Vodafone obține o victorie mică în fața Consiliului Concurenței. Scapă de o parte din amendă, dar rămâne cu grosul sumei în spate. O poveste de 6 ani, cu acuzații de abuz de poziție

Vodafone obține o victorie mică în fața Consiliului Concurenței. Scapă de o parte din amendă, dar rămâne cu grosul sumei în spate. O poveste de 6 ani, cu acuzații de abuz de poziție
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 29 dec 2017

Curtea de Apel București (CAB) a redus cu 7% o amendă de 120,3 milioane de lei aplicată Vodafone România de Consiliului Concurenței în 2011, la a doua rejudecare a dosarului. Potrivit instanței, comportamentul anticoncurențial al celui de-al doilea jucător local de telefonie mobilă a fost favorizat de conduita autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor, ANCOM.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

30 iulie - Maraton Profit News TV: Inteligența Artificială în Economie. Parteneri: Garanti BBVA, Gomag.

În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) pentru abuz de poziție dominantă.

În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei și a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.

Veniturile din servicii ale Vodafone România au crescut cu 4,1%, până la 186 milioane de euro CITEȘTE ȘI Veniturile din servicii ale Vodafone România au crescut cu 4,1%, până la 186 milioane de euro

La Vodafone România, sancțiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei.

Subsidiara locală a grupului britanic Vodafone a contestat sancțiunea, dar instanța a respins ca neîntemeiată acțiunea  în iunie 2013, cu posibilitate de recurs.

Un an mai târziu, ÎCCJ a retrimis spre rejudecare dosarul. O decizie similară a fost hotărâtă de instanță și în cazul Orange Romania, în iunie 2014.

“Decizia nr. 1.841/08.04.2014. Admite recursul declarat de Vodafone România împotriva sentinței civile nr. 1.922/11.06.2013 și a încheierii din 19.03.2013 ale Curții de Apel București. Casează hotărârile recurate și trimite cauza spre rejudecare aceleiași instanțe. Irevocabilă. Pronunțată, în ședință publică, 08.04.2014”, potrivit datelor instanței.

În ianuarie 2016, Curtea de Apel București a hotărât reducerea amenzii cu peste 50 milioane, la 69,7 milioane de lei. Consiliul Concurenței a înaintat recurs în iunie 2016.

În luna martie a acestui an, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a hotărât trimiterea spre rejudecare, pentru a doua oară, a dosarului.

Vodafone nu renunță și continuă la instanța supremă litigiul cu ANCOM pentru plafonul consumului de date în roaming CITEȘTE ȘI Vodafone nu renunță și continuă la instanța supremă litigiul cu ANCOM pentru plafonul consumului de date în roaming

În cadrul investigațiilor declanșate în 2006, în urma unor plângeri depuse de către Netmaster Communications SRL, Consiliul Concurenței a constatat că Orange și Vodafone au refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la rețele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator.

Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange și Vodafone.

Interconectarea rețelelor operatorilor și implicit achiziția de către aceștia a serviciilor de terminare a apelurilor permite abonaților din rețele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin rețelele altor operatori (Netmaster în acest caz) și livrarea lor la punctul final de destinație (utilizatorii finali ai rețelelor Orange și Vodafone).

Potrivit instituției, abuzurile Vodafone și Orange s-au manifestat pe piețele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile rețele de telefonie, piețe pe care fiecare dintre acești operatori deține o poziție de monopol.

Conform legislației în domeniul concurenței, în absența unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziție dominantă pe piața de acces.

Orange și Vodafone aveau nu numai obligația de a acorda accesul Netmaster la rețelele lor în vederea terminării apelurilor, dar și pe aceea de a respecta reglementările autorității din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective (indiferent de locul de inițiere a acestora, în afara sau în interiorul României).

Din analiza efectuată de Consiliul Concurentei a rezultat că, până la data de 1 ianuarie 2007, Vodafone și Orange și-au stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internațional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.

Decizie: Vodafone își închide serviciul de plăți cu mobilul. Ce se întâmplă cu banii din contul clienților CITEȘTE ȘI Decizie: Vodafone își închide serviciul de plăți cu mobilul. Ce se întâmplă cu banii din contul clienților

Cele două companii nu au acordat Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internațional și a celor originate în rețelele altor furnizori din România pentru pentru o perioadă de  1 an și jumătate în rețeaua Vodafone și 2 ani și 4 luni în rețeaua Orange.

De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii au limitat terminarea apelurilor naționale provenite din rețeaua Netmaster.

"Veniturile suplimentare obținute de cele două companii pe această piață reprezintă, de fapt, cheltuieli suplimentare ale operatorilor care au terminat apeluri în rețelele Vodafone și Orange. Acest lucru se traduce prin plata unor tarife mai mari de către consumatorii finali”, declara președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, într-un comunicat din februarie 2011.

Netmaster a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intrați pe piață începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia.

În prezent, firma nu mai există, fiind radiată (fuziune prin absorbție) din august 2008.

Firma a fost cumpărată de New Com Telecomunicații, care și-a vândut la rândul său baza de clienți către RCS&RDS și Telekom Romania Communications (fosta Romtelecom), pe fondul unor probleme financiare generate de recesiune.

viewscnt
Afla mai multe despre
vodafone
consiliul concurentei
amenda
dosar
rejudecare