Ministerul Finanțelor și ANAF, agenție din subordinea sa, dispun în prezent de 593 de aplicații și platforme IT, din care doar 499 sunt și funcționale, relevă informații analizate de Profit.ro. În ultimele 12 luni, ANAF a dezvoltat sau îmbunătățit 36 de noi aplicații, printre și cele care permit identificarea situațiilor de fraudă pentru comercianții care realizează achiziții intracomunitare, identifică locațiile unde funcționează mai multe firme cu comportament neadecvat sau alertează ANAF în privința procedurilor de radiere, dizolvare, insolvență a companiilor.
Sistemul IT al ANAF, Ministerului Finanțelor și altor structuri subordonate Finanțelor este administrat de Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF).
În perioada mai 2018 - iunie 2019, CNIF a dezvoltat pentru ANAF și Finanțe:
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
12 aplicații noi
- sistem informatic pentru generarea de diagrame de legături între contribuabili pe baza D394/D390 și a altor surse de informații (importuri, ONRC, etc) - reproiectat
- aplicație care permite identificarea situațiilor de fraudă pentru comercianții care realizează achiziții intracomunitare pe codurile speciale și care nu plătesc TVA
- situația cu locații are rolul de a identifica adresele unde funcționează mai multe societăți cu un comportament neadecvat
- publicarea execuțiilor bugetare trimestriale din Anexa 7 a formularului S1001 pe site-ul Ministerului Finanțelor
- AMEF-NUI
- Registrul caselor de marcat electronice fiscale
- Gestionarea președenției Consiliului UE
- aplicație de raportare și de analiză de risc în vederea verificării informațiilor înscrise în declarațiile depuse de operatorii economici referitoare la aparatele de marcat electronice fiscale
- NEXUS - sistem integrat de raportare a activității de control fiscsal
- situație analitică privind neconcordanțele între numărul de salariați înscris în REVISAL și cel înscris în D112
- alerte proceduri radiere, dizolvare, insolvență a companiilor
- registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale

24 de funcționalități noi pentru aplicații existente
- pregătirea controlului pentru persoane fizice
- gestiunea acțiunilor de inspecție fiscală a persoanelor fizice
- aplicație care permite încărcarea datelor aferente emiterii soluțiilor fiscale anticipate și acordurilor de preț în avans
- pregătirea controlului pentru persoane juridice
- puncte de vedere legislație
- formularul S1100 și lista întreprinderilor publice monitorizate
- sistemul informatic de admnistrare a creanțelor fiscale
- sistemul integrat de administrare a recuperării creanțelor
- sistem de administrare a impozitului pe venitul persoanelor fizice
- sistem de valorificare a datelor din situațiile financiare ale operatorilor economici, comparativ cu date din declarația D101, D300, D394, D112 și Revisal
- clienții băncilor din România, persoane fizice/juridice
- gestiunea împrumuturilor acordate unităților administrativ-teritoriale din veniturile obținute din privatizare
- evidența raportărilor operative privind efectuarea plăților la împrumuturi/garanții contractate direct de către autoritățile administrației publice locale, cu sau fără garanția statului sau garantate de acestea
- declarații fiscale transmise pe cale electronică (Formular100)
- gestiune declarații fiscale și informative pentru persoane juridice și alte entități (Formular 100)
- SOFT A și SOFT J (Formularul 100, Formularul 205, Formularul 101, Formularul 204, DU)
- Spațiul Privat Virtual
- solicitare documente din dosarul fiscal (introducerea formularelor D212, D207, D307, D399 și D700, D710, DU)
- sistemul informatic de administrare a documentelor administrative
- formular de contact în spațiul public
- formular de contact în Spațiul Privat Virtual
- evidența contabilă a operațiunilor de plăți și încasări efectuate prin Trezoreria statului
- contracte cu nerezidenții (F017)
- cereri de rezidență fiscală - aplicație web pentru prelucrarea cererilor și emiterea certificatelor de rezidență fiscală, obținerea informațiilor statistice pe baza datelor introduse.

ANAF are probleme serioase cu infrastructura IT
"Infrastructura hardware și software de care dispune sistemul de producție al Ministerului Finanțelor în momentul de față este implementată pe platforme cu o uzură fizică și morală avansată, în tehnologii vechi și cu capacități foarte reduse față de necesități. Mare parte din aplicațiile informatice au fost dezvoltate etapitzat, prin proiecte complexe, realizate în diferite tehnologii hardware și software existente pe piață la momentul implementării lor, astfel că, în prezent, există pe piață un număr de aproximtiv 500 de aplicații care deservesc procesele financiar-fiscale și procesele suport ale Ministerului Finanțelor și instituțiilor din subordine", potrivit unui document al Ministerului Finanțelor, din care Profit.ro a scris anterior.

Programul cu Banca Mondială - închis de Guvern
Având în vedere că lipsa modernizării ANAF afectează siguranța națională, Fiscul fiind esențial pentru bună funcționare a statului, autoritățile ar trebui să înceapă o anchetă în această privința.