Firmele și populația vor putea solicita de săptămâna următoare, cel mai probabil chiar de la începutul săptămânii, să beneficieze de amnistia adoptată recent de către Guvern. Ministerul Finanțelor a pregătit proiectul de ordin de ministru care stabilește procedura și formularele pentru cererile de amnistie și aprobarea acestora, iar intenția este ca acesta să fie adoptat rapid, probabil chiar la începutul săptămânii și să fie trimis către Monitorul Oficial pentru publicare în cursul aceleiași zile, potrivit informațiilor Profit.ro. Cei care vor să beneficieze de amnistie au timp să solicite acest lucru până la 25 noiembrie, să plătească ce le rămâne de achitat și să nu acumuleze datorii noi în procesul de amnistie.
Amnistia fiscală dă posibilitatea persoanelor fizice, inclusiv celor care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesiile liberale, să beneficieze de ștergerea a 50% din datoria principală și a 100% din accesorii (dobânzi și penalități), dacă datoria lor este de până la 5.000 de lei și plătesc 50% din principal, iar dacă datoria este de peste 5.000 de lei, vor putea accesa o ștergere a 25% din datoria principală și a 100% din accesorii. În cazul firmelor, amnistia oferă ștergerea integrală a accesoriilor dacă acestea plătesc datoria inițială, iar firmele care sunt contribuabili bun-platnici, adică nu au datorii, vor primi o bonificație de 3% din impozitul pe profit sau venit (microîntreprinderi) la termenul scadent de plată.
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
Amnistia vizează obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, iar termenul limită pentru depunerea cererilor este de 25 noiembrie.
Din proiectul de ordin publicat acum pe site de către Ministerul Finanțelor
Măsura 1 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cazul contribuabililor care datorează la această dată atât obligații bugetare accesorii, cât și obligații bugetare principale:
În acest caz, pentru a beneficia de măsura anulării accesoriilor, contribuabilii trebuie să plătească obligațiile bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv, să achite obligațiile curente
(cele născute după 1 septembrie 2024), să depună toate declarațiile fiscale și să depună cererea de anulare a acesoriilor până la data 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
Măsura 2 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă, cu
scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv:
În acest caz, contribuabilii care consideră că sunt erori în sumele declarate inițial pot depune declarație rectificativă prin care să declare obligațiile suplimentare și pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligațiilor declarate suplimentar dacă plătesc aceste obligații, precum și obligațiile curente (cele născute după 1 septembrie 2024), depun toate declarațiile fiscale și depun cererea de anulare a accesoriilor până la 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
Măsura 3 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, dacă la această dată contribuabilul datorează doar accesorii, iar obligațiile bugetare principale au fost stinse:
În acest caz, pentru a beneficia de măsura anulării accesoriilor, contribuabilii trebuie să plătească obligațiile curente (cele născute după 1 septembrie 2024), să depună toate declarațiile fiscale și să depună cererea de anulare a acesoriilor până la 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decăderii. Totodată, în situația în care dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale principale au fost stinse după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, respectiv după data de 6 septembrie 2024, acestea se anulează și sunt supuse restituirii.
Măsura 4 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a control fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență:
În acest caz, contribuabilii care la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență au în derulare un control fiscal pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligațiilor stabilite suplimentar de
organul de control dacă plătesc aceste obligații până la termenul de plată stabilit în decizia de impunere și dacă depun cererea de anulare a accesoriilor în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, indiferent dacă acest control a fost finalizat până la data de 25 noiembrie 2024 sau ulterior acestei date.
Măsura 5 - Anularea obligațiilor fiscale principale în cazul persoanelor fizice:
Pentru persoanele fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la
data de 25 noiembrie 2024, dar nu mai târziu de această dată, se acordă:
- anularea unui procent de 50 % din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Pentru persoanele fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75 % până la data de
25 noiembrie 2024, dar nu mai târziu de această dată, se acordă:
- anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv
Având în vedere cele mai sus menționate, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finanțelor pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor bugetare, care conține
următoarele prevederi:
- la sfera de aplicare sunt definite obligațiile bugetare administrate de organul fiscal central, care pot face obiectul ordonanței de urgență;
- sunt enumerate categoriile de debitori care pot beneficia de facilitățile fiscale;
- se reglementează cine acordă aceste facilități;
- care sunt facilitățile fiscale care se acordă, precum și categoriile de obligații de plată accesorii care intră sub incidența acestuia.
Totodată, sunt detaliate, atât procedura de acordare a amânării la plată, cât și procedura de acordare a anulării obligațiilor de plată accesorii sau procedura de retragere a notificării/cererii de
anulare a accesoriilor, după caz.
În acest sens, se reglementează și colaborarea între organul fiscal central și autoritățile/instituțiile publice care transmit organului fiscal central titluri executorii spre recuperare.
De asemenea, se prevede în proiectul de ordin și situația anulării obligațiilor accesorii în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea, precum și în cazul persoanelor care au în derulare o
eșalonare la plată.