Acțiunile companiilor producătoare de tutun s-au prăbușit joi după ce Philip Morris International Inc. a anunțat o scădere peste anticipații a livrărilor de țigarete, dar și o relativă stagnare a comerțului cu produse alternative (dispozitive și rezerve de fumat electronic sau de încălzit tutun). Drept urmare, cotațiile Philip Morris Internațional au înregistrat cea mai mare scădere zilnică de la listarea companiei din martie 2008, de 16%.
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Potrivit The Wall Street Journal, rezultatele dezamăgitoare din primul trimestru au condus la scăderi, nu de aceeași amploare însă, ale cotațiilor tuturor companiilor din Big Tobacco, cum ar fi Altria Group Inc., British American Tobacco PLC și Imperial Brands PLC.
Anul trecut, Philip Morris a început producția în România, în fabrica de la Otopeni, a produselor din tutun cu potențial de risc redus. În luna iulie, PMI a anunțat că va transforma fabrica de țigări din Otopeni într-o unitate de producție a rezervelor din tutun pentru dispozitive IQOS, investind în acest sens aproape jumătate de miliard de euro. Anul trecut au fost produse și exportate peste 2 miliarde de rezerve de tutun în fabrica din Otopeni. Dispozitivele IQOS produse în România de Philip Morris ajunseseră, în luna octombrie 2017, la o cotă de piață de 1,4% din total consum de tutun din România. În luna decembrie, la rândul său, BAT a lansat în România, în premieră pentru Europa, glo™, cel mai nou produs de încălzire a tutunului destinat fumătorilor adulți. Recent, BAT a anunțat că se pregătește să extindă la nivelul întregii Românii rețeaua de distribuție a glo™ și Neostiks.
Industria tutunului a fost de mai mult timp amenințată de declinul constant al fumatului, în special în țările dezvoltate. În ultimii ani, însă, industria a reușit să compenseze scăderea volumelor prim majorarea prețurilor, stimulând astfel rata profitabilității și, implicit, prețul propriilor acțiuni.
Fondurile suplimentare au fost utilizate pentru a investi în dezvoltarea unor dispozitive de fumat, cum ar fi țigările electronice sau alte gadgeturi de încălzit tutunul, care, susțin producătorii, deși sunt bazate tot pe nicotină, ar urma să micșoreze efectele dăunătoare care însoțesc arderea tutunului.
Cu toate că livrările de țigarete ale Philip Morris International au scăzut cu 5,3% în primele trei luni ale acestui an, compania a înregistrat un profit de 1,56 miliarde de la o cifră de afaceri majorată cu 14%, de 6,9 miliarde de dolari. Analiștii chestionați de Thomson Reuters anticipau o cifră de afaceri de 7 miliarde de dolari.
Ceea ce a surprins a fost însă evoluția livrărilor, mult sub anticipările investitorilor. Îngrijorător pentru aceștia a fost faptul că au fost înregistrate scăderi pe piețe considerate robuste, cum ar fi cele din Japonia, Rusia sau Arabia Saudită, care au rezistat în trecut cu mai mult succes în fața campaniilor anti-tutun desfășurate de guverne și organizații non-guvernamentale.
Însă și mai îngrijorătoare pentru investitori, susține The Wall Street Journal, a fost creșterea dezamăgitoare a vânzărilor Philip Morris de dispozitive și rezerve IQOS, cel mai riscant pariu al companiei.
Una dintre cele mai promițătoare piețe pentru IQOS a fost Japonia, unde dispozitivul și-a însușit rapid 16% din cota de piață a țigărilor obișnuite. În primul trimestru al anului însă, IQOS a câștigat doar 3% din piață, mai puțin de jumătate din rata de creștere înregistrată în trimestrul precedent.
"Vânzările de IQOS nu s-au ridicat la nivelul anticipațiilor noastre ambițioase", a declarat directorul financiar al companiei, Martin King, în cadrul unor discuții cu investitorii.
În schimb, în Japonia, “vânzările de țigărete scad cu o rată care neîntâlnită niciodată pe o piață importantă", remarcă David Sweanor, președintele consiliului consultativ al Centre for Health Law, Policy & Ethic din cadrul Universității din Ottawa.
Potrivit directorului financiar al companiei, o explicație ar fi o eroare strategică a Philip Morris, care nu s-a concentrat pe "consumatorii mai conservatori, în special segmentul de fumători de 50 de ani, care reprezintă aproximativ 40% din populația totală de fumători adulți" din Japonia.
Acțiunile BAT și Imperial Brands s-au depreciat la rândul lor cu 5,4%, respectiv, 2,9%, iar cele ale Altria (cu care Philip Morris speră să se asocieze pentru a vinde IQOS în SUA în cazul în care va primi aprobarea) au scăzut cu 6%.
Chiar dacă, până în prezent, companiile de tutun au reușit să compenseze scăderea volumelor cu prețuri în creștere, această strategie este considerată ca având limite, ceea ce a condus la o reducere a investițiilor în operațiunile tradiționale de tutun.