ANAF a dezvoltat sau îmbunătățit 36 de aplicații. Printre noutățile din ultimul an se numără alerte la radierea, dizolvarea, insolvența firmelor sau o aplicație care identifică zonele cu firme cu comportament fiscal neadecvat

ANAF a dezvoltat sau îmbunătățit 36 de aplicații. Printre noutățile din ultimul an se numără alerte la radierea, dizolvarea, insolvența firmelor sau o aplicație care identifică zonele cu firme cu comportament fiscal neadecvat
scris 20 iul 2019

Ministerul Finanțelor și ANAF, agenție din subordinea sa, dispun în prezent de 593 de aplicații și platforme IT, din care doar 499 sunt și funcționale, relevă informații analizate de Profit.ro. În ultimele 12 luni, ANAF a dezvoltat sau îmbunătățit 36 de noi aplicații, printre și cele care permit identificarea situațiilor de fraudă pentru comercianții care realizează achiziții intracomunitare, identifică locațiile unde funcționează mai multe firme cu comportament neadecvat sau alertează ANAF în privința procedurilor de radiere, dizolvare, insolvență a companiilor.

Sistemul IT al ANAF, Ministerului Finanțelor și altor structuri subordonate Finanțelor este administrat de Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF).

În perioada mai 2018 - iunie 2019, CNIF a dezvoltat pentru ANAF și Finanțe:

12 aplicații noi

  • sistem informatic pentru generarea de diagrame de legături între contribuabili pe baza D394/D390 și a altor surse de informații (importuri, ONRC, etc) - reproiectat
  • aplicație care permite identificarea situațiilor de fraudă pentru comercianții care realizează achiziții intracomunitare pe codurile speciale și care nu plătesc TVA
  • situația cu locații are rolul de a identifica adresele unde funcționează mai multe societăți cu un comportament neadecvat
  • publicarea execuțiilor bugetare trimestriale din Anexa 7 a formularului S1001 pe site-ul Ministerului Finanțelor
  • AMEF-NUI
  • Registrul caselor de marcat electronice fiscale
  • Gestionarea președenției Consiliului UE
  • aplicație de raportare și de analiză de risc în vederea verificării informațiilor înscrise în declarațiile depuse de operatorii economici referitoare la aparatele de marcat electronice fiscale
  • NEXUS - sistem integrat de raportare a activității de control fiscsal
  • situație analitică privind neconcordanțele între numărul de salariați înscris în REVISAL și cel înscris în D112
  • alerte proceduri radiere, dizolvare, insolvență a companiilor
  • registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale
EXCLUSIV Codul Fiscal - din nou schimbat CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Codul Fiscal - din nou schimbat

24 de funcționalități noi pentru aplicații existente

  • pregătirea controlului pentru persoane fizice
  • gestiunea acțiunilor de inspecție fiscală a persoanelor fizice
  • aplicație care permite încărcarea datelor aferente emiterii soluțiilor fiscale anticipate și acordurilor de preț în avans
  • pregătirea controlului pentru persoane juridice
  • puncte de vedere legislație
  • formularul S1100 și lista întreprinderilor publice monitorizate
  • sistemul informatic de admnistrare a creanțelor fiscale
  • sistemul integrat de administrare a recuperării creanțelor
  • sistem de administrare a impozitului pe venitul persoanelor fizice
  • sistem de valorificare a datelor din situațiile financiare ale operatorilor economici, comparativ cu date din declarația D101, D300, D394, D112 și Revisal
  • clienții băncilor din România, persoane fizice/juridice
  • gestiunea împrumuturilor acordate unităților administrativ-teritoriale din veniturile obținute din privatizare
  • evidența raportărilor operative privind efectuarea plăților la împrumuturi/garanții contractate direct de către autoritățile administrației publice locale, cu sau fără garanția statului sau garantate de acestea
  • declarații fiscale transmise pe cale electronică (Formular100)
  • gestiune declarații fiscale și informative pentru persoane juridice și alte entități (Formular 100)
  • SOFT A și SOFT J (Formularul 100, Formularul 205, Formularul 101, Formularul 204, DU)
  • Spațiul Privat Virtual
  • solicitare documente din dosarul fiscal (introducerea formularelor D212, D207, D307, D399 și D700, D710, DU)
  • sistemul informatic de administrare a documentelor administrative
  • formular de contact în spațiul public
  • formular de contact în Spațiul Privat Virtual
  • evidența contabilă a operațiunilor de plăți și încasări efectuate prin Trezoreria statului
  • contracte cu nerezidenții (F017)
  • cereri de rezidență fiscală - aplicație web pentru prelucrarea cererilor și emiterea certificatelor de rezidență fiscală, obținerea informațiilor statistice pe baza datelor introduse.
EXCLUSIV Schimbare pregătită în Codul Fiscal. Taxarea inversă - extinsă și în domeniul livrării de gaze, la inițiativa OPCOM CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Schimbare pregătită în Codul Fiscal. Taxarea inversă - extinsă și în domeniul livrării de gaze, la inițiativa OPCOM

ANAF are probleme serioase cu infrastructura IT

Fiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate în prezent la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat la momentul respectiv de Profit.ro. Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități. În plus, sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.

"Infrastructura hardware și software de care dispune sistemul de producție al Ministerului Finanțelor în momentul de față este implementată pe platforme cu o uzură fizică și morală avansată, în tehnologii vechi și cu capacități foarte reduse față de necesități. Mare parte din aplicațiile informatice au fost dezvoltate etapitzat, prin proiecte complexe, realizate în diferite tehnologii hardware și software existente pe piață la momentul implementării lor, astfel că, în prezent, există pe piață un număr de aproximtiv 500 de aplicații care deservesc procesele financiar-fiscale și procesele suport ale Ministerului Finanțelor și instituțiilor din subordine", potrivit unui document al Ministerului Finanțelor, din care Profit.ro a scris anterior.

Investițiile în IT la ANAF nu sunt o prioritate. Finanțele nu dau bani nici măcar pe hârtie. Au alocat pentru pentru anul acesta mai puțin de jumătate din cât era necesar CITEȘTE ȘI Investițiile în IT la ANAF nu sunt o prioritate. Finanțele nu dau bani nici măcar pe hârtie. Au alocat pentru pentru anul acesta mai puțin de jumătate din cât era necesar

Programul cu Banca Mondială - închis de Guvern

Profit.ro a anunțat, în luna mai, că acordul de 70 de milioane de euro prin care ANAF ar fi trebuit să-și modernizeze infrastructura IT cu bani împrumutați de la Banca Mondială a fost oprit oficial prin hotărâre de guvern. Autoritățile au împrumutat 18 milioane de euro pe care i-au cheltuit cu rezultate zero. Până la acest moment nu a fost tras nimeni la răspundere pentru neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu în ce privește implementarea programului de modenternizare a ANAF.

Având în vedere că lipsa modernizării ANAF afectează siguranța națională, Fiscul fiind esențial pentru bună funcționare a statului, autoritățile ar trebui să înceapă o anchetă în această privința.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
anaf
ministerul finanțelor
cnif
aplicatii
platforme it