Bugetul - în cea mai tensionată situație a ultimilor ani. Fostul Guvern PSD a lăsat cele mai slabe venituri cel puțin din 2012, în timp ce a cheltuit cu cel mai mare zel din 2013 încoace

Bugetul - în cea mai tensionată situație a ultimilor ani. Fostul Guvern PSD a lăsat cele mai slabe venituri cel puțin din 2012, în timp ce a cheltuit cu cel mai mare zel din 2013 încoace
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 15 nov 2019

Bugetul pentru primele nouă luni ale anului, perioadă pentru care sunt disponibile date detaliate, arată o situație complicată a finanțelor țării. Comparativ cu programul stabilit la început de an de guvernul PSD, veniturile sunt în urmă cu  8,7%, cel mai mare decalaj pentru perioada ianuarie-septembrie începând cel puțin din 2012, arată calculele Profit.ro pe baza datelor Ministerului Finanțelor. Ministerul nu are publicate pe site datele respective și pentru anii anteriori. Totodată, deși cheltuielile sunt și ele mai reduse față de program, procentajul cheltuielilor efectuate în cele planificate este cel mai ridicat începând din 2013.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Disputele referitoare la buget s-au amplificat în ultimele zile, în contextul în care actualul ministru al Finanțelor, Florin Cîțu, a avertizat că bugetul se află într-o situație gravă și că dacă o serie de măsuri pe care ministerul le va adopta în perioada următoare nu vor redresa situația, deficitul bugetar pentru anul în curs ar putea trece chiar de 4%.

De ce este important: Deficitul bugetar reprezintă diferența dintre banii pe care Guvernul îi are din taxe și impozite și sumele mai mari pe care le cheltuie. Această diferență Guvernul o acoperă cu împrumuturi de la investitori și bănci. Cu cât statul are o nevoie mai mare să se împrumute, cu atât cei care îi dau bani cer dobânzi mai ridicate, dobânzi care sunt suportate tot din banii strânși prin taxe și impozite.

Mai contează: Totodată, este foarte important ca Guvernul să încerce să țină deficitul bugetar sub limita de 3% sau cât mai puțin peste. Pragul de 3% este limita maximă admisă în UE, iar depășirea atrage inițierea procedurii de deficit excesiv din partea Comisiei Europene, dar și mai important este riscul ca piețele finanicare să perceapă depășirea limitei ca pe o pierdere a controlului finanțelor de către guvernanți și să ceară dobânzi mai mari din cauza riscurilor sporite.

ULTIMA ORĂ Alocațiile pentru copii vor fi indexate cu rata inflației CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Alocațiile pentru copii vor fi indexate cu rata inflației

PNL a anunțat, în programul de guvernare, că nu se așteaptă să reușească să țină deficitul sub 3% anul acesta, din cauza timpul prea scurt, dar că va limita pe cât posibil depășirea nivelului.

Guvernul PNL a fost învestit pe 4 noiembrie. Astfel, deficitul la 10 luni, de 2,84%, este un deficit de care este responsabil guvernul anterior, condus de liderul PSD, Viorica Dăncilă. Ținta de deficit pentru întreg anul a fost stabilită de PSD la 2,7%, astfel că la predarea mandatului, aceasta era deja depășită.

Datele de mai jos se referă la primele nouă luni, în care defcicitul bugetar a fost de 2,62%, perioadă care reprezintă cea mai mare parte din cele 10 luni în care PSD a fost la guvernare. Mai multe date pentru primele 10 luni vom avea abia după 25 noiembrie, când Ministerul Finanțelor publică, conform calendarului, informațiile.

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a ridicat ieri problema celor peste 21 de miliarde de lei venituri nerealizate într-o conferință de presă. Printre măsurile pe care le-a menționat pentru ca deficitul să nu treacă de 4% se numără și o colectare mai bună de către ANAF, astfel încât să fie recuperată măcar o parte din acest decalaj.

ANAF a lansat în sfârșit proiectul pilot SAF-T pentru firme. Programul, pentru care a atras bani UE, va deveni operațional, cel mai probabil, cu întârziere CITEȘTE ȘI ANAF a lansat în sfârșit proiectul pilot SAF-T pentru firme. Programul, pentru care a atras bani UE, va deveni operațional, cel mai probabil, cu întârziere

Noul Guvern are, însă, la dispoziție mai puțin de două luni pentru a lua măsuri.

După cum se poate vedea din cifrele de mai jos, gradul de realizare a veniturilor a fost la nouă luni de numai 91,3%, adică lipsesc 8,7%, 21-22 de miliarde de lei, din banii pe care Guvernul și-a făcut planul la început de an. Procentajul de 91,3% este cel mai redus începând din 2012. Ministerul Finanțelor nu a făcut publice date mai vechi de anul 2012.

Cheltuielile au, însă, cel mai ridicat grad de realizare din 2013 încoace.

Rezultă că Guvernul PSD a lăsat bugetul cu cele mai slabe venituri cel puțin din 2012 încoace, dar posibil pentru o perioadă chiar mai lungă, în timp ce a cheltuit cu cel mai mare zel din 2013 încoace.

  Venituri
(miliarde lei)
Cheltuieli
(miliarde lei)
  Program Realizări Grad
realizare
Program Relizări Grad realizare
9 luni 2019 250,42 228,66 91,31% 276,71 255,64 92,39%
T3 2019 92,76 80,04 86,30% 98,53 87,06 88,4%
T2 2019 80,12 73,94 92,3% 93,08 88,42 95%
T1 2019 77,54 74,68 96,3% 85,1 80,16 94,2%
9 luni 2018 212,86 204,96 96,29% 242,31 221,72 91,5%
T3 2018 77,8 72,91 93,7% 84,55 74,71 88,4%
T2 2018 65,56 65,67 97,2% 79,3 76,17 96,1%
T1 2018 69,5 66,38 95,5% 78,46 70,84 90,3%
9 luni 2017 190,76 180,44 94,59% 209,52 187,25 89,37%
T3 2017 67,86 63,21 93,2% 74,51 63,73 85,5%
T2 2017 59,93 57,69 96,3% 70,51 65,51 92,9%
T1 2017 62,97 59,54 94,5% 64,5 58,01 89,9%
9 luni 2016 174,89 165,79 94,79% 196,17 169,49 86,4%
T3 2016 61,3 57,4 93,6% 65,54 57,24 87,3%
T2 2016 56,16 52,82 94,1% 65,21 59,69 91,5%
T1 2016 57,43 55,57 96,8% 65,42 52,56 80,3%
9 luni 2015 173,08 169,1 97,7% 189,5 162,95 85,99%
T3 2015 59,65 58,48 98% 63,09 56,53 89,6%
T2 2015 58,3 55,66 95,5% 64,52 56,36 87,4%
T1 2015 55,13 54,96 99,7% 61,89 50,06 80,9%
9 luni 2014 162,24 155,44 95,8% 169,64 155,02 91,38%
T3 2014 57,53 55,06 95,7% 56,7 51,16 90.2%
T2 2014 53,13 51,58 97,1% 57,04 54,12 94,9%
T1 2014 51,58 48,8 94.6% 55,9 49,74 89%
9 luni 2013 158,13 148,2 93,72% 164,85 155,44 94,3%
T3 2013 53,76 49,75 92,5% 53,39 51,26 96%
T2 2013 53,61 50,51 94,2% 56,2 52,95 94,2%
T1 2013 50,76 47,94 92.7% 55,26 51,23 92,7%
9 luni 2012 147,71 141,02 95,47% 155,65 148,18 95,2%
T3 2012 50,87 48,03 94,4% 50,26 48,4 96,3%
T2 2012 49,15 47,33 96,3% 53,37 50,73 95%
T1 2012 47,69 45,66 95,8% 52,02 49,05 94,3%

Calcule Profit.ro/date Ministerul Finanțelor

viewscnt
Afla mai multe despre
deficit bugetar
executia bugetara
buget
ministerul finantelor