-mi puneți vorbe în gură, pentru că nu am spus asta. Am spus că India și China sunt piețe prioritare pentru noi, deci puteți să le spuneți în orice fel vreți.

Și altele?
Bineînțeles că și Europa, dar ideea este că ieșim puțin din Europa. De ce ne-am ales China și India? Nu suntem singurii. Ăsta este un trend la nivel mondial.

În afară de țările țintă, pe care n-ați știut să mi le spuneți...
Nu e că n-am putut să vi le spun...

Nu s-au stabilit, încă, am înțeles...
Încercați să nu fiți tendențios. N-avem să spun exact că mă duc către piețe...

Nu vă interesează Franța, Germania?
Tocmai ce vă spun, ne îndreptăm foarte mult atenția către India și China, pentru că sunt foarte importante...

Să vă dau un exemplu: m-am întâlnit aici, la târg, cu cineva de la standul Republicii Moldova. Ei au stabilit foarte clar trei țări țintă, de unde se concentrează să atragă turiști: Polonia, Italia și România.
Bravo lor! Extraordinar! Extraordinar! Mă bucur pentru ei.

 ...
Cred că avem rezultate destul de bune.

Cum se cuantifică?
Tocmai ce am devenit membri în Consiliul Executiv al OMT (n. r. - Organizația Mondială a Turismului).

Păi am mai fost membri în acest consiliu și pe vremea Elenei Udrea, și a lui Grapini, și asta nu ne-a ajutat deloc.
Om fi fost, dar nu mai eram, că dacă eram în continuare, nu am mai fi candidat. Deci mie mi se pare că e o cuantificare destul de bună.

Și ne ajută cu ceva treba asta?
Absolut! E o vizibilitate mult mai mare...

Dacă e o vizibilitate mult mai mare, vă întreb pe dumneavoastră: cine a fost acum doi ani președintele acestui Consiliu Executiv și care au fost membrii? Câți membri sunt acum? Cinci?
Membri în Consiliul Executiv?

Da.
Doamne ferește, cum să fie doar cinci?

Zece? Sau câți sunt?
Sunt vreo 11, plus... O să vă dau...

Și cine sunt membrii ăștia? Că nu-i știe nimeni.
Păi, nu-i știți dumneavoastră, că poate nu v-a interesat, dar eu eu vorbesc  de...

Dar dumneavoastră îi știți?
Bineînțeles, eu vorbesc la nivel internațional, este mult mai ușor...

Îi știți?
Imediat. Repet, dacă vreți să fiți incisiv, puteți să fiți, că... na! Dacă vi se pare că eforturile noastre nu se cuantifică, puteți să spuneți asta, că e părerea dumneavoastră.

Dar n-aveți nici măcar un site de promovare. Romania.travel e la pământ, nu s-a făcut nimic la el.
Lucrăm la asta. Da' ați intrat pe site și vi s-a părut ceva?

Am intrat.
Și ce nu v-a plăcut?

Că e pueril, parcă ar fi făcut de un elev de gimnaziu.
Îmi doresc ca toți cei din branșa dumneavoastră să înțeleagă că noi chiar facem eforturi și ne dorim să ne susțineți în eforturile noastre, pentru că nu își dorește nimeni să eșueze. Până la urmă, noi toți trebuie să promovăm România, asta e cel mai important, și dacă nu va fi un efort "concertat", nu o să reușim niciodată. Că dacă ne dăm în cap unul altuia, nu ajungem niciunde.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
cristina tarteata
promovare turism