Exit sau IPO?

Exit sau IPO?

Octavian Pătrașcu

scris 8 ian 2019

Oferta publică inițială de acțiuni (IPO, după numele în engleză) și exit-ul, adică vânzarea companiei, par foarte greu de comparat, fiindcă se referă la companii cu grade diferite de maturitate. Cel mai simplu spus, în cazul IPO, compania a trecut, probabil, prin mai multe runde de capitalizare/investiții. Dar, de fapt, alegerea nu e între IPO sau Exit “acum”, ci se referă la momente diferite. E destul de clar că un antreprenor cu viziune va ști să își traseze un plan care să includă și opțiunea pentru una dintre alternative.

Când optezi pentru exit

Știm cu toții că exit-ul înseamnă, în principiu, cedarea controlului într-o companie, odată cu compania. Excepție fac așa-numitele “acquihire”-uri din Silicon Valley - combinație de “acquisition” (achiziție) și “hire” (angajare), în care companiile de tech își doresc nu doar compania în sine, ci și talentul și competențele celor care au creat startup-ul de succes.

Dar, în general, exit-ul creează disponibilități financiare semnificative, iar un antreprenor pur-sânge le va investi în orice altceva decât vacanțe prelungite pe insule exotice.

De aici reiese că exit-ul este util atunci când ai planuri ulterioare lui. Asta se potrivește mai bine pe profiluri de business ca al angel investor-ului sau al serial entrepreneur-ului.

Din experiența proprie, pot spune însă că a viza un exit nu te scutește de muncă și investiție emoțională într-o anumită idee de business. Ca investitor minoritar în Vector Watch, ceasul inteligent născut în România, am avut nevoie de confirmări succesive pentru a crede în ideea respectivă. Succesul a însemnat vânzarea către Vector Watch, care mie, personal, mi-a permis să investesc ulterior cu succes în real estate sau platforme de eHealth precum ConsultaClick.ro.

Când vizezi IPO

Știm că oferta publică inițială de acțiuni pe burse este mai potrivită pentru o companie mai masivă și păstrarea controlului. Exemplu de succes: Deutsche Telekom, divizie a Poștei Germane, privatizată în 1996. Unul din cele mai de succes IPO-uri din istorie a avut loc pe data de 17 noiembrie 1996, când la noi Emil Constantinescu devenea președinte. A rezultat într-o capitalizare de 12,84 miliarde de dolari. În momentul de față, statul german mai deține aproape 32% din companie, în nume propriu și prin intermediul KfW, bancă de dezvoltare deținută de guvern. Restul de 68,1% din acțiuni sunt deținute de investitori în așa-numitul regim de free float, adică tranzacționate liber.

Din exemplul Deutsche Telekom, reiese clar că fondatorul poate deține controlul chiar în condițiile unui pachet minoritar, fiindcă restul acțiunilor sunt deținute de un mare număr de investitori mici. Cu alte cuvinte, dacă te vezi peste 20 de ani servind aceeași idee de business, e cazul să te gândești la un IPO. Ia în calcul faptul că acesta ar putea surveni peste 10 sau 15 ani.

Concluzia

entrepreneur.com face o comparație interesantă între Instagram și Snap, compania din spatele Snapchat - cu alte cuvinte, creatoarele a două aplicații sociale de mare succes, bazate pe imagine. Prima a vândut către Facebook în 2012, contra a un miliard de dolari, cu care este integrată în momentul de față, în timp ce Snap a optat în 2017 pentru IPO, dar a avut de suferit de pe urma atacului Facebook, care a lansat Facebook Stories, concurent direct la Snapchat. Acțiunile Snap, Inc. au scăzut sub valoarea ofertei inițiale, iar creatorii Snapchat s-au trezit cu o companie-problemă pe mâini.

Așa cum spuneam, exemplul nu poate fi absolutizat și arată, cel mult, că în lumea globală a companiilor de tech un independent - fie el și cu o valoare de miliarde în momentul listării pe bursă - poate supraviețui mai greu ca atare. Eu sper doar că v-am convins că IPO și exit-ul merită luate în considerare în același timp, chiar dacă se referă la orizonturi de timp diferite. Chiar și un exercițiu de gândire pe această temă vă va limpezi intențiile de viitor.

Octavian Pătrașcu este un antreprenor și angel investor cu o carieră de peste 10 ani în piețele de capital, tech, fintech și real estate. A realizat trei exituri de succes, dintre care două pentru branduri globale care activează în piețele financiare și unul, ca investitor minoritar în Vector Watch. Este managing partner al Key Way Group și fondator al TVP Family Office. Comentariile lui pot fi găsite online pe Octavianpatrascu.com.

Articol susținut de TVP Family Office.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
exit
ipo
octavian patrascu