TOP rău-platnici ANAF – Statul continuă să aibă cele mai mari datorii la...stat, cu CNH, CFR Marfă și CEH cap de listă. CFR Marfă, salt uriaș cu datorii reactivate

TOP rău-platnici ANAF – Statul continuă să aibă cele mai mari datorii la...stat, cu CNH, CFR Marfă și CEH cap de listă. CFR Marfă, salt uriaș cu datorii reactivate
Andreea Guţu
Andreea Guţu
scris 28 ian 2022

Companiile deținute de stat continuă să fie și cele mai îndatorate firme, cu datorii cumulate de 11,7 miliarde de lei, aproape jumătate din cât au de achitat la ANAF primii 50 de rău-platnici ai României, arată ultimele date, analizate de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În cursa datoriilor a existat o singură companie cu o “evoluție” semnificativă, topul fiind însă alcătuit, într-o proporție de circa 90%, din aceleași companii ca și în anul 2020, potrivit ultimelor date disponibile la 31 septembrie 2021, furnizate de platforma confidas.ro pentru Profit.ro.

Compania Națională a Huilei SA (CNH) rămâne cea mai îndatorată companie și în 2021, cu datorii la bugetul de stat de aproape 5,2 miliarde de lei și în stare de insolvență, urmată de Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă "CFR-Marfă" SA, al cărei acționar majoritar este tot statul român, prin Ministerul Transporturilor.

Investitorii străini pariază pe România CITEȘTE ȘI Investitorii străini pariază pe România

CFR Marfă a făcut un salt uriaș în clasament, de la datorii la bugetul de stat de 13,8 milioane de lei în 2020 la 1,9 miliarde de lei la finalul trimestrului III din 2021, o creștere de 99%. Practic, compania nici măcar nu exista în top 50 cele mai îndatorate societăți la ANAF realizat pe anul 2020, iar acum se situează pe a doua poziție, luându-i locul Societății Complexului Energetic Hunedoara SA. 

Creșterea abruptă a datoriilor înregistrate de CFR Marfă către ANAF vine ca urmare a eșuării procesului de privatizare, aprobat de Guvern la 13 februarie 2013. Eșecul și o investigație de la Bruxelles au reactivat datorii istorice.

“În vederea privatizării, toate datoriile cumulate de societate până la acel moment au fost stinse prin conversie în acțiuni. Principalele datorii au fost înregistrate către bugetul de stat și către CN CFR SA. Ca urmare a eșuării procesului de privatizare, respectiv finalizării în cursul anului 2020 a investigației Comisiei Europene, care a stabilit faptul că, în lipsa privatizării societății, conversia în acțiuni a datoriilor acesteia a constituit ajutor de stat ilegal, sumele respective au fost repuse în balanța CFR Marfă ca datorii către ANAF și CN CFR SA”, a declarat pentru Profit.ro conducerea societății CFR Marfă.

PROFIT NEWS TV Alte patru programe de finanțare vor deveni operaționale la finalul primului trimestru. Nancu Dumitru, Director General FNGCIMM: Vrem să acoperim întreg mediul de afaceri din România CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Alte patru programe de finanțare vor deveni operaționale la finalul primului trimestru. Nancu Dumitru, Director General FNGCIMM: Vrem să acoperim întreg mediul de afaceri din România

CFR Marfă se află, din primăvara anului trecut, în procedură de concordat preventiv, respectiv de preinsolvență, în care a intrat la cererea proprie. Planul de redresare aprobat atunci de creditori și omologat de instanță prevede eficientizarea companiei, astfel încât să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat, și obținerea de venituri prin valorificarea și darea în plată a unor active, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor.

Intrarea în concordat preventiv a fost decisă după ce Comisia Europeană a anunțat, în februarie 2020, în urma unei investigații demarcate în 2017, că statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutoare de stat ilegale în sumă totală de cel puțin 570 milioane euro, acordate prin anularea sau neîncasarea unor datorii.

Evoluție datorii ANAF CFR MARFĂ

Pentru a recupera din datorii, ANAF a scos la vânzare 200 de vagoane ale CFR Marfă. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, compania avea în 2018 circa 30.000 de vagoane, din care doar o treime erau în exploatare, active, cu revizii la zi. Restul erau în conservare sau cu reviziile expirate de mulți ani. Potrivit informațiilor Profit.ro, vagoanele scoase la vânzare de ANAF nu sunt dintre cele aflate în exploatare, iar suma obținută ar urma să meargă către stingerea unor datorii către o altă societate de stat, CFR Infrastructură. 

Anul trecut, cifra de afaceri a scăzut, de la 674,8 milioane lei în 2019, la 516,85 milioane lei în 2020. Pierderea societății s-a majorat de la 237,4 milioane lei, la 335,1 milioane lei.

Societatea Complexul Energetic Hunedoara SA (CEH), unde tot statul român este acționar majoritar, prin Ministerul Energiei, a coborât cu o poziție în clasament, pe fondul reducerii datoriilor, de la 1,69 miliarde de lei în 2020 la 1,60 miliarde de lei la finalul trimestrului III din 2021, o scădere de circa 5,3%. 

PROFIT NEWS TV Președintele PIAROM avertizează: Industria din România dă semne de oboseală de mulți ani. Ideea că poți să produci totul în altă parte și să imporți mai ieftin are o limită. Europa va deveni doar un „muzeu umanitar” CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Președintele PIAROM avertizează: Industria din România dă semne de oboseală de mulți ani. Ideea că poți să produci totul în altă parte și să imporți mai ieftin are o limită. Europa va deveni doar un „muzeu umanitar”

Pe lângă CNH, CFR Marfă și CEH, statul mai deține alte patru companii prezente în Top 50, pe diferite poziții – Societatea Comercială pentru Închiderea-Conservarea Minelor SA, Societatea Națională a Cărbunelui SA, Moldomin SA și Societatea Națională a Căilor Ferate Române SA – toate cele șapte societăți raportând datorii cumulate de 11,7 miliarde de lei, adică 42% din cât au de achitat primii 50 de rău-platnici ai României, circa 27,7 miliarde de lei

Italia Tobacco Production SRL este, conform datelor furnizate de sursa citată, a patra companie cu cele mai mari datorii la ANAF, de aproape 1,48 miliarde de lei, cu acționariat împărțit între italieni (60%) și români (40%), urmată de o societate cu activități tot în domeniul producției de tutun, Galaxy Tobacco SA, cu datorii de 1,47 miliarde de lei. 

EXCLUSIV Reorganizarea ANAF și MF - La ANAF vor fi desființate peste 3.000 de posturi CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Reorganizarea ANAF și MF - La ANAF vor fi desființate peste 3.000 de posturi

Omul de afaceri Ioan Niculae controlează 53,8% din acțiunile Galaxy Tobacco (fosta Societate Națională Tutunul Românesc - SNTR), printr-o firmă înregistrată în Cipru, în timp ce compania CTS Tobacco Limited deține 46,2%. Firma este însă în faliment.

Ioan Niculae mai deține și Grupul InterAgro, care recent l-a recrutat pe Teodor Atanasiu, fost ministru PNL al Apărării în Guvernul Tăriceanu, șef al AVAS, de două ori parlamentar al partidului și, cel mai recent, membru în Comitetul de Reglementare al ANRE, în funcția de administrator unic al unei companii din grup ce are în plan construirea unei noi centrale de producție de energie electrică.

Sub umbrela grupului intră și hotelul Inter din stațiunea Venus indicat recent ca vândut lui George Becali.

În luna februarie 2021, Ioan Niculae a fost condamnat de Curtea de Apel București, la cinci ani de închisoare în dosarul în care este acuzat, între altele, că "a corupt" oameni de afaceri, funcționari publici și înalți demnitari să promoveze o Hotărâre de Guvern prin care să fie acordate facilități fiscale privind subvenționarea achiziției de îngrășăminte chimice, acest lucru aducând InterAgro un beneficiu de 600 de milioane de euro. 

Pentru a determina companiile să-și plătească obligațiile fiscale, Guvernul a semnat introducerea pedeapsei cu închisoarea, de la 1 la 5 ani, măsură care a mai fost introdusă și în 2017 de către PSD, dar la care s-a renunțat după protestele mediului de afaceri. 

Și cum printre cei mai mari datornici la bugetul de stat se numără chiar companii ale statului, companii conduse acum și în ultimii 30 de ani preponderent de șefi numiți politic, practic statul ar trebui să-și amendeze proprii angajați și, în unele cazuri, să îi bage la închisoare. 

viewscnt
Afla mai multe despre
top companii cu datorii anaf
cele mai mari datorii la anaf
datorii anaf
cfr marfă
ioan niculae
complexul energetic hunedoara
cnh