Prof. univ. dr. habil. Costel Negricea: „Cred că vocea este încă în formare, începe să se facă auzită și în viitor va răsuna cu putere”

Prof. univ. dr. habil. Costel Negricea: „Cred că vocea este încă în formare, începe să se facă auzită și în viitor va răsuna cu putere”
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 30 oct 2024

Interviu acordat publicației "Romanian Legal Awards" de către Prof.univ.dr.habil. Costel Negricea, Rector al Universității Româno-Americane

Universitatea Româno-Americană a devenit un etalon în educație, creând punți palpabile către domeniile de business. Vom reveni și detalia despre toate aceste culmi atinse dar, întâi de toate, dorim să ne transmiteți în câteva cuvinte motivația din spatele responsabilității pe care o purtați nu pe umeri, ci în suflet.

Urmărește-ne și pe Google News

În primul rând, vă mulțumesc pentru cuvintele frumoase la adresa Universității Româno-Americane! Eu am fost student al Universității pe care acum o reprezint și am trecut din băncile facultății la catedră, locul care înseamnă atât de mult pentru mine. Port cu mine în fiecare moment frumoasele experiențe de student acumulate alături de profesorii mei, ulterior colegi, dar mai presus de toate amintirea profesorului de Marketing, fondatorul Universității Româno-Americane, domnul profesor universitar Ion Smedescu, profesor și mentor care a creat posibilitatea devenirii mele ulterioare personale și profesionale. Am fost astfel inspirat de profesorii mei și îndrumat spre cariera didactică accesând oportunitățile puse la dispoziție de Universitatea noastră. M-am format ulterior în cadrul mai multor instituții de învățământ din țară și din străinătate, devenind apoi cadru didactic, decan și, în prezent, cu onoare, Rector. Cred că motivația pe care o port în suflet, își are rădăcinile ancorate în tânărul care a pășit în campus acum mai bine de 25 de ani și a descoperit sau, mai bine spus, a fost ajutat de mentorul său să conștientizeze, ce impact are educația asupra omului și al viitorului nostru. Îmi doresc ca și alți tinerii să aibă parte de oportunități de dezvoltare, să își găsească menirea, să se dezvolte academic, profesional și personal și să acceseze toate șansele pe care platforma noastră educațională le pune la dispoziția lor. Pe lângă acest lucru, sunt de părere că doar prin educație putem evolua ca societate. Copiii, tinerii, generațiile de acum și de mâine sunt viitorul nostru, al tuturor, și ei au nevoie sprijin și orientare pentru a se putea forma și deveni oameni împliniți care vor contribui la dezvoltarea societății noastre.

Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum

„Prin educație și cunoaștere omul capătă autonomie din punct de vedere moral și rațional.” Nu ne însușim aceste cuvinte, sunt ale dumneavoastră. Omul prezentului capătă conotații din ce în ce mai complexe, tinerii studenți au un profil diferit, de la o generație la alta, iar mediul academic este cel mai îndreptățit în a menține aceste afirmații. Cum sunt susținute provocările societății în demersul dezvoltării „spiritului uman care dă sens unei națiuni”?  

Așa cum obișnuiesc să îi încurajez pe studenții noștri, educația este și va rămâne cea mai importantă bogăție a unui om care nu îi poate fi luată vreodată. Indiferent de evoluțiile cunoscute de omenire, indiferent de complexitatea provocărilor societății, vom putea să evoluăm în echilibru, sustenabil, prin educație și îmbrățișarea valorilor umane la nivelul fiecărui om. Ce am fi noi ca societate fără educație, valori împărtășite și cunoaștere? Universitatea zilelor noastre evoluează într-un mediu general cu evoluții accentuate și impredictibile. Ori noi în universități creăm viitorul în fiecare zi, având în minte nu doar o dezvoltare armonioasă a studentului pe termen scurt, ci și una pe termen lung, pe viață. Așa că, lipsa de predictibilitate pe un orizont de 5-10 ani în diferite domenii de activitate poate avea ca soluție, alături de transferul de cunoaștere și bune practici adaptate gradual conform evoluțiilor anticipate ale pieței muncii, formarea oamenilor, a caracterelor, care să fie piloni ai societății prin valorile deprinse, care să poată să fie autonomi, să gândească critic și să acționeze responsabil, ghidați de valorile morale ale omenii. O astfel de abordare educațională ne va permite să oferim pregătirea pentru un domeniu, chiar în zone de graniță dintre diferite domenii, interdisciplinar, dar să oferim posibilitatea dezvoltării acestor rezultate ale învățării într-un context individual pentru fiecare student și mapat pe dezvoltarea armonioasă personală. În plus, este important ca, luând în considerare dinamismul pieței muncii, studentul să poată să se adapteze cu agilitate diferitelor evoluții profesionale sau ale societății. În prezent, studenții au acces la o gamă largă de resurse digitale, platforme de învățare online și instrumente de colaborare care le îmbunătățesc experiența de învățare și contribuie la dezvoltarea acestui spirit uman despre care vorbim. Tinerii pun acum un accent tot mai mare pe învățarea prin aplicații practice și jocuri. Ei recunosc importanța dobândirii nu doar a cunoștințelor teoretice, ci și a experienței practice. Prin urmare, ei caută în mod activ oportunități de stagii de practică, proiecte cu mediul de afaceri sau organizațional și experiențe practice care să le ofere abilități din lumea reală și să îi pregătească pentru viitorul profesional. Consider că studenții de astăzi au o dorință mai puternică de dezvoltare personală și profesională. Ei caută în mod activ oportunități de autoperfecționare, uneori prin abordări interdisciplinare, fie că este vorba de workshop-uri, certificări sau evenimente de networking. Ei recunosc importanța învățării continue și a adaptabilității într-o lume în schimbare rapidă, fiind într-o permanentă căutare de soluții inovatoare. Faptul că tinerii preferă acumularea de competențele practice, învățarea interdisciplinară și pun accent pe dezvoltarea personală reflectă o conștientizare a cerințelor în evoluție ale forței de muncă. Uneori suntem surprinși de capacitate accentuată de adaptare a tinerilor într-un context tehnologic și comunicațional intens, fiind poate o adaptare evolutivă a omului. Se poate observa cum aceștia, prin caracteristicile generației, se aliniază cu natura schimbătoare a pieței muncii, care ne impune să fim adaptabili, inovatori și să învățăm pe tot parcursul vieții. Dincolo de caracteristicile unei generații depinde de fiecare student în parte, de personalitatea și valorile acestuia, în ce alege să își investească timpul și energia și cum dorește să fructifice oportunitățile pe care universitatea și societatea le oferă. Universitatea trebuie să reprezinte, dincolo de cunoaștere și practici specializate diferitelor domenii, un mediu prielnic pentru cultivarea educației, culturii, implicării civice și responsabilității pentru om pe toată dura vieții sale.

Viziunea Universității are ca piatră de temelie parteneriate importante, vizite ale oficialilor din diferite țări, expunerea studenților la medii bogate din puncte de vedere cultural, evenimente dedicate. Cu siguranță nu am enumerat toate activitățile către care Universitatea Româno-Americană își deschide larg porțile. Vă dăm cuvântul:

Fiind un ONG educațional, misiunea noastră principală este educația, învățământul, cercetarea științifică și inovarea, cultivând valorile științei și culturii universale în general. Toate activitățile desfășurate în campusul nostru contribuie la această misiune și are în centrul atenției nevoile studentului. Fiecare proiect, eveniment sau acțiune îmbogătește experiența tinerilor, atât din punct de vedere academic, profesional, cât și personal. Avem numeroase evenimente cu mediul de afaceri, care le deschid tinerilor orizonturile spre viața profesională, avem evenimente academice, diplomatice la care sunt prezenți Ambasadori sau oficialități. Există evenimente de socializare, competiții sportive, târgul de joburi – RAU JOB FAIR, acțiuni de responsabilitate socială precum Campania de Donare de Sânge – colectă mobilă în campus sau campaniile de conștientizare și prevenție al consumului de substanțe interzise pentru adolescenți. Avem proiecte de artă, conferințe, școli internaționale de vară sau de iarnă, activități de socializare pentru studenți precum seri de film sau board games. Activități culturale și multiculturale. Toate acestea transformă campusul nostru într-un loc dinamic de creștere, dezvoltare și cultivare a spiritului uman pentru o viață.

Din perspectiva unui lider academic, ce formă poartă mediul de business românesc? Are identitate? Dacă da, îi este suficient de puternică astfel încât să devină o voce și dincolo de granițe?

Mediul de business românesc este în plină ascensiune, atât național, cât și la nivel internațional, iar acest lucru vine ca urmare a avansului tehnologic și proceselor de internaționalizare. Vorbim deja de Unicorni Românești în industria de Tech, dar sunt și alte domenii care câștigă teren pe plan global. Există investitori internaționali care sunt interesați de România, există investitori români care sunt interesați de alte țări. Cred că vocea este încă în formare, dar începe să se facă auzită din ce în ce mai tare și în viitor va răsuna cu putere. Ce este foarte important de reținut în acest subiect, este că perseverența, educația, munca și rezultatele sunt factori necesari ca acea voce să se facă auzită. Noi am reușit prin muncă, implicare și devotament să creăm un ecou internațional. Rezultatul acestei munci este că avem în fiecare an din ce în ce mai mulți studenți veniți din întreaga lume în campus. Universitatea noastră și-a câștigat locul în topul celor mai performante instituții de învățământ superior din țară, în urma procesului de clasificare a universităților din România, realizat de către Ministerul Educației și ARACIS, cu sprijinul Băncii Mondiale. Principiul de bază pe care noi ne-am axat este că excelența în educație înseamnă în primul rând cadre didactice bine pregătite, orientate către student și nevoile sale, iar experiența practică, investițiile în personal, campus și echipamente,  precum și implicarea specialiștilor din mediul de business în proiecte academice sunt elemente esențiale pentru atingerea unor standarde de excelență în educație la nivel național, dar și internațional. Aceste lucruri pot fi extrapolate la mediul de business, iar oamenii bine pregătiți în poziții de conducere, investițiile în personal, mediul de lucru, precum și colaborările între companii pot aduce multiple beneficii în crearea unei identități puternice.  

Libertatea de gândire și exprimare, adevărul, transparența sunt doar câteva dintre valorile promovate de Universitatea Româno-Americană. Câte dintre aceste valori rămân neatinse, în „lumea reală”, societate îndreptată către o viziune de business sustenabilă.

Acestea sunt valori de bază care ar trebui să stea la temelia întregii societăți, a fiecărui om și business. O societate îndreptată către o viziune de business sustenabilă, ar trebui să reflecte asupra lor și să găsească soluții eficiente pentru ca aceste valori să rămână neatinse. Întrebarea ar fi ce facem noi ca oameni, fiecare dintre noi, parte din această societate, să protejăm aceste valori? Noi, la Universitatea Româno-Americană vrem să educăm studenții în spiritul acestor valori, să își susțină argumentat cauzele în care cred, să apere adevărul și să fie transparenți și onești în munca lor, în proiectele lor, în viața lor.

Revenind la responsabilitate, prin programa academică și activitățile extra-curriculare, formați viitorii lideri. Cum definiți acest termen dumneavoastră, din postura de lider, și cât din însemnătatea acestei definiții este transpusă în Universitatea Româno-Americană?

Liderul este un conducător care pune în centrul atenției sale nevoile oamenilor din echipa sa. Întreaga definiție este transpusă în Universitatea Româno-Americană, deoarece noi punem în centrul demersurilor noastre nevoile studenților, absolvenților, ale cadrelor didactice și personalului administrativ. Echipa universității este un factor esențial, iar fiecare membru are o contribuție importantă în realizările pe care le avem ca școală. Practic, leadershipul Universității noastre conștientizează că reușim să ne atingem misiunea ca școală prin oameni, pentru oameni.

Continuați să scrieți noi pagini din cariera dumneavoastră. Dorim să ne împărtășiți câteva „amintiri asupra unui viitor”.

„Viitorul este plin de posibilități extraordinare pentru fiecare dintre noi, disponibile chiar din clipa următoare. Pentru a ajunge acolo unde ne dorim trebuie să acționăm în mod constant, cu determinare, cu fiecare gând, cuvânt sau faptă. Frumusețea vieții umane poate fi evaluată de fiecare dintre noi în felul său multidimensional, dar și secvențial, în funcție de momentul în care ne aflăm ca etapă a vieții. Universitatea este loc al dezbaterii și adoptării de idei și comportamente, al învățării, al cultivării minții și primenirii spiritului, al cultivării sănătății umane și societale.  Punând în centrul tuturor activităților sale studentul, universitatea va reuși să își atingă scopul în societate și va ajuta, astfel, prin oameni educați și cu principii morale la cultivarea binelui colectiv, indiferent de provocările viitorului. Anul trecut Universitatea noastră a pus în practică un proiect de artă cu studenții noștri, care au creat alături de un artist urban, o pictură murală în holul universității. În urma unui workshop creativ, ei au ajuns la concluzia că mesajul care ne reprezintă cel mai bine școala și merită să fie văzut și să rămână pentru totdeauna pe acel perete este: Together we are limitless. Este un mesaj în care comunitatea noastră academică crede cu tărie. Universitatea Româno-Americană va căuta prin orice acțiune să își atingă misiunea, le vom pune la dispoziție studenților noștri toate resursele, le vom oferi oportunități academice și de cercetare, programe cu dublă diplomă în parteneriat cu universități din SUA, Marea Britanie și Italia, numeroase posibilități de cursuri și activități extracurriculare, îi vom sprijini și susține în evoluția lor profesională și personală pe tot parcursul vieții.”

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
costel negricea
universitatea româno-americană