Autor: Av. Speranța Lascu, Associate GMCID Legal
Consiliul Național al Audiovizualului, în calitatea sa de autoritate unică de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale, a transmis prin Decizia nr. 573/25.06.2025, noul Cod de Reglementare a Conținutului Audiovizual. Decizia mai sus menționată a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 641 în data de 8 iulie 2025.
Astfel, prin noul Cod de Reglementare a Conținutului Audiovizual au fost tranșate anumite chestiuni cu privire la publicitarea în materie de medicamente, tratamente medicale, dispozitive medicale, produse homeopate și/sau suplimente alimentare, iar printre altele, a fost stipulată interdicția de a difuza publicitate și teleshopping pentru astfel de produse sau tratamente prezentate sau recomandate de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrității lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente, precum și promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare.
Acestă interdicție urmează să intre în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării deciziei, prin urmare la data de 6 octombrie 2025.
Totodată, prin această decizie, au fost introduse și alte limitări privind publiciatea suplimentelor alimentare, limitări ce au intrat în vigoare la data de 6 august 2025.
Astfel, este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping pentru suplimente alimentare, dacă prezentările conțin recomandări ori avize ale asociațiilor medicale.
Este, de asemenea, interzisă difuzarea de publicitate pentru suplimente alimentare în emisiuni destinate minorilor ori în pauzele publicitare care precedă sau urmează unor astfel de emisiuni.
Publicitatea la suplimente alimentare nu trebuie să conțină nicio mențiune care:
- să dea impresia că o consultație medicală sau o intervenție chirurgicală nu este
- necesară, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanță;
- să sugereze că efectul tratamentului cu suplimentele alimentare respective este garantat, nu este însoțit de reacții adverse sau că efectul este mai bun ori echivalent cu cel al altui tratament;
- să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi îmbunătățită prin utilizarea suplimentelor alimentare respective;
- să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi afectată dacă nu se utilizează suplimentul alimentar respectiv;
- să se adreseze exclusiv sau în special minorilor;
- să sugereze că suplimentele alimentare sunt un aliment, produs cosmetic sau alt produs de consum;
- să sugereze că siguranța sau eficacitatea suplimentului alimentar este datorată faptului că acesta este natural;
- să poată, printr-o descriere sau reprezentare detaliată a unui caz, să ducă la o autodiagnosticare eronată;
- să ofere, în termeni inadecvați, alarmanți sau înșelători, asigurări privind vindecarea;
- să folosească, în termeni inadecvați, alarmanți sau înșelători, reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de boli sau leziuni ori de acțiuni ale suplimentelor alimentare asupra organismului uman sau a unei părți a acestuia.
În vederea efectuării publicității și teleshoppingul-ui privind suplimentele alimentare, este necesar ca acestea să includă informațiile prezente pe eticheta suplimentului alimentar, precum și avertizarea „Acesta este un supliment alimentar. Citiți cu atenție prospectul/informațiile de pe ambalaj.”.
Publicitatea și teleshoppingul trebuie să respecte normele aplicabile alimentelor cu destinație nutrițională specială. În mod specific, pentru alimentele folosite în dietele hipocalorice de slăbire, este interzisă orice publicitate care se referă la ritmul sau la cantitatea pierderii în greutate. Singura excepție sunt mențiunile cu privire la sațietate.
În cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restricții calorice, care, conform instrucțiunilor producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea trebuie promovate sub numele de „substitut alimentar complet pentru slăbit” sau „substitut alimentar parțial pentru slăbit”. Publicitatea și teleshoppingul la produsele și tratamentele pentru slăbit ori pentru menținerea greutății corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră și scrisă: „Consultați medicul înainte de a urma dieta.”
Publicitatea și teleshoppingul pentru produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menținerea greutății corporale trebuie să respecte următoarele condiții:
- să avertizeze publicul printr-un insert scris și/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor;
- să nu fie difuzate în emisiunile pentru minori sau în pauzele publicitare care precedă ori urmează unor astfel de emisiuni;
- să nu se adreseze în mod direct persoanelor obeze și să nu includă exemple în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate.
Aceste prevederi sunt aplicabile oricărui furnizor de servicii media audiovizuale, precum și furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video aflați sub jurisdicția României, precum și furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video aflați sub jurisdicția unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, dar al cărui conținut poate fi accesat pe teritoriul României.
Nerespectarea dispozițiilor mai sus menționate constituie contravenții, iar CNA va emite o somație conținând condiții și termene precise de intrare în legalitate. În cazul în care furnizorul sau distribuitorul de servicii nu intră în legalitate în termenul și în condițiile stabilite prin somație ori încalcă din nou aceste prevederi, se sancționează prin aplicarea unei amenzi contravenționale de la 5.000 lei la 100.000 lei.
În individualizarea sancțiunii, CNA va ține cont, după caz, de următoarele aspecte:
- gravitatea faptei și efectele acesteia;
- sancțiunile primite anterior, pe o perioadă de cel mult un an, și modul în care furnizorul de servicii s-a raportat la acestea;
- ziua din săptămână și intervalul de difuzare a emisiunii în cauză;
- durata emisiunii;
- audiența înregistrată.
Furnizorilor cărora CNA le-a adresat o somație de intrare în legalitate sau le-a aplicat o sancțiune au obligația de a comunica publicului motivele și obiectul sancțiunii sau ale somației, în formularea transmisă de instituție.
Un material Legal Marketing