De ce este important: În 2008, când s-a introdus Pilonul II de pensii de stat administrate privat, cota de contribuție era de 2% din venit și urma să se majoreze anual cu 0,5 puncte procentuale, până la nivelul de 6% din salariu. Guvernele nu au respecat însă calendarul de majorare nu a fost respectat, nivelul contribuțiilor fiind chiar înghețat o perioadă, pentru ca în 2016 cota de contribuție să crească până la 5,1%. În 2018, cota s-a redus la 3,75%, nivel la care a rămas până la 1 ianuarie 2024, când cota a fost majorată la 4,75%, cât este și în prezent.
Inițiatorii proiectului subliniază că în temen de 8 ani de la începerea colectării contribuțiilor la Pilonul II, cota de contribuție urma să se majoreze până la 6%, cu o creștere de 0,5 puncte procentuale pe an.

”Crizele economice și financiare din ultimii 15 ani au deteminat guvemele să adopte derogări și amânări de la implementarea majorării anuale a contribuțiilor individuale, deși toate prognozele demografice și financiare demonstrau foarte clar că, după anul 2030, sistemul de pensii de asigurări sociale de stat (Pilonul I) va avea mari dificultăți în a asigura o rată decentă de înlocuire a salariului prin pensie”, arată inițiatorii.
Aceștia subliniază că unul dintre angajamentele asumate de România îm cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) se referă la obiectivul de ''a asiigra viabilitatea ăpe termen lung a fondurilor de pensii din cadrul celui de al doilea pilon”.
De asemenea, mai arată autorii proiectului, în cadrul PNRR există recomandarea refomării sistemului de pensii, care trebuie să abordeze "întărirea Pilonului II de pensii prin creșterea contribuțiilor la Pilonul II, în linie cu prevederile Strategiei Fiscal-Bugetare, pentru a asigura sustenabilitatea pe termen lung a sistemului de pensii".

Ca urmare, proiectul prevede majorarea etapizată a cotei de contribuție la Pilonul II până la procentul asumat de 6%, după cum umează:
- cu 0,5 puncte procentuale, de la 1 ianuarie 2026;
- cu 0,75 puncte procentuale de la l ianuarie 2027.
”Relativul impact bugetar pe componenta de venituri va fi resorbit prin veniturile mai mari (din contribuții sociale/impozit pe salarii) deteminate de eliminarea unor facilități fiscale în anii 2024-2025 (sectorul IT, construcții, agricultură). Mai mult decât atât, prin modul de transfomare a contribuțiilor la Pilonul II în unități investiționale, impactul bugetar pe termen mediu și lung va fi unul pozitiv: impact pozitiv asupra finanțării pieței de capital, impact pozitiv asupra finanțării datoriei guvemamentale etc.”, susțini inițiatorii

Recent, întrebat dacă nu ar trebui respectată, odată cu stabilirea modalității de plată a pensiilor private, și cota de 6% prevăzută la stabilirea acestui sistem, președintele ASF, Alexandru Petrescu, a spus și el că o astfel de măsură ar fi utilă.
”Răspunzând la întrebarea dacă ar fi util, și ca o creștere a rentabilității, a creșterii masei investiționale, da, cred că ar fi util. Au existat o serie de angajamente ale diferitelor echipe guvernamentale, de-a lungul anilor, de a atinge punctul de 6%. Acum avem 4,75 și vă amintiți că ne-am dus înapoi la 2, am avut 2, ne-am întors la 4, acum suntem la 4,75. Este o decizie ce ține și de voință politică, nu aș putea să vă spun când se va atinge cota de contribuție 6%, dar cu siguranță angajamentul, odată luat de către Guvern, indiferent de coloratura lui, va ajunge, fiind o recomandare și la nivelul Comisie, dar n-aș putea să vă zic când”, a afirmat Alexandru Petrescu.