Vasile Godîncă-Herlea, CEO și fondator Azitis, spune ca platforma a apărut ca răspuns la fragmentarea și lipsa de vizibilitate a pieței activelor în “distres” din România, un segment dominat de proceduri clasice, neuniforme și greu accesibile investitorilor.
„Licitația se desfășoară pe o perioadă de șapte zile, te înscrii online, depui toate documentele online, participi la licitații online și, mai mult decât atât, licitezi când vrei tu în cele șapte zile și de unde vrei tu”, a explicat Vasile Godîncă-Herlea, la emisiunea Educație cu Profit de la Profit.ro TV.
Un avantaj major îl reprezintă transparența. Toate etapele licitației sunt vizibile public, fără a fi necesar un cont, participanții putând urmări în timp real evoluția ofertelor, fără a vedea identitatea licitanților. Potrivit lui Vasile Godîncă-Herlea, acest lucru reduce riscul de înțelegeri informale, frecvente în licitațiile fizice.
„La licitațiile online, cel puțin cum e setată platforma noastră, este un element de transparență, pentru că toți pașii sunt vizibili online și puteți vedea fără să aveți cont acolo”, a spus acesta.
În România există peste 2.700 de practicieni în insolvență, care gestionează aproximativ 22.000–23.000 de dosare. Valoarea activelor gestionabile se ridică la câteva miliarde de euro, dintre care anual se tranzacționează între 300 și 500 de milioane de euro. Problema majoră, potrivit CEO-ului Azitis, este accesul dificil la informație și lipsa resurselor pentru promovarea activelor.
„O companie în insolvență de obicei are probleme de lichiditate, ceea ce înseamnă că eu vreau să vând un activ, dar n-am bani să-l promovez”, a explicat CEO-ul.
Prin centralizarea ofertelor într-o singură platformă și promovarea lor intensă online, Azitis urmărește să „democratizeze accesul la oportunitățile din „distres””, după cum spune fondatorul.
Rezultatele sunt deja cuantificabile. În 2024 și 2025, compania a listat active în valoare de aproximativ 112 milioane de euro și a vândut peste 30 de milioane de euro.
„Anul ăsta am avut listate în jur de 112 milioane de euro active și am vândut de peste 30 de milioane. Acele 30 de milioane s-au vândut într-o medie de 70 de zile”, a declarat Vasile Godîncă-Herlea.
Comparativ cu procedurile clasice, unde vânzarea unui activ poate dura între 1 și 3 ani, accelerarea este semnificativă. Mai mult, platforma generează competiție reală între cumpărători, cu o medie de șase licitanți per activ vândut.
„Avem o medie de 6 licitanți pe licitație. De la 2 în sus până la 10, 20 de oameni vin și se concurează”, a precizat acesta.
Portofoliul de active este extrem de divers, de la echipamente industriale și mașini de cusut până la terenuri evaluate la milioane de euro, clădiri sau apartamente. Azitis nu poziționează aceste active ca „ieftine” prin definiție, ci ca oportunități care necesită viziune și capacitate de valorificare.
„Oportunitatea trebuie văzută ca viziunea celui care ia activ și știe ce să facă cu el. Dacă îl iei doar pentru că e ieftin, te încarci cu un activ care de mâine îți va consuma bani și resurse”, a avertizat CEO-ul Azitis.
Piața activelor în ”distres”, mai spune acesta, este strâns legată de evoluția insolvențelor, dar cu un decalaj în timp. În prezent, România se află într-o perioadă cu un număr redus de insolvențe, aproximativ 5.000 anual, comparativ cu peste 30.000 în perioada post-criză din 2008–2013. Chiar și așa, volumul activelor disponibile rămâne ridicat.
„Chiar dacă insolvențele sunt puține, sunt câteva miliarde de active în “distres”. Când insolvențele o să înceapă să crească, această zonă de active o să crească”, a explicat Vasile Godîncă-Herlea.
În ceea ce privește finanțarea, Azitis a fost lansată cu capital din zona „friends, family and fools” și s-a autosusținut rapid. Compania a reușit încă din primul an să-și acopere cheltuielile de investiții, iar excedentul de numerar a fost reinvestit integral în dezvoltarea platformei.
„Din primul an am ajuns să ne acoperim cheltuiala de investiții. Tot ce înseamnă excedent de numerar am reinvestit în această platformă”, a spus CEO-ul.
Strategia de dezvoltare este centrată pe experiența cumpărătorilor, cu proceduri simplificate, garanții reduse și documentație minimă. Pe termen mediu, Azitis vizează extinderea regională, modelul fiind considerat replicabil în piețele din jur.
„Ne gândim ca în următorii 3–5 ani să încercăm și 2–3 țări din regiune. Am început să testăm Republica Moldova și de anul viitor s-ar putea să intrăm pe această piață. Ar trebui să mergem spre o dezvoltare regională”, a concluzionat Vasile Godîncă-Herlea.
















